Stopzetting huurcontract

JolienKindermann
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Stopzetting huurcontract

#1 , 17 jul 2019 12:43

Hallo,

Vorig jaar heb ik een appartement gehuurd met als ingang van de huur 15 oktober 2018. In het contract staat: "De huur wordt afgesloten voor een duur van negen jaar, aanvang nemend op 15 oktober 2018 om te eindigen op 14 oktober 2027. Beide partijen kunnen een einde aan deze huurovereenkomst stellen onder de voorwaarden en voorzien door de wet."
Nu hebben mijn vriend en ik een nieuw huis gevonden waar wij kunnen ingaan vanaf 1 september. Nu weet ik niet goed hoeveel de kosten juist bedragen als ik mijn huurcontact stop wil zetten. Want wij willen hier graag rekening mee houden.
Kunnen jullie mij juist zeggen wat ik zal moeten betalen? Ik heb even al wat info op gezocht en men spreekt van een opzegtermijn van 3 maand. Maar er wordt ook gesproken over een vergoeding bij vroegtijdige stopzetting in de eerste 3 jaren. Moet ik deze dan nog eens bovenop de 3 maand huur betalen. In mijn geval zou dit dan 6 maand huur zijn, aangezien wij in september al in het ander huis mogen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 17 jul 2019 12:46

Is het contract geregistreerd? Zo ja:
Als u nu opzegt, dan gaat die opzeg in op 1 augustus en eindigt de opzegperiode van 3 maanden in het tweede jaar van de overeenkomst. In dat geval bent u nog 2 maanden huur verschuldigd als opzegvergoeding. Die opzegvergoeding is wettelijk gezien sowieso verschuldigd. Als er echter vóór het einde van uw opzegperiode al een nieuwe huurder kan intrekken, dan vervalt de huur voor de resterende periode wel. Bespreek het eens met de verhuurder zou ik zeggen.

Zo nee, kan u uw opzegperiode vrij bepalen en moet u evenmin een schadevergoeding betalen.
"sowieso" schrijf je zo.

Meeboo
Berichten: 1488

#3 , 17 jul 2019 13:14

ja de vergoeding is te betalen bovenop de periode van de opzeg

in uw geval 2 maanden huurgeld als "boete" wegens vroegtijdig stopzetten van contract in 2e jaar

Reclame

JolienKindermann
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 jul 2019 13:22

Ja het contract is geregistreerd. Kan er ook een onderling akkoord gesloten worden met de verhuurder om dit niet te moeten betalen? Of is dit altijd verplicht. We hebben nogal een goed contact met de verhuurder. Dus misschien valt dit te bespreken mocht dit mogelijk zijn. Wil graag eerst wat info alvorens ik de verhuurder hier over aanspreek.

Meeboo
Berichten: 1488

#5 , 17 jul 2019 13:33

je kan dat altijd vragen maar de meeste verhuurders zullen dit wel eisen. U pleegt immers contractbreuk en bezorgd de verhuurder een hoop extra werk. Als er een immo wordt ingeschakeld om het pand opnieuw te huur te stellen, gebruiken veel verhuurders (een deel) van deze vergoeding om dit te betalen.

Didymus
Berichten: 2061

#6 , 17 jul 2019 13:47

Als de verhuurder hierin zou toestemmen, zorg dan dat u een schriftelijk bewijs heeft van wat u precies heeft afgesproken.
"sowieso" schrijf je zo.

JolienKindermann
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 jul 2019 16:06

Bedankt voor de info, ik ga eerst even informeren bij de verhuurder.

Terug naar “Huren”