aandelen in overdeeldheid/minderjarigheid/lasthebber/stemrecht

LLM
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

aandelen in overdeeldheid/minderjarigheid/lasthebber/stemrecht

#1 , 19 mei 2019 13:49

Beste,

7 jaar terug overleed mijn ex-partner, waardoor ik toen van rechtswege wettelijke vertegenwoordiger werd over 2 minderjarige kinderen.
Ze bezitten samen aandelen (20%) in onverdeeldheid in een vennootschap. De vennootschap, vennoten willen hun deel ook niet overkopen. Er is nooit een dividenduitkering, maw de kinderen hebben er niets aan, en wachten lijdzaam af.....relatie met de schoonfamilie is niet top.

Tot op heden was dit nooit geen probleem om te stemmen op de AV. (Ik ben van rechtswege wettelijke vertegenwoordiger van de minderjarige kinderen).
De andere vennoten hebben ook daarover nooit enige twijfel over uitgesproken.

Vorig jaar 2018 werd de oudste meerderjarig.
Over de jongste blijf ik volgens het burgerlijk wetboek wettelijke vertegenwoordiger van de jongste, over de oudste ben ik nu wettelijke vertegenwoordiger af.

Volgens de statuten moeten de mede-eigenaars van onverdeelde aandelen zich laten vertegenwoordigen door een lasthebber, een gemeenschappelijke volmachtdrager. Vóór de oudste meerderjarig werd, stelden de andere aandeelhouders zich geen vragen. Ik was/ben "lasthebber" wettelijke vert.. ?
Ik heb een document laten opmaken waaruit de oudste mij als lasthebber aanduidt. Op de laatste AV hebben ze deze niet aanvaard en automatisch het stemrecht van de afwezige zoon niet aanvaard (afwezig), net alsof ze uit onverdeeldheid zijn getreden en de oudste voor zichzelf optrad.

Want zij wierpen op dat een afwezige vennoot enkel kon stemmen door volmacht van een andere vennoot (statuten).
Ik heb nadien ook het aandelenregister opgevraagd. Uit de kopie blijkt dat de kinderen uit onverdeeldheid zijn getreden. Ik word vriendelijk verzocht te ondertekenen.

Vraag 1: wie kan volgens de statuten gemeenschappelijke volmachtdrager zijn van aandelen in onverdeeldheid? Kan dit in principe om het even wie zijn die de mede-eigenaars aanduiden als gevolmachtigde? Of moet dit 1 van de 2 zijn (een aandeelhouder).
Vraag 2: Kan de Vrederechter daar iets in ondernemen?

Uit geen enkel document blijkt dat de kinderen uit onverdeeldheid zijn getreden (niet vredegerecht, niet notaris), in dit moet ook zo blijven om slagkracht te blijven behouden in de vennootschap.

Alvast bedankt!

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding