Ouders uit mijn huis krijgen voor verkoop woning

Elron
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Ouders uit mijn huis krijgen voor verkoop woning

#1 , 20 jul 2019 18:07

Mijn ouders huren mijn huis, ik woon met mijn vriend.
Nu wil ik mijn huis verkopen omdat we een eigendom in het buitenland gekocht hebben, en met de rest een schenking wil doen aan mijn kinderen die ik heb uit mijn eerder huwelijk.
Mijn ouders hebben geen huurcontract en betalen maandelijks een bescheiden huur. Dit reeds 5 jaar. Nu willen ze niet uit mijn huis en zeggen ze dat we ze er niet uitkrijgen. ( ja inderdaad, dit zijn mijn ouders). We hadden dit op voorhand met hun meedegedeeld en er was toen geen probleem, tot ze de werkelijke huurprijzen zagen. Hoe krijg ik ze uit mijn huis, ze verbieden mij de toegang en proberen de verkoop te dwarsbomen.
Wat zijn mijn rechten en plichten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
CityBird
Berichten: 792

#2 , 20 jul 2019 18:31

In principe hoeven zij daar niet uit. De nieuwe eigenaar kan de huur opzeggen bij verlijden van de akte. Zij hebben dan 3 maanden tijd om de woning te verlaten.

Je kan ook zelf de woning betrekken gezien je nog eigenaar bent . Zelfde opzegtermijn als hierboven. Je zal dan wel een tijd op dat adres moeten verblijven voor je de woning kan verkopen.

Ze kunnen je wel uiteraard het leven zuur maken door toegang te weigeren voor bezichtigingen. Als dat niet lukt door druk uit te oefenen dan rest enkel nog vrederechter.

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 20 jul 2019 20:28

Uw ouders hebben geen contract is dus een bezetting ten bede.
Maar is in feite enkel het probleem van de nieuwe eigenaar.
Gezien geen huurcontract is uitzetten 'iets' makkelijker.
Misschien krijgen ze wel een huurcontract tegen een 'iets' hogere prijs.
Voor de rest idem als hierboven.

Op de site van Jureca
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... _boyKR2EAI

Reclame

CityBird
Berichten: 792

#4 , 20 jul 2019 21:04

Ik neem aan dat de ouders elke maand huur overschrijven en dit al 5 jaar lang. Is hier dan nog sprake van bezetting ter bede?

Elron
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 jul 2019 22:54

Dank u wel voor de info. We gaan ons oor te luister leggen bij een makelaar. Die zal ons wel bijstaan met raad en daad. Voor een goed percentje😁.
Grts Elron

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 20 jul 2019 23:36

Bezetting ten bede kan onbepaalde duur hebben.
Was er duidelijk afgesproken dat het tijdelijk ook al is het 5 jaar zou zijn.
Op onze site staat een artikel.
Staat op de overschrijving het woord huur dan zit u strop.

Makelaar is vermoedelijk geen jurist - misschien ook eens een advocaat raadplegen en komen er hier ook nog wat standpunten binnen.

Sirkii
Berichten: 5395

#7 , 20 jul 2019 23:42

Onder voorbehoud: Als het woord “huur” gevallen is (of bv vermeld wordt op de maandelijkse overschrijving) dan kan dit beschouwd worden als een mondelinge verhuur waarop de huurwetgeving van toepassing is. Je kan dan per AS opzeggen na de zesde verjaardag. Vertrekken ze dan niet dan wordt het vrederechter. Als je zo lang niet kan wachten (bv omdat je het geld van de verkoop nodig hebt om de aankoop te betalen zal je moeten onderhandelen - lukt dat niet dan kan een vlammende brief ve advocaat ze misschien tot actie aanzetten.

CityBird
Berichten: 792

#8 , 21 jul 2019 08:59

Waarom onderhandelen?

Ofwel is er sprake van een huurovereenkomst ofwel niet. Is er sprake van een huurovereenkomst waarom geldt dan de opzegtermijn niet voor eigen bewoning bij een ongeregistreerd contract wat 3 maanden is?

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 21 jul 2019 10:21

Dank u wel voor de info. We gaan ons oor te luister leggen bij een makelaar. Die zal ons wel bijstaan met raad en daad. Voor een goed percentje😁.
Grts Elron
Zolang hij er maar aan kan verdienen. Vertrouw geen makelaars uw geld toe, want ze zijn er mee weg.

Elron
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#10 , 21 jul 2019 10:26

Inderdaad. We gaan morgen een afspraak regelen bij advocaat.

bosprocureur
Berichten: 6853

#11 , 21 jul 2019 11:35

……………… En die werken natuurlijk gratis.

Anderzijds, de juridische kennis zal wel aanwezig zijn

Terug naar “Suggestie-bus”