Erfrecht gem. kind & huis wordt nu verkocht

Cindy1234
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

Erfrecht gem. kind & huis wordt nu verkocht

#1 , 11 aug 2019 19:19

Onderwerpen samengevoegd - JurecaBE - moderator


Hallo

Onlangs is mijn ex man overleden. Wij hebben een gemeenschappelijk kind.

Nu heb ik vragen rond het erfrecht van ons kind. Ik ben zo goed als zeker dat zij als begunstigde stond in zijn overlijdensverzekering van de woning.

Wat moet ik hierond doen? Ben nog niet gecontacteerd geweest door een notaris.

Wat met inboedel? Heeft zij daar ook recht op? Blijkbaar zijn zijn ouders al heel het huis aan het leeg halen en de wagen al verkocht.

Graag tips.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3791

#2 , 11 aug 2019 19:38

Behoudens een testament, gaat alles naar alle kinderen en een voorbehouden gedeelte naar de echtgenoot die hij dan heeft.
Sowieso zal uw kind dus iets erven.
Zijn er nog andere kinderen in het spel?

Is uw kind meerderjarig? Zo ja, dan zal u niets moeten doen, en ook niet gecontacteerd worden.

Zijn ouders hebben niets te zeggen hierover, en plegen zelfs huisvredebreuk en diefstal...

Cindy1234
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 aug 2019 19:52

Hij heeft geen nieuwe echtgenoot of andere kinderen.

Ons gem. kind is 4 jaar., maar dus nog niet gecontacteerd geweest.

De buren hebben gemeld dat alles wordt leeggehaald. Wat moet ik doen? Politie?
Zij hebben trouwens sleutel en gaan dus binnen wanneer ze willen.

Ik heb pas een afspraak met mijn eigen notaris 20 aug. Dus tegen die tijd zal zeker alles weg zijn.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 11 aug 2019 20:20

Gezien minderjarig treedt u op als ouder om de (erfenis) rechten van jullie kind veilig te stellen.

Ik neem aan dat zijn auto en inboedel niet "in bruikleen" was van zijn ouders ?


Contacteer zijn ouders
Zeg hen het leeghalen van de woning en de verkoop van de erfenis te stoppen tot er een boedelbeschrijving is, en ze daarover met u gepraat hebben.

Erfopvolging door zijn ouders ... àls dat bij testament zou geregeld zou zijn, vertegenwoordigt u nog steeds jullie kind in rechte en had u daarvan dus ook al moeten horen, wat duidelijk niet gebeurd is.
Weinig mensen hebben een testament tvv hun ouders als ze kinderen hebben.
Grootouders gaan hier hun boekje te buiten ... ook al doen ze mogelijk gewoon om goed te doen.


U gaat ook de aanvaarding / verwerping van de erfenis moeten regelen uit naam van jullie dochter.
Gezien minderjarig kind, gebeurt dit via Vrederechter na boedelbeschrijving - maak zijn ouders dat ook duidelijk.
Dan moet de inboedel natuurlijk niet vervreemd zijn vooraf :!:
Dit is niet iets dat zij zelf even tussen de soep en de patatten kunnen regelen ...


U gaat ook de erfenis-aangifte moeten doen in naam van jullie dochter
Dat is op eed
De verklaringen daarin moeten dan ook kloppen ...


Indien niet goedschiks: politie ...

Cindy1234
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 aug 2019 22:40

Bedankt voor de info

Kunnen zij zomaar zijn wagen verkopen waar trouwens nog lening op loopt? Volgens mij kan je toch niet zomaar een auto laten "verdwijnen"?

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 12 aug 2019 11:22

Kunnen zij zomaar zijn wagen verkopen waar trouwens nog lening op loopt? Volgens mij kan je toch niet zomaar een auto laten "verdwijnen"?
Vaak mag die conform contract slechts mits voorafgaande toelating van de leningsmaatschappij verkocht worden, waarna de lening dan vereffend moet worden.

Maar dit komt toe aan de erfgename(n) ... jullie dochter dus, waarvoor u moet optreden.
Dit is allemaal deel van de boedelbeschrijving ... welke bezittingen, welke uitstaande schulden.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 12 aug 2019 11:38

Zijn ouders zijn waarschijnlijk geen erfgenaam, mogelijk slechts voor een deel.
Wat zij uit het huis halen nu, is op zijn minst te beschouwen als diefstal en fraude.
Contacteer onmiddellijk de politie om één en ander te stoppen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Cindy1234
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 aug 2019 19:53

Notaris zie me ofwel politie en rechtbank. Ofwel een inboedelbeschrijving laten doen via notariele akte. Is dat nog iets anders dan de inbedoelbeschrijving tijdens de verdeling ofzo?

Ook weet ik niet of hij nog testament had want dan vecht je mss voor dingen die sowiezo niet voor je zijn.

Blaatpraat
Berichten: 3791

#9 , 12 aug 2019 22:05

Ga morgen naar de plaatselijke DHZ, koop daar een cilinderslot en vervang de cilinders van de buitendeuren.
Uw kind is nu eigenaar van het huis (indien gekocht) / huurder (indien gehuurd, waarbij jij optreedt in haar plaats; in dat geval moet zij (u dus) de huur betalen), en heeft alle recht om de sloten te wijzigen (en u in haar plaats als haar wettelijke vertegenwoordiger).

Zo kan je de ontvreemding en inbraak voorlopig al tegenwerken...

Maar dus behoudens testament (waarvan jouw notaris iets van zou moeten weten als je een afspraak vastlegt voor erfopvolging) is je kind de enige erfgenaam, en niemand anders.
Tot de datum van meerderjarigheid hebt u echter het vruchtgebruik van alles.

Cindy1234
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

#10 , 13 aug 2019 06:44

Ik ben ook niet in bezit van de sleutels nu, kan ik waarschijnlijk niet zomaar de cilinders veranderen?

Sorry echt geen ervaring hierin.

En klacht neerleggen bij politie heeft waarschijnlijk niet veel nut als je geen verdure stappen onderneemt via rechtbank?

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 13 aug 2019 08:26

Notaris zie me ofwel politie en rechtbank. Ofwel een inboedelbeschrijving laten doen via notariele akte.
Je hebt eender hoe een officiële boedelbeschrijving nodig omdat

1. jullie dochter minderjarig is en je langs de vrederechter moet voor zowel aanvaarding (onder voorrecht boedelbeschrijving, net om dochter te beschermen tegen aanvaarden van verlieslatende erfenis) als voor verwerping van de erfenis (als er meer schulden zijn dan activa).

2. jij de aangifte van de nalatenschap gaat moeten doen voor jullie dochter en zij daarop belast gaat worden , als je niet oppast, wordt je belast op iets dat ze niet meer heeft omdat het vervreemd is ...
Ook weet ik niet of hij nog testament had want dan vecht je mss voor dingen die sowiezo niet voor je zijn.
Voor jou niet
Voor je dochter
Zij is minstens voor 50% erfgenaam

Nogmaals: als er een testament is dat de ouders erfgenaam maakt (voor het deel dat dit kan), had je dat als enige ouder van jullie dochter ook al moeten weten want dan was het voorgelezen geweest bij notaris ...

Zijn ouders gaan hun boekje te buiten.
Mogelijk te goeder trouw, maar dat weet je dus niet ...

Als zijn ouders niet meewerken: politie :!:

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 13 aug 2019 08:30

En klacht neerleggen bij politie heeft waarschijnlijk niet veel nut als je geen verdure stappen onderneemt via rechtbank?
Het gaat om strafbare feiten ...
Vraag is of daar ook de intentie toe is , of enkel onwetendheid.

"Verdere stappen" worden indien nodig genomen door Parket.


PS:
Als je weet bij welke bank je ex was: informeer daar of zijn rekeningen al geblokkeerd zijn.
Want neen, dat gebeurt niet meteen vanzelf ... (uiteindelijk wel, maar tegen dan kan alles al leeggemaakt zijn)

Blaatpraat
Berichten: 3791

#13 , 14 aug 2019 15:14

Ik ben ook niet in bezit van de sleutels nu, kan ik waarschijnlijk niet zomaar de cilinders veranderen?
Vragen aan je ex-schoonouders.
Indien ze niet meewerkend zijn: slotenmaker.

Zoals gezegd: behoudens testament (waar u normaal al van zou moeten gehoord hebben via de notaris, dus we kunnen er beginnen vanuit te gaan dat deze er niet is) is uw kind nu 100% erfgenaam en bent u vruchtgebruiker (of gezagshouder over de huurder).

Het zou zelfs kunnen zijn dat het door de acties van hun nu te laat is om de erfenis te verwerpen (mocht u dat, in uw kind zijn/haar plaats, van plan zijn).

delicaat
Berichten: 118
Juridisch actief: Nee

#14 , 14 aug 2019 20:54

Zo snel mogelijk de vrederechter hierbij betrekken.

Cindy1234
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

#15 , 17 sep 2019 12:14

Nieuwe vraag -JurecaBe - moderator

Graag had ik advies gekregen over het volgende:

Mijn ex man is overleden en ons dochter is de enige erfgename.

Zijn huis zal verkocht worden, hoe gaat dat in zijn werk met de succesierechten.

De notaris gaf 3 opties; verkopen via biddit, openbare verkoop of immo.

Zij gaf advies om Biddit te gebruiken omdat dit de minste kosten met zich zou meebrengen, iemand ervaring mee?

Waarop worden de succesierechten op bepaald, de geschatte waarde? Dus is het beter niet te hoog laten schatten?

Ik twijfel ook om het toch met immo te verkopen omdat dit dan toch iets duidelijker verloopt, zou er dan ook niet meer verkregen worden via verkoop van immo dan biddit?

Ik heb persoonlijk geen ervaring hiermee.

Mijn dochtertje is 4 jaar en ik moet haar vertegenwoordigen, dus elk advies is welkom.

Ook hoe regel ik dit het best met de inboedel en persoonlijke spullen?

Notaris zei dat ik zuivere aanvaarding kan doen of met boedelbeschrijving. Zij vertelde dat zuivere aanvaarding zou gaan omdat er in eerste instatie geen grote schulden te boven gekomen zijn en boedelbeschrijving weer een extra kost is? Blijkbaar kan dit sinds enkele jaren ondanks haar minderjarigheid.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”