klein beschrijf - verkoop binnen de 3 jaar + verder huren van kopers

DaanVdB
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

klein beschrijf - verkoop binnen de 3 jaar + verder huren van kopers

#1 , 14 mei 2019 09:34

Dag iedereen,

situatie:
Ik heb alleen een woning gekocht in november 2016, aan klein beschrijf, waar ik zo goed als onmiddellijk ingetrokken ben (december 2016).

Ik heb kort daarna ook mijn vriendin leren kennen, die ondertussen bij mij inwoont.
Gezien we nu graag samen iets zouden kopen, zijn we op zoek naar een manier om dit te doen zonder beboet te worden voor de 3 jaar domiciliëringsverplichting.

Ik heb me hier al gek over gezocht, maar ik vind geen concreet antwoord.

Simpel gesteld: kan ik mijn huidige woning nu verkopen, en met de kopers een overeenkomst sluiten dat ik er zelf blijf wonen tot na nieuwjaar? Dit zou dan over +- 3 maanden na de akte gaan.
M.a.w., geldt er enkel een domiciliëringsverplichting voor het klein beschrijf, of zowel een domiciliërings- ALS eigendomsverplichting?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 14 mei 2019 09:59

Je moet eigenaar blijven. Anders zou half België gaan verkopen en dan terug huren om die boete te ontlopen en toch van de lage registratie te kunnen genieten. :mrgreen:

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 mei 2019 11:52

Ik zou dan persoonlijk eerder de keuze maken om de woning te koop te zetten in september (is volgens een aantal onderzoeken een goede maand om woningen op de markt te brengen). Tegen dat de akte dan verleden is, is de drie jaar voorbij.

Reclame

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 mei 2019 11:58

Je moet eigenaar blijven.
Bron?

DaanVdB
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 mei 2019 10:04

Ondertussen gemaild met een notaris: dit kan volgens hem perfect, er is dus enkel een domiciliëringsverplichting.

Hij raadde mij wel aan om bij de stad te informeren wanneer ik effectief ingeschreven ben op dit adres.
Blijkbaar blijft dat nog wel eens slingeren op de dienst bevolking na dat de wijkagent is langsgekomen...

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 15 mei 2019 10:19

Bedankt dat u dit resultaat laat weten! Het was zo ongeveer wat ik dacht, maar toch is de bevestiging welkom. :)

Sirkii
Berichten: 5395

#7 , 15 mei 2019 12:01

Stel toch maar ook eens de vraag aan registratie. De teksten spreken idd van domicilieplicht maar je vind ook officieuze stellingen van eigendomsplicht.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#8 , 15 mei 2019 12:11

jouw startdatum van de domicilie moet normaal de datum zijn dat je aan het loket gaan melden bent dat je er woonde. Stel je bent op 1 april naar het gemeentehuis gegaan, en de wijkagent komt pas langs op 20 juni dan moet jouw domicilie starten op 1 april. Veel geslinger kan daar niet aan zijn dus...

Terug naar “Administratief recht”