Nieuwe eigenaar huurhuis / huurders blijven in pand en nu naar vrederechter

TRMADO
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

Re: Huurcontract en opzeggingstermijn na aankoop van een huis

#31 , 30 jul 2019 17:26

De huurders willen in het huis blijven tem 31/12/2019 dus dit is 3maanden, 1maand langer blijven en alle drama hiermee voorkomen zou natuurlijk super zijn voor mij. Ik ga er zeker niet van sterven maar op deze manier kan ik mijn echtgenoot niet naar België brengen en aangezien wij al meer dan 1jaar wachten op onze gezinsherenigin zou dit dan betekenen dat wij weer 1jaar kunnen wachten tot zijn papieren inorde zijn. Maar natuurlijk doet dit er niet toe...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
CityBird
Berichten: 794

#32 , 30 jul 2019 18:03

Ja, maar dat is al achter de rug zoals de TS schrijft en hoeft slechts de opzegtermijn af te wachten. De huurders bevestigen zelfs per brief dat zij niet uit het huis willen. Werkt alleen maar in het voordeel van de TS.

bambipower
Berichten: 1034

#33 , 30 jul 2019 19:15

. op deze manier kan ik mijn echtgenoot niet naar België brengen en aangezien wij al meer dan 1jaar wachten op onze gezinsherenigin zou dit dan betekenen dat wij weer 1jaar kunnen wachten tot zijn papieren inorde zijn.
Waarom zou je daardoor niet je echtgenoot kunnen naar belgie brengen? Je kan toch even tijdelijk iets huren ofzo?

Op menselijk vlak heb ik het er wel moeilijk mee, dat je je huurder pakt op niet registratie van het huurcontract. Het huurcontract dat normaal verplicht moet geregistreerd worden door de verhuurder. Dus de vorige eigenaar.

Nu een alleenstaande dame het huis uitjagen op heel korte termijn met 3 kinderen, vind ik niet echt mooi. Vrederechter zal van hetzelfde oordeel zijn, en zoiezo een verlenging toestaan.

Reclame

TRMADO
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#34 , 30 jul 2019 19:37

ik snap eigenlijk 1ding niet: er wordt een wet opgesteld dat indien een huurcontract niet geregistreerd is de opzegtermijn 3maanden is, waarvoor is deze wet opgesteld als er hier geen rekening mee wordt gehouden ???

Als u zo eenvoudig zegt dat ik iets kan huren, waarom kan de tegenpartij dit niet doen? Ik heb onlangs een woning aangekocht en dan nog zou ik een woning moeten huren waarvoor ik nog 3maanden waarborg moet betalen? Als 25jarige doe je u best om je leven correct op te bouwen en een dame van in de 40 jaar kan haar verantwoordelijkheid niet nemen voor 3kinderen? En dan heeft u het nog over "menselijk vlak"?

Maar ik heb dus begrepen dat een huurder beter beschermd wordt ook al heeft de verhuurder wettelijk gelijk.

bambipower
Berichten: 1034

#35 , 30 jul 2019 19:43

Klopt, zo werkt het. Omdat vrederechters ook rekening houden met het menselijke.

En als je zelf beetje eerlijk bent, besef je zelf wel, dat het voor een alleenstaande dame kwasie onmogelijk is, in vakantieperiode, om een andere geschikte woonst te vinden binnen 3 maand die ook voldoet voor haar en de kinderen (school, werk,....)

Als advies kan ik enkel geven om beetje solidair te zijn met de huurder. Ga er mee praten, help haar waar kan, en toon een beetje begrip. Dat gaat u veel elende besparen en dure advocaat kosten. En het'zal de zaak enkel bespoedigen. Ontdoe u van alle frustratie, want dat helpt toch niet

bosprocureur
Berichten: 6858

#36 , 31 jul 2019 22:15

Allemaal goed en wel, menselijk zijn.

Maar aan de kant van de nieuwe eigenaar speelt ook een serieus menselijk probleem, met die gezinshereniging die aan een dun draadje zou gaan hangen door de "schuld" van de huurder. de huurder van haar kant weet toch dat het huis te koop staat, dat het verkocht is, en een drie of vier maand later krijgt zij de langverwachte aangetekende brief; die brief geeft haar drie maand. Dan zou het misschien redelijk zijn dat zij nog een korte extra termijn krijgt, maar niet als zij nu al laat weten dat zij pas wil vertrekken als het haar een beetje beter uitkomt.
Een vrederechter zal m.i. toch de belangen van partijen tegen elkaar moeten afwegen alvorens lang uitstel toe te kennen.

Ik zou TS alvast aanraden om kort op de bal te spelen, en alle nodige stappen tijdig te doen; anderzijds ook een plan B trachten te bedenken, voor het geval hete huis toch niet tijdig beschikbaar is.

Veel hangt natuurlijk ook af van de ingesteldheid van de vrederechter die uw zaak behandelt...

TRMADO
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#37 , 05 aug 2019 12:48

Ik heb al eerste reactie van men huurder gekregen. Mijn huurder is niet akkoord met de indexatie van + ongeveer 30€ en weigerd dit dan ook te betalen. Haar reden: zij heeft heel veel kosten gemaakt aangezien keuken, cv, wetermeter enzv heeft geinstalleerd.

Ik was op de hoogte dat mevrouw een kachel had geinstaleerd en dit dat ook meegenomen zou worden bij het verlaten van mijn woning (wat ook vermeld staat in de akte). Van de andere kosten ben ik helemaal niet op de hoogte en staat ook nergens vermeld.

Mevr geeft aan dat de woning niet voldoet aan de kwaliteitseisen voor een huurwoning. Ik ben mij op de hoogte dat ik renovatie ga moeten uitvoeren en dit was ik natuurlijk ook van plaan aangezien ik hiervoor ook een lening ben aangegaan maar dot kan ik niet doen zolang ik niet gedomicilieerd sta op het adres aangezien ik geen premies zal kunnen terugvragen. Ook Ziet het er niet naar uit dat zij een gesprek wilt aangaan met mij ...

Als mijn huis er zo slecht aantoe is zoals huurder beweert kan ik de woning niet onbewoonbaar laten verklaren en wat zijn de gevolge hiervan?

TRMADO
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#38 , 05 aug 2019 12:51

@bosprocureur hartelijk dank voor uw tip en uw begrip! Ik wil de huurder zeker een extra termijn geven en als ze zeker zou verhuizen zou ik ook geen indexatie toepassen .. maar er valt precies niet te praten met de betrokkene spijtig genoeg ...

bambipower
Berichten: 1034

#39 , 05 aug 2019 16:14

Tja.... Ipv eerst te praten. Maar direct een opzeg geven van 3 maand, dan nog een indexatie,... Tja, zoiets kan in uw gezicht ontploffen.¹
En nu kan zij de keuken, cv,... meenemen. En kan je er de eerste maanden ook niet gaan wonen.

Een beetje tact had hier toch een betere oplossing geweest, ipv uw huurder zelfs geen vakantie meer te gunnen

TRMADO
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#40 , 05 aug 2019 16:39

@bambipower dankuwel voor uw reactie.

bambipower
Berichten: 1034

#41 , 05 aug 2019 16:48

Graag gedaan. Ik denk dat je nu beter verder gaat met alles in handen van een advokaat te stoppen. Ik zie nog veel elende in de verte aankomen.

Hopelijk vraagt je huurder geen woningonderzoek aan, en word het geen onbewoonbaarheid. Dan ben je pas echt ver van huis.

Heb je van vorige verhuurder een plaatsbeschrijving? Zonee, en je huurder neemt cv, keuken etc mee, kan je nog een procedureslag doen met de verkoper ook. Omdat je natuurlijk iets gekocht had met cv, keuken etc

Man man man...

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#42 , 05 aug 2019 17:41

Is er een plaatsbeschrijving? Is indexatie in het huurcontract voorzien?

TRMADO
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#43 , 05 aug 2019 17:49

Indexatie in het huurcontract is voorzien. In de ondertekende akte werd er duidelijk vermeld dat ik op de hoogte ben dat er geen CV is (wat idd ook zo is) en dat de verwarmingskachel door de huurder is geinstalleerd en zij deze gaat meenemen bij het verlaten van de woning. Van de andere renovaties was ik niet op de hoogte en is ook niet vermeld op akte. Spijtig genoeg is er geen plaatsbeschrijving maar @mava105 kan ik dit nog doen?

bambipower
Berichten: 1034

#44 , 05 aug 2019 18:15

Uw huurder hoeft nu geen plaatsbeschrijving meer te tekenen. Een plaatsbeschrijving gebeurd voor of de eerste maanden van bewoning, het verlaten van, of na renovatiewerken door verhuurder.

Art. 1730. <W 29-12-1983, art. 4> § 1. (De partijen zijn verplicht een omstandige plaatsbeschrijving op te stellen, op tegenspraak en voor gezamenlijke rekening. Deze plaatsbeschrijving wordt opgesteld ofwel tijdens de periode dat de ruimtes onbewoond zijn, ofwel tijdens de eerste maand van bewoning. Hij wordt gevoegd bij de geschreven huurovereenkomst in de zin van artikel 1bis van boek III, titel VIII, hoofdstuk II, afdeling 2 en zal eveneens onderworpen zijn aan de registratie.) <W 2007-04-25/38, art. 100, 010; Inwerkingtreding : 18-05-2007>
Bereiken de partijen geen overeenstemming, dan wijst de vrederechter, bij wie de zaak aanhangig wordt gemaakt met een verzoekschrift ingediend voor het verstrijken van de termijn van één maand of van vijftien dagen naargelang van het geval, een deskundige aan die de plaatsbeschrijving opmaakt. Het vonnis is uitvoerbaar niettegenstaande verzet en is niet vatbaar voor hoger beroep.
§ 2. Indien in de gehuurde plaatsen belangrijke wijzigingen zijn aangebracht nadat de plaatsbeschrijving is opgemaakt kan elke partij eisen dat op tegenspraak en voor gemeenschappelijke rekening een bijvoegsel bij de plaatsbeschrijving wordt opgemaakt.
Wordt geen overeenstemming bereikt, dan is de in paragraaf 1 voorgeschreven procedure van toepassing, behalve wat de termijnen betreft.
§ 3. De contractuele bepalingen welke in strijd zijn met de paragrafen 1 en 2 zijn nietig.
§ 4. Dit artikel is niet van toepassing op de pacht.

TRMADO
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#45 , 05 aug 2019 18:34

Dit is duidelijk. Van mij mag zij alles meenemen als zij maar tijdig vertrekt en mij het bedrag betaald waarop ik recht heb. Ik zal toch alles renoveren.

Terug naar “Kopen”