Buur heeft de helft van zijn poort op mijn grond gebouwd.

AdriC
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Buur heeft de helft van zijn poort op mijn grond gebouwd.

#1 , 22 jul 2019 22:34

Beste.

Mijn buur heeft recht van doorgang om in zijn huis te geraken. Nu heb ik gemerkt dat hij een poort op enerzijds zijn grond en anderzijds op mijn grond heeft gebouwd.
Sowieso mag ik hem zijn doorgang niet ontzeggen maar dat hij een poort zet op mijn grond vind ik niet kunnen, ookal heb ik niet echt meerwaarde aan dat kleine stukje grond. Moest hij zijn poort 1 meter naar achter schuiven zou er geen probleem zijn want dan staat het op zijn grond.

Wat kan ik hier aan doen? Heb geen zin om een advocaat te betalen voor dit. Enige probleem dat ik ondervind is dat ik mijn wagen daar niet meer kan parkeren en dat de grond na X-aantal tijd van hem wordt aangezien hij er palen gezet heeft om zijn tuin 2 vierkante meter groter te maken.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
AdriC
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 jul 2019 23:24

De poort is meer een houten hek met brievenbus. Maar daardoor kan ik niet meer in dat stukje van mijn tuin. Ik zou een foto willen uploaden van het kadaster maar ik weet niet of dit mogelijk is.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 23 jul 2019 09:49

Begin er al mee hem een aangetekende brief te sturen met uw bemerkingen, eventueel met kopie via de gewone post, en in de brieven verwijzen naar elkaar. Wil hij de poort niet opschuiven, zou je hem een soort huurovereenkomst kunnen laten ondertekenen voor dat stukje grond, waarbij hij jaarlijks bvb 5 € dient te betalen. Dan is er geen verkrijging van de grond na 30 jaar. Als je de grond echt nodig hebt, zal je hem moeten aanmanen de poort te verplaatsen. Wil hij dat niet zal het rechtbank worden, waarbij de rechter een landmeter zal aantellen waarvan jij het voorschot zal dienen te betalen. Bij gelijk krijgen zal buur u dat terug moeten betalen. Heb zo jarenlang een strookje grond gebruikt van mijn buur om deftig in mijn garage te kunnen. Ik betaalde toen (40 jaar geleden) 100 bef per jaar, en had het bedekt met klinkers. De overeenkomt loopt nog steeds, allen hoef ik niet meer te betalen, want buurman is overleden en nieuwe buur wil die rompslomp niet. Wist waarschijnlijk niet dat ik nu 100 % eigenaar ben geworden :D :D :D

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”