Vergoeding kapitaal (dividend) op jaarrekening: netto of bruto?

tdma
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Vergoeding kapitaal (dividend) op jaarrekening: netto of bruto?

#1 , 06 jun 2019 11:57

De post "Vergoeding van het kapitaal" (dus de uitgekeerde dividenden aan de aandeelhouders) zoals deze voorkomt op de resultaatverwerking, is dit bedrag bruto of netto? Dus voor of na aftrek 30% RV?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 06 jun 2019 12:19

De post is niet de fiscus. Dus zal je die nog moeten betalen.

Milo72
Berichten: 1016

#3 , 06 jun 2019 12:49

dat die RV moet betaald worden is logisch. Maar volgens mij is voor de onderneming de "Vergoeding van het kapitaal" (als kost) de BRUTO dividenden.
Dat van het toegekende (bruto) dividend een gedeelte rechtstreeks aan de staat doorgestort wordt en de rest naar de aandeelhouder, maakt hier mijns inziens geen verschil in.
Eigenlijk is het - hoewel het de onderneming is die de RV zal afhouden van de dividenden - de genieter (de ontvanger, de aandeelhouder) die belast wordt op zijn inkomsten, in de vorm van een voorafgenomen roerende voorheffing .
Boekhoudkundig heeft de onderneming weinig van doen met de RV.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 06 jun 2019 12:59

Blijkbaar een vraag over het vak boekhouden?
Het is een boeking van het bruto bedrag in de resultatenverwerking van de vennootschap.
Dat ziet u aan de boekhoudkundige verwerking zoals hier:
https://www.kmocockpit.be/nl-be/publica ... verwerking
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 jun 2019 14:09

Boekingen bij uitkering dividenden

Bij beslissing A.V. 694 VERGOEDING (DIVIDENDEN) van het kapitaal
aan 471 DIVIDENDEN OVER HET BOEKJAAR
Bij betaalbaarheidstelling 471 Dividenden over het boekjaar
aan 453 Ingehouden roerende voorheffing

Bij betaling/uitkering 471 Dividenden over het boekjaar
453 Ingehouden roerende voorheffing
aan 55 Kredietinstelling/bank

tdma
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 jun 2019 14:41

Ik had inderdaad ook begrepen dat posten 694 en 471 bruto bedragen zijn.

@asperger, nee, geen vraag over het vak boekhouden, eerder een meningsverschil met de boekhouder :-) Hij had het namelijk als netto bedrag gezien, wat mij vreemd leek.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”