Voorschot aannemer

charlottem
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Voorschot aannemer

#1 , 11 jun 2019 21:10

Beste,

Scenario: bouwheer kiest zijn tegels bij het tegelcentrum (verkoop van bouwmaterialen). Het tegelcentrum factureert de bestelling op de vennootschap van de vloerder zodat de bouwheer van een lagere btw tarief kan genieten. De bouwheer heeft een aannemersovereenkomst met de vloerder waarbij de betalingen uitgevoerd worden op basis van de vorderingsstaten( lees geen werk, geen betaling). Nu vraagt het tegelcentrum een voorschot voor de bestelling van de tegels. Daarop factureert de vloerder het voorschot door aan mij, wat normaalste zaak van de wereld is.

Maar nu komt het: De vloerder heeft pas zijn bedrijf opgericht ( 1jaar ongeveer), commanditaire vennootschap en ik heb schrik dat hij met mijn voorschot wegloopt zonder het bedrag door te storten aan het tegelcentrum..

Bestaat er een mogelijkheid/ middel zodat ik ervoor kan zorgen dat het tegelcentrum uiteindelijk het voorschot kan ontvangen?
Zonder de eventuele nefaste gevolgen wanneer de vloerder met mijn voorschot wegloopt
Kan ik de vloerder schaakmat zetten via een bankcheque, geblokkeerde rekening of eventueel een andere betalingsmiddel?
En hoe zit de procedure dan in elkaar?

Dank bij voorbaat!
Charlotte Martens

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12818

#2 , 11 jun 2019 21:42

Het is het een of het ander, ofwel koopt u de materialen zelf tegen 21% btw, ofwel betaalt u een voorschot voor de diensten van de bouwheer met het risico dat u uw geld kwijt bent.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 jun 2019 08:36

Ik sta verstomt van zo een vraag!

Als ik iemand niet vertrouw dan ga ik daar niet mee in zee, als ik deze aannemer was zou ik je onmiddellijk zegen, "sorry zoek maar een andere als je me niet vertrouwt" en in de bouw moet een aannemer niet bedelen om werk tegenwoordig.

Toen ik zelfstandig (+30 jaar) dan zou ik zo geen leveranciers of klanten gewild hebben, ik had elke week van mijn leveranciers 20.000 a 25.000€ aan GRONDSTOFFEN, nooit mee gemaakt om op voorhand te betalen .

En de lol er zijn veel faillissementen !
NEEN er zijn niet veel faillissementen, er zijn +945.000 zaken in Belgie en er zijn +/- 11.000 failissementen.

Dit is 11.000 / 945.000 = 0,0116%


0,0116% zeer groot risico !!!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

LeenW
Berichten: 12818

#4 , 12 jun 2019 08:48

11.000/945.000 is nog steeds 1,16% he.

Plus dat faillissementen in de bouw om zijn minst bovengemiddeld te noemen zijn.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 jun 2019 09:15

11.000/945.000 is nog steeds 1,16% he.

Plus dat faillissementen in de bouw om zijn minst bovengemiddeld te noemen zijn.
juist !
het moest zijn 11.000 X 100 /945.000

Er zijn +80.000 bouwbedrijven en daar was in 2018 1211 faillissementen cijfers van Graydon.

Dan is dit 1,51% als ik het juist gerekend heb .

Is dit zo een risico om iemand niet te vertrouwen.
.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 jun 2019 10:38

En dan nog, als het tegelcentrum zijn centjes niet zou krijgen van de vloerder, dan zullen ze toch niet bij jouw komen aankloppen?

Jij hebt alleen een contract met de vloerder, toch? Het is dus hij die moet zorgen dat hij levert/uitvoert bij jou wat je contractueel afgesproken hebt en binnen de afgesproken tijdsspanne. De rest doet er eigenlijk niet toe.

charlottem
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 jun 2019 11:40

Ik sta verstomt van zo een vraag!

Als ik iemand niet vertrouw dan ga ik daar niet mee in zee, als ik deze aannemer was zou ik je onmiddellijk zegen, "sorry zoek maar een andere als je me niet vertrouwt" en in de bouw moet een aannemer niet bedelen om werk tegenwoordig.

Toen ik zelfstandig (+30 jaar) dan zou ik zo geen leveranciers of klanten gewild hebben, ik had elke week van mijn leveranciers 20.000 a 25.000€ aan GRONDSTOFFEN, nooit mee gemaakt om op voorhand te betalen .

En de lol er zijn veel faillissementen !
NEEN er zijn niet veel faillissementen, er zijn +945.000 zaken in Belgie en er zijn +/- 11.000 failissementen.

Dit is 11.000 / 945.000 = 0,0116%


0,0116% zeer groot risico !!!!

Schijn bedriegt! Hoe goed kan men nou iemand vertrouwen na 2 à 3 samenkomsten zonder inkijk te hebben in zijn of haar boekhouding?
Aangezien de aannemer grotendeels werkt in onderaanneming, althans dat is wat hij beweert, heeft hij naar mijn inziens niet genoeg geloofwaardigheid tot het bekomen van een leverancierskrediet.

Wat de faillissementen betreft; bouwsector spant toch wel de kroon na horeca als het op falingen aankomt.

Gelieve ook on topic te blijven aub. Mijn vraag was voor een reeds bestaande / mogelijke betalingsmiddel.

charlottem
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 jun 2019 11:45

En dan nog, als het tegelcentrum zijn centjes niet zou krijgen van de vloerder, dan zullen ze toch niet bij jouw komen aankloppen?

Jij hebt alleen een contract met de vloerder, toch? Het is dus hij die moet zorgen dat hij levert/uitvoert bij jou wat je contractueel afgesproken hebt en binnen de afgesproken tijdsspanne. De rest doet er eigenlijk niet toe.
Neen U heeft gelijk. Maar het gaat om een proforma factuur op de naam van de vloerder. Zolang hij de ontvangen voorschot niet doorstort aan de tegelcentrum, heb ik dan ook geen geplaatste bestelling bij de fabrikant. Kortom de tegelcentrum hoeft bij niemand aan te kloppen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 12 jun 2019 11:48



Schijn bedriegt! Hoe goed kan men nou iemand vertrouwen na 2 à 3 samenkomsten zonder inkijk te hebben in zijn of haar boekhouding?
Deze aannemer geeft meer redenen om een klant te wantrouwen, gezien het enorme groot wanbetalingen in Belgie

Eind 2017 staan er 541 114 wanbetalingen geregistreerd,
bron NBB
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 6853

#10 , 12 jun 2019 11:59

Een goede aannemer is graag fier op zijn werk. Mocht ik in dat beroep zitten, zou ik zo'n vraag gewoon niet pikken; een minimum aan vertrouwen is op zijn plaats in de bouw.

En nog, iedereen heeft de mond vol over privacy en zo, en dan zou een klant doodgewoon inzage vragen in de boekhouding? Ik dacht het niet.

Voor de rest sluit ik me aan bij LeenW in #2 : " Het is het een of het ander, ofwel koopt u de materialen zelf tegen 21% btw, ofwel betaalt u een voorschot voor de diensten van de bouwheer met het risico dat u uw geld kwijt bent. "

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 12 jun 2019 12:10

Als je de aannemer niet vertrouwd, waarom heb je dan bij hem besteld?????
Heb je zijn referenties gevraagd, en die ook persoonlijk gecontacteerd? Als die geen problemen hebben gehad, waarom twijfel je dan?

charlottem
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#12 , 12 jun 2019 12:25



Schijn bedriegt! Hoe goed kan men nou iemand vertrouwen na 2 à 3 samenkomsten zonder inkijk te hebben in zijn of haar boekhouding?
Deze aannemer geeft meer redenen om een klant te wantrouwen, gezien het enorme groot wanbetalingen in Belgie

Eind 2017 staan er 541 114 wanbetalingen geregistreerd,
bron NBB
Dat is goed mogelijk, maar als de bouwheer op eigen initiatief afkomt met een bankcheque ( gecertificeerd) of met een bedrag op een geblokkeerde rekening, dat weet men als aannemer toch goed genoeg dat de bouwheer kapitaalkrachtig is.

Hier in dit geval gaat het om een voorschot van 18000 EUR ( / 61000 EUR)

lukasi
Berichten: 1139

#13 , 12 jun 2019 15:18

waarom zo moeilijk doen ?
Als je de aannemer niet vertrouwd met je voorschot dan neem je een andere aannemer, toch ?
Natuurlijk denk ik wel dat de meeste aannemers werken met een voorschot, je zal niet de eerste zijn die een aannemer laat fluiten achter zijn centen na het werk of ergens een stok zoekt om toch maar niet te moeten betalen.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 12 jun 2019 17:29

Heb nog nooit een voorschot betaald uitgezonderd voor mijn nieuwe ramen, (3 jaar geleden) Voorschot van 20 %. Ondertussen ook nog een nieuw dak met isolatie, overal nieuwe tegelvloeren op gelijkvloers, Nieuw buitenterras van 50 m², nieuwe plint in blauwe steen aan de 4 gevels,een nieuwe keuken met toestellen en volledig gelijkvloers laten schilderen. Dat allemaal zonder voorschot en met verschillende aannemers. Aannemers die geen voorschot vragen staan er beter financieel voor, en daar loop je minder risico. Je moet ze natuurlijk vinden , en die vindt je niet in de lagere prijsklassen :( Maar gerust slapen heeft ook zijn prijs.

bosprocureur
Berichten: 6853

#15 , 12 jun 2019 18:22

:D

Tel daarbij dat u ook nog wel een paar aannemers kent (en vice versa) uit een vorig leven... Wederzijds vertrouwen is dan al aanwezig, + een bouwheer die van wanten weet.

Terug naar “Aanneming”