Huren van een verkochte parkeerplaats

Onna04
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

Huren van een verkochte parkeerplaats

#1 , 26 mei 2019 14:42

Hallo,

Ik huur momenteel een staanplaats bij het gebouw waar ik een apartement in eigendom heb.
Ik heb een (niet geregistreerd) contract, waar in staat dat de verhuurtermijn een jaar is, en deze stilzwijgend zal worden verlengd, dit sinds 15 januari 2015.

Nu, deze plaats is verkocht, en ik zou in de loop van de week een brief ontvangen van de nieuwe eigenaar, die me zal zeggen dat het huidige contract na verjaring in januari, zal stopgezet worden, en dat ik dan een nieuw contract zal krijgen, waarin de huurprijs een pak hoger zal liggen tegenover wat ik nu betaal (55 vs 25.)

Ondertussen staan er ondergrondse en dus overdekte plaatsten te huur voor 50 euro, wat dus een meer interessant alternatief is, en waarop ik heb toegezegd.

De vraag:
Kan ik de parkeerplek vervroegd tegen opzeggen (de nieuwe huurder zei me dat dit zou kunnen als hij een nieuwe huurder heeft voor mijn plaats, wat volgens mij een beetje opportunistisch is)

Ben ik iets verschuldigd, moet ik een opzegtermijn in achte houden?

Naar wat ik lees zou een huurder voor een niet geregistreerd contract zelfs van dag tot dag kunnen opzeggen zonder iets verschuldigd te zijn?

Alvast bedankt voor jullie advies!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3794

#2 , 26 mei 2019 15:19

Dat zal niet kunnen.
Dit is een contract van het gemene huurrecht, waarvoor er bijna geen wettelijke bepalingen zijn.
Veel informatie die je vindt, is omtrent hoofdverhuur, hier niet van toepassing.

Opzeg uitzitten of iets anders overeenkomen met de verhuurder dus.

De registratie van een huurcontract onder het gemene huurrecht is geen verplichting van de verhuurder trouwens, dit is een gemeenschappelijke verplichting.
Hiervan kan er contractueel afgeweken worden (in de zin dat de verantwoordelijkheid hiervoor bijvoorbeeld volledig bij de huurder kan gelegd worden, niet dat de verplichting wegvalt).
Het gevolg van niet-registratie bij gemeen huurrecht? Ik zou enkel durven stellen dat het contract niet afdwingbaar is tegenover derden (zoals een koper bij een verkoop).

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 26 mei 2019 21:32

Dan huurt u die garage ook en betaald enkele maanden dubbele huur.
En laat iemand anders op uw plaats staan - als er niets in contract staat is het perfect mogelijk.

Reclame

Terug naar “Huren”