Waterschade

Cornelusken
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Waterschade

#1 , 22 jul 2019 11:44

Mijn vraag:
Mijn bovenbuur heeft in de badkamer een waterlek in de badkamer.
Een expert van de verzekering kwam om het lek te detecteren.
Na contact met de verzekeringsmaatschappij kreeg hij volgende antwoord:

Van expert van de verzekering volgende uitleg
“na het gebruik van ontstopper en het ontstoppen van het bad heeft er zich een lekkage voorgedaan naar de badkamer van het ondergelegen appartement
het probleem stelt zich dat de afvoer niet toegankelijk is en er doorgedreven demontage nodig is.
-het betreft een moderne uitvoering zonder enige toegang onder het bad
-het boren van een gaatje voor camera-onderzoek is niet mogelijk camera
-onderzoek werd uitgevoerd via de overloop van het bad hieruit blijkt dat de aansluiting met de sifon onder het bad volledig los zit en al het water onder het bad terecht komt
-camera via de afvoer van het bad bevestigde = de camera komt onder het bad terecht
Appartement eronder krijgt wel een vergoeding door gevolgschade”

Antwoord van de verzekering:
“Uit het lekdetectieverslag blijkt dat een losgekomen sifon onder het bad
van het appartement op de tweede verdieping de oorzaak is van waterschade in het appartement op de eerste verdieping.
Wij verlenen geen tussenkomst voor het herstel van de sifon noch voor de hiervoor benodigde breekwerken.”

Op de foto van de expert is duidelijk te zien dat de buis gewoon naast de sifon ligt en er gewoon overgeschoven werd en niet vast gemaakt.


Na demontage van de badkamer stelt eigenaar volgende vast:
De buis is door het product helemaal gesmolten en inderdaad losgekomen. De ontstopper is "Orbi soll"

Hierop heeft de verzekering nog geen antwoord gegeven.


Graag een mening?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 jul 2019 12:05

Heeft toch geen gevolgen voor de schadevergoeding aan uw badkamer.

Begrijp de uitspraak van verzekering niet : bad moet uitgebroken worden om verdere schade ( aan u ) te voorkomen. Normaal zijn de kosten voor het voorkomen van verdere schade te vergoeden. Ken natuurlijk de kleine lettertjes van de blokpolis niet.
In ieder geval moet hij zijn makelaar hiervoor aanspreken, die hem een sluitend antwoord zal kunnen geven ( wordt hij ook trouwens voor betaald ).

Bovenbuur moet zeker foto's nemen van de sifon en de gesmolten buis.

Belangrijk is ook de gebruiksaanwijzingen te lezen van het product Orbi soll. Indien niet geschikt voor dit soort ontstoppingen, ligt de fout duidelijk aan hem.
Google even : Orbi Soll ontstopper-Essef

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#3 , 22 jul 2019 13:07

Beste

Gevolgschade is gedekt. Betekent dat onderliggend appartement alle schade vergoed zal krijgen.
Maar herstelwerken in appartement bovenliggend zijn tenlastelegging eigenaar zelf. Een brandverzekering is geen onderhoudsverzekering.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 jul 2019 13:30

Beste

Gevolgschade is gedekt. Betekent dat onderliggend appartement alle schade vergoed zal krijgen.
Maar herstelwerken in appartement bovenliggend zijn tenlastelegging eigenaar zelf. Een brandverzekering is geen onderhoudsverzekering.
basejumper, geen kritiek op uw reactie. maar werken ter voorkoming van verdere schade, zijn dikwijls gedekt. ik spreek uit ervaring, heb al tal van
aangiften gedaan voor mensen, en die hebben zich dat niet beklaagd. ter info ben geen makelaar noch werkzaam bij een verzekeringsmij. wel altijd goed de polissen doornemen. natuurlijk bij ee lekkage van defecte waterboiler, een lekkende wasmachine worden deze niet vergoed, net zoals dakbedekkingen, terrassen ...


maar in dit geval het openleggen om de lakkage te stoppen en verdere schade te vermijden, is normaal gedekt. hangt ook van de kwaliteit van uw polis af.

wel de oorzaak stoppen, maar voor de verdere herstellingswerken het verslag van de verzekering afwachten. zodat zij niet nodeloos een nieuw bad moeten vergoeden. en zeker of de eigenaar een oordeelkundige ontstopping heeft gedaan.

Schadeoplossing
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee
Locatie: Almelo
Contacteer: Website Facebook Twitter

#5 , 21 aug 2019 10:37


basejumper, geen kritiek op uw reactie. maar werken ter voorkoming van verdere schade, zijn dikwijls gedekt.
Heeft u het over de bereddingskosten? zie onderstaand artikel. Ik vraag mij namelijk af of hier sprake is van onmiddellijk dreigend gevaar. Het lijkt mij hier meer te gaan om als verzekerde goed voor je spullen te zorgen zodat er niet nog meer schade ontstaat en dat is niet gedekt.

Gelet op mogelijk reclame tekst verwijderd - JurecaBE -moderator - ook in de volgende berichten. Indien niet akkoord kan u steeds contact met mij opnemen
Afbeelding Contra expertise van Schadeoplossing Nederland B.V. helpt bij waterschade, brandschade en inbraakschade.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 aug 2019 11:03


basejumper, geen kritiek op uw reactie. maar werken ter voorkoming van verdere schade, zijn dikwijls gedekt.
Heeft u het over de bereddingskosten? zie onderstaand artikel. Ik vraag mij namelijk af of hier sprake is van onmiddellijk dreigend gevaar. Het lijkt mij hier meer te gaan om als verzekerde goed voor je spullen te zorgen zodat er niet nog meer schade ontstaat en dat is niet gedekt.

verwijderd

U vermeldt hier een Nederlandse website : Nederland is niet België.

Ook in dit geval goed lezen : kosten ter voorkoming van uitbreiding schade op het ogenblik van schademoment.

Om het toch in Nederland te houden : google eens Bereddingskosten, wat zijn dat ?-Lastenvrij.nl

Hier wordt heel duidelijk omschreven wat bereddingskosten zijn.

Schadeoplossing
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee
Locatie: Almelo
Contacteer: Website Facebook Twitter

#7 , 21 aug 2019 13:20


U vermeldt hier een Nederlandse website : Nederland is niet België.
Nederland, België.. we hebben het over uitleg van het begrip, toch? Of dit op een Nederlandse site wordt gegeven of een Belgische site vind ik in deze even wat minder relevant.
Ook in dit geval goed lezen : kosten ter voorkoming van uitbreiding schade op het ogenblik van schademoment.
Tijdens het schademoment kan diegene de kraan uitdraaien. Er hoeven geen kosten gemaakt te worden om nieuwe schade op het schademoment te voorkomen. Het is een ander geval wanneer er bijvoorbeeld een boom dreigt om te vallen.
Om het toch in Nederland te houden : google eens Bereddingskosten, wat zijn dat ?-Lastenvrij.nl
Op mijn aangedragen link wordt heel duidelijk omschreven wat bereddingskosten zijn. Heeft ú de pagina wel gelezen?
Afbeelding Contra expertise van Schadeoplossing Nederland B.V. helpt bij waterschade, brandschade en inbraakschade.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#8 , 21 aug 2019 18:13


U vermeldt hier een Nederlandse website : Nederland is niet België.
Nederland, België.. we hebben het over uitleg van het begrip, toch? Of dit op een Nederlandse site wordt gegeven of een Belgische site vind ik in deze even wat minder relevant.
Ook in dit geval goed lezen : kosten ter voorkoming van uitbreiding schade op het ogenblik van schademoment.
Tijdens het schademoment kan diegene de kraan uitdraaien. Er hoeven geen kosten gemaakt te worden om nieuwe schade op het schademoment te voorkomen. Het is een ander geval wanneer er bijvoorbeeld een boom dreigt om te vallen.
Om het toch in Nederland te houden : google eens Bereddingskosten, wat zijn dat ?-Lastenvrij.nl
Op mijn aangedragen link wordt heel duidelijk omschreven wat bereddingskosten zijn. Heeft ú de pagina wel gelezen?
Ik heb uw link gelezen : totaal niets zeggend.

Lees duidelijk mijn reacties en Nederland en België zijn niet hetzelfde. Ieder land heeft zijn eigen identiteit en regels.


Ik wil ook duidelijk zijn : ik zit niet op dit forum om belachelijk te worden gemaakt.
Ik probeer zo goed en zo kwaad als het kan mensen inlichtingen te geven ( zelfs na langdurig opzoekwerk, wat de TS dikwijls ook kan ).

In deze gevallen heb ik zelf een zeer goede ondervinding, vraag het maar aan de personen die ik belangeloos heb geholpen in zulke zaken,
en die er niet bekaaid zijn af gekomen.

Zoals vele forumleden trachten wij met onze middelen de TS bij te staan en te helpen.

En de kraan uitdraaien en dan weken zonder water ( tot de expertise ) zitten is normaal ?? Hangt van schadegeval tot schadegeval af. En zeker van de interne constructies in een gemeenschappelijk gebouw.


Laat in dit geval de makelaar van de TS zijn werk doen ( wordt er voor betaald ).

Schadeoplossing
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee
Locatie: Almelo
Contacteer: Website Facebook Twitter

#9 , 22 aug 2019 10:40

Lees duidelijk mijn reacties en Nederland en België zijn niet hetzelfde. Ieder land heeft zijn eigen identiteit en regels.
Geeft België een andere betekenis aan het begrip? Sorry, daar was ik niet van op de hoogte.
Ik wil ook duidelijk zijn : ik zit niet op dit forum om belachelijk te worden gemaakt.
Ik probeer zo goed en zo kwaad als het kan mensen inlichtingen te geven ( zelfs na langdurig opzoekwerk, wat de TS dikwijls ook kan ).
Laat ik voorop stellen dat het absoluut niet de bedoeling is om u belachelijk te maken! Ik probeer slechts een dialoog te voeren.
En de kraan uitdraaien en dan weken zonder water ( tot de expertise ) zitten is normaal ?? Hangt van schadegeval tot schadegeval af. En zeker van de interne constructies in een gemeenschappelijk gebouw.
Ik bedoel eigenlijk het water van het bad en niet het water van het hele appartement of gemeenschappelijk gebouw.
Afbeelding Contra expertise van Schadeoplossing Nederland B.V. helpt bij waterschade, brandschade en inbraakschade.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#10 , 22 aug 2019 11:53

Lees duidelijk mijn reacties en Nederland en België zijn niet hetzelfde. Ieder land heeft zijn eigen identiteit en regels.
Geeft België een andere betekenis aan het begrip? Sorry, daar was ik niet van op de hoogte.
Ik wil ook duidelijk zijn : ik zit niet op dit forum om belachelijk te worden gemaakt.
Ik probeer zo goed en zo kwaad als het kan mensen inlichtingen te geven ( zelfs na langdurig opzoekwerk, wat de TS dikwijls ook kan ).
Laat ik voorop stellen dat het absoluut niet de bedoeling is om u belachelijk te maken! Ik probeer slechts een dialoog te voeren.
En de kraan uitdraaien en dan weken zonder water ( tot de expertise ) zitten is normaal ?? Hangt van schadegeval tot schadegeval af. En zeker van de interne constructies in een gemeenschappelijk gebouw.
Ik bedoel eigenlijk het water van het bad en niet het water van het hele appartement of gemeenschappelijk gebouw.
Ik zelf heb enkele jaren geleden een waterlek gehad; water op de muren en plafond onderbuur.
Ik heb direct de verzekering verwittigd. En onmiddellijk een loodgieter laten komen. Onderzijde bad opengebroken en de lek ontdekt in de aflopen.
Verzekering heeft volledig de schade onderbuur betaald ( ikzelf de franchise = normaal ) de herstelling lek en herstelling tegeltjes en het openbreken
volledig vergoed door verzekering.

Ander geval in onze VME : een buur op het gelijkvloers lekkage in de keuken waardoor waterschade in de keldergarage van een andere eigenaar.
Ik zelf de verzekering ingeschakeld : melding 1 maand wachten op lekdetectie ( wegens onbeschikbaarheid ). Na confrontatie met maatschappij, deelden
zij mij mede : indien u vlugger een expert ter plaatste krijgt en een lekdetectie voor ons oké en gedekt. 's Anderendaags lek ontdekt en stuk keuken opengebroken. Volledig hersteld dezelfde dag. 's Anderen daags zelfs een expertise ( expert zelf gezocht en verbonden aan maatschappij ) ter plaatse en alle kosten zowel garage als alle kosten in de keuken van de buur werden vergoed; zonder uitstel of opmerkingen.

Buurvrouw enorm tevreden, alsook de eigenaar garage.

Kan zo nog enkele recentere gevallen aanhalen, maar een aanpak van schadegevallen is van groot belang. Dus niet steeds laten afschrikken.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”