Nieuw voertuig gekocht buitenland, papieren zoek in post

Jeroen_K
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Nieuw voertuig gekocht buitenland, papieren zoek in post

#1 , 23 mei 2019 17:40

Ik heb een nieuwe camper gekocht in Duitsland.
Na ontvangst van de betaling, heeft de handelaar de voertuigdocumenten aangetekend naar België verzonden. De post is echter nooit bezorgd, omdat het adres onvolledig of onjuist zou zijn en is door Bpost teruggestuurd naar de afzender.
Na 4 weken is de status nog steeds dat de post is aangekomen in "het internationaal sorteercentrum".
Omdat er door de handelaar scans gemaakt zijn van de documenten, bleek het mogelijk om een tijdelijk Duits kenteken aan te vragen waarmee ik de camper naar België heb gereden.
Volgens mijn verzekeraar kan ik geen Belgisch kenteken aanvragen zonder de officiële documenten.
De BTW van de camper is wel in België betaald, ik heb een E705 attest en beschik over de gescande documenten.
De Duitse handelaar wil wachten op de post, maar ik vind het te lang duren en zou de camper graag willen gebruiken.
Welke opties heb ik?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 23 mei 2019 18:23

De enige optie is de verkoper overtuigen om aangifte van verlies te doen en nieuwe documenten aan te vragen. Hij wil natuurlijk wachten op de post om die kost te vermijden...

Zonder originele documenten krijg je m niet ingeschreven.

Vijgen na pasen maar,de paar keer dat ik belangrijke papieren moest versturen (n keer m n vergeten rijbewijs naar de USA) heb ik altijd een koerierdienst à la dhl gebruikt. Kost 100€ maar is veeeel betrouwbaarder dan tante post.

Jeroen_K
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 mei 2019 10:20

Bedankt voor de reactie.

Hier was ik al bang voor.

Ik ga ervan uit dat de officiële merk dealer zijn verantwoordelijkheid uiteindelijk wel zal nemen.
Daar ga ik dan ook op focussen en weet dat ik zelf in België niets kan doen.

Overigens is het met DHL "Per Anschreiben" verzonden, maar wordt dat in België door Bpost bezorgd...

Reclame

Jeroen_K
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 mei 2019 21:36

Geheel onverwacht heeft de dealer vanmorgen gebeld dat de post bij hem was terugbezorgd.
Niet getwijfeld en een retour Karlsruhe gemaakt.
Probleem opgelost!

Terug naar “Consumenten Koop”