Ontslag onderling akkoord bijna getekend.

Arbeider007
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Ontslag onderling akkoord bijna getekend.

#1 , 21 jul 2019 12:59

Hallo,
Ik werk sinds 10/09/2018 bij mijn werkgever als dakwerker. Op Vrijdag 07/06/2019 kom ik goedgezind (het was bijna weekend) en op tijd zoals anders op den hof. Ik zeg mijn baas een goeiemorgen en op dat moment zijn ook mijn 2 andere collega's er. We laden de cammionet samen uit, gezien ik thuis geen sigaretten meer had vraag ik een college of ik van hem een sigaret mocht rollen. Hij geeft me zijn tabak en ik rol er één. Hierop had mijn baas commentaar, hij zei dat we gewone sigaretten moesten kopen i.p.v. roltabak. wij lachten er eens om hij had dit al eerder gezegd en doen verder met ons werk. Dit was gedaan en we maakten aanstalte om te vertrekken, we zijn al een tijdje ons driën aan een groot project bezig. Op dat moment zegt mijn baas dat ik niet mee moest met de collega's. Ik was eerst verbaasd maar omdat het nogal gebeurd was dat ik alleen op de baan moest om een andere klus te doen volg ik hem naar zijn bureau. In zijn bureau vraag ik hem "en? wat moet ik gaan doen" Hij antwoord "niks meer" ik dacht dat het om te lachen was en zeg "O dat is gemakkelijk niks doen". Er ligt zoals gewoonlijk heel wat papieren op zijn bureau en vantussen die papieren haald hij een blad en zegt "Ge moet hier u ontslag eens tekenen" ik "mijn ontslag waarom?" hij:"je moet maar geen sigaretten rollen. Ik was totaal verbaasd en vond dit maar een rare reden voor ontslag. Het viel mij op dat hij heel zenuwachtig was en dat hij door het raam de oprit in het oog aan het houden was. Om verdere discussie te vermijden vraag ik hem of ik hiermee toch in regel ben en dat ik stampelgeld kan krijgen op deze mannier. Hij zegt jaja dat is in orde. Ter goedertrouw begin ik 1 exemplaar te tekenen met Naam, Voornaam en handtekening.
Op het 2de exemplaar begin ik mijn Achternaam te schrijven en ondertussen lees ik het document en zie staan in het klein 'met onderlinge toestemming' ik voelde dat er iets niet pluis was, ik meende me te herinneren dat een vriend hier ook mee in de problemen is geraakt en ik stop met schrijven en trek een streep door mijn naam. En maak duidelijk dat ik dit niet wil teken. Ik was volledig verbouwereerd en ben door gegaan. De Maandag na het weekend naar de vakbond gegaan maar daar geven ze mij geen schijn van kans omdat ik mijn exemplaar getekend heb. Op zijn exemplaar staat enkel mijn Achternaam met een streep door. Ik moest mijn C4 afwachten. Ik ben 2 weken later naar de RVA gegaan omdat ik nog steeds geen C4 had, ik moest me terug aanbieden met een getuige wat ik op 03/07 heb gedaan. Zoals verwacht kreeg ik geen werk en hij beweerde dat ik had getekend 'met onderlinge toestemming'. Gezien mijn getuige direct na de aanbieding op reis is vertrokken heb ik de getuigenis nu pas Ik zit zonder inkomen. Kunnen jullie mijn kansen inschatten of advies geven? Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Arbeider007
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 jul 2019 13:16

Nog even vermelden dat ik de dag na de aanbieding op 04/07 mijn C4 kreeg (niet aangetekend) 'met onderling akkoord' zonder vergoeding. Een reden van ontslag ontbreekt, dit kan ook niet anders want die is er niet. Volgens mij zit mijn baas in slechte papieren, ik vond overlaatst een brief in de container om achterstallig RSZ te betalen. Meer dan 18.000 €. We mochten ook sinds meer dan een maand niet meer bij onze leveransier om materiaal te halen wegens achterstallige betalingen.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 jul 2019 13:23

U hebt uw werk verlaten?
In geval van werkverlating zonder wettige reden, kunt u een verwittiging krijgen of kunt u van het recht op uitkeringen uitgesloten worden gedurende ten minste 4 weken en ten hoogste 52 weken. Een deel of het geheel van deze periode kan het voorwerp vormen van een uitstel, d.w.z. dat u tijdens de periode van uitstel het recht op uitkeringen behoudt.
Verlaat u uw werk voor een andere dienstbetrekking, dan heeft u bovendien geen recht op uitkeringen gedurende 4 weken te rekenen vanaf de verandering van dienstbetrekking, behalve in geval van tijdelijke werkloosheid of wanneer u die dienstbetrekking verliest ten gevolge van overmacht.
U kunt voor onbepaalde duur van het recht op uitkeringen uitgesloten worden als u uw werk hebt verlaten met het opzet uitkeringen aan te vragen en werkloos te blijven (in dit laatste geval zal u opnieuw arbeidsdagen in loondienst moeten bewijzen om weer toegelaten te worden tot de werkloosheid).
Wat verstaat men onder werkverlating?
Er is sprake van werkverlating wanneer u op eigen initiatief uw werk verlaat, hetzij door zelf ontslag te geven, hetzij door ongewettigd afwezig te zijn op uw werk. In principe wordt een verbreking van de arbeidsovereenkomst in onderling overleg met uw werkgever ook als een werkverlating beschouwd.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Arbeider007
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 jul 2019 13:48

Mijn handtekening staat niet op zijn exemplaar omdat ik net op tijd had gezien 'met onderlinge toestemming'. Hij had me trouwens verzekerd dat ik in orde zou zijn. Moet hij dan geen reden van ontslag opgeven. Volgens mij is hier sprake van kennelijk onredelijk ontslag, hij heeft me om de tuin geleid. Ik ben naar huis gegaan omdat hij geen werk wou geven en om het niet verder te laten escaleren. Ik ken de wetgeving niet, en een arbeidscontract had ik na 9 mnd ook nog niet gekregen ookal ik er verschillende keren naar gevraagd had. Ik heb in het verleden al eens bij hem gewerkt toen kreeg ik mijn ontslag per sms en 3 weken later was hij failliet.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 jul 2019 14:32

Mijn handtekening staat niet op zijn exemplaar omdat ik net op tijd had gezien 'met onderlinge toestemming'. Hij had me trouwens verzekerd dat ik in orde zou zijn. Moet hij dan geen reden van ontslag opgeven. Volgens mij is hier sprake van kennelijk onredelijk ontslag, hij heeft me om de tuin geleid. Ik ben naar huis gegaan omdat hij geen werk wou geven en om het niet verder te laten escaleren. Ik ken de wetgeving niet, en een arbeidscontract had ik na 9 mnd ook nog niet gekregen ookal ik er verschillende keren naar gevraagd had. Ik heb in het verleden al eens bij hem gewerkt toen kreeg ik mijn ontslag per sms en 3 weken later was hij failliet.
Ontslag tekenen in onderlinge overeenstemming; dat doet men niet. Goede raad EERST LEZEN en dan nog niet tekenen, laten opsturen zonder te tekenen.
Bovendien begrijp ik u niet. U heeft in het verleden nog al eens slechte herinneringen gehad met de baas. Een ezel stoot zich geen tweemaal aan de dezelfde steen. En al start die nu nog een derde keer, falen zal hij doen.
Hopelijk u les geleerd en kan uw vakbond iets voor u betekenen. Zij kunnen met een beetje inzet misschien wel iets bereiken, maar dan moet u blijven druk zetten. Met de RVA mensen valt dikwijls ook te klappen indien zij ondervinden dat ge ter goeder trouw bent.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 jul 2019 14:59

Mijn handtekening staat niet op zijn exemplaar omdat ik net op tijd had gezien 'met onderlinge toestemming'.

Indien de werkgever geen ontslagverklaring met onderlinge toestemming, d.i. ondertekend door beide partijen , kan voorleggen dan is er m.i. geen sprake van ontslag, zolang u niet ontslagen wordt, en bent u nog in dienst en moet u de verplichtingen van uw tewerkstelling bij deze werkgever blijven vervullen. Doet u dit niet dan komt u uw contractuele verplichtingen niet na en dat kan een reden vormen voor een ontslag om ernstige redenen.

Misschien toch nog eens uw situatie grondig, chronologische en waarheidsgetrouw weergeven. Werd u inmiddels ontslagen of niet?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”