verwerping erfenis

Danny Coppens
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

verwerping erfenis

#1 , 18 jun 2019 11:00

Beste,

Mijn moeder is gehuisvest in een woonzorgcentrum.

Aangezien zij haar verblijf niet volledig kan bekostigen, wordt dit gedragen door het OCMW in X.

Aangezien ik samen met mijn vrouw beschik over 1 inkomen, kan ik dus de onkosten niet dragen, als mijn moeder komt te overlijden. Daarom heb ik dus contact genomen met het OCMW in X. Daar werd gesteld dat ik mij dien te onterven, of afstand doen van erfenisrecht.

Mijn vraag is nu wat moet/kan ik doen?

Ik weet dat er een onkost aan verbonden is, maar kan dit in de gemeente waar ik woon (Y), of moet ik toch contact opnemen met de gemeente X?

Alvast bedankt,

Namen verwijderd JurecaBE moderator

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 18 jun 2019 12:01

Je kan pas afstand doen van de erfenis als er een erfenis is, dus pas na het overlijden.
Het dient te gebeuren door een notaris en niet door de gemeente

Mathieu Rutten

#3 , 18 jun 2019 14:10

Ik raad u ten stelligste aan om contact te zoeken met een notaris. Immers het verwerpen van een erfenis ontslaat u niet van de begrafeniskosten.

https://www.wikifin.be/nl/levensmomente ... 62EALw_wcB

Of u heeft de vertegenwoordiger van het OCMW fout verstaan of u bent fout ingelicht.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 18 jun 2019 14:24

Zoals mijnheer Rutten reeds heeft opgemerkt vind ik het drastisch advies dat u heeft gekregen van het OCMW ietwat voorbarig.
Tenzij u de levensverwachting van uw moeder exact zou kennen kunt u nu nog niet weten of verwerpen de beste oplossing is.
Het lijkt me alsof u de poetsvrouw van het OCMW aan de lijn hebt
gehad.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”