prosumententarief voor huurders

Ecologytree
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

prosumententarief voor huurders

#1 , 24 apr 2019 08:55

Ik heb zopas een artikel gelezen op de website dat het prosumententarief voor de eigenaar is van de zonnepanelen. Hoe is het dan mogelijk dat wij als huurder voor deze kosten dienen op te draaien ??? 600 euro is heel zwaar om dragen. Waarschijnlijk hebben de eigenaars allerhande voordelen gekregen maar wij zitten alleen met de nadelen. Toen wij dit huis huurden was de eigenaar constant bezig over de terugdraaiende teller en de voordelen hiervan maar heeft ons nooit iets gemeld over het prosumententarief. Indien dit wel het geval was geweest, hadden we dit huis eenvoudigweg niet gehuurd. Dit zou namelijk gekend moeten geweest zijn vanaf 2015 en als we onze eigenaar hierover aanspreken valt ie precies uit de lucht. Heeft de eigenaar geen verplichte meldingsplicht naar de huurders toe ? Ik had graag geweten wat mijn rechten en plichten zijn want ik kan niet geloven dat de eigenaar hier niets van afwist. Ik voel mij gewoon belazerd. n nu speelt hij nog eens met het idee om terug over te schakelen naar gewone elektriciteit wat het voor ons als huurder nog erger maakt. Kan dit prosumententaerief niet 50/50 geregeld worden een deel voor de eigenaar en een deel voor de huurder ? Ik graag wat meer advies want ze spreken altijd over eigenaars maar nooit over huurders in dit geval.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 24 apr 2019 09:15

Diegene die elektriciteit verbruikt op het adres waar de productie-installatie (zonnepanelen) ligt, de netgebruiker, moet het prosumententarief betalen. Hij heeft het voordeel van een teller die terugdraait door de opgewekte elektriciteit.

kost is dus ten laste van de huurder in uw geval

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 apr 2019 09:18

Jullie hebben het voordeel van de terugdraaiende teller met de verminderde verbruiksfactuur. Het is dan ook evident dat jullie als verbruiker instaan voor deze kost.

Reclame

Ecologytree
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 apr 2019 09:22

Kunnen jullie mij dan uitleggen welk voordeel ? Er is toch geen voordeel als ik alles dien terug te betalen !!!!

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 apr 2019 09:26

Prosumententarief is vele malen voordeliger dan uw normaal verbruik van elektriciteit. U betaald een vast bedrag aan de hand van de sterkte van uw omvormer. Deze vergoeding werd in het leven geroepen omdat u het elektriciteitsnet gebruikt om restelektriciteit op te laden wanneer u dit niet verbruikt en aan de andere kant toch van het net te nemen wanneer u productie niet volstaat.

Ecologytree
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 apr 2019 09:31

Onze productie volstaat dat is het hem net. Wij nemen praktisch niets af van het net. En dan nog moeten we zoveel betalen.

Ecologytree
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 apr 2019 09:32

Het lijkt precies of wij elektriciteit stelen.

Meeboo
Berichten: 1488

#8 , 24 apr 2019 09:34

dat is het mooie van het prosumententarief ;-)

dat is toch meermaals in de media geweest

u gebruikt het net door energie te injecteren als er overschot is en af te nemen als er geen zon is.

Om die reden hebben ze deze taks in het leven geroepen. Als u daar problemen mee heeft kan u zich wenden tot de VREG

LennieK
Berichten: 1863
Juridisch actief: Nee

#9 , 24 apr 2019 09:46

(ik had antwoord getypt maar dat is precies verdwenen?)

Iemand die geen zonnepanelen heeft liggen betaalt de stroom die hij verbruikt én de nettarieven en taksen.

Iemand die wel zonnepanelen heeft betaalt prosumententarief en enkel de stroom die hij van het net moet halen (bijvoorbeeld zonnepanelen produceren 2000 kwh per jaar maar jullie hebben er 3000 nodig)

In theorie zijn de nettarieven en het prosumententarief ongeveer gelijk.

Als de eigenaar de zonnepanelen terug zou uitschakelen en afmelden bij Fluvius, dan zou je pas verschieten hoe hoog je factuur zal zijn...

Beter je twee handjes samen leggen dat je een eigenaar hebt die tenminste investeert in de woning...

ps: zo weinig mogelijk veranderen van leverancier als je zonnepanelen hebt liggen, je doet daar bijna altijd verlies mee!

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#10 , 24 apr 2019 09:49

Om verder te gaan op uw originele vraag. Het prosumententarief moet betaald worden door de verbruiker. Vragen om een tussenkomst bij de verhuurder staat natuurlijk vrij, echter heeft u wettelijk geen recht hierop. Ten tweede is de huurder niet verplicht jullie de facturatievoorwaarden uit te leggen van uw energieverbruik. Tot slot kan de verhuurder echter niet eenzijdig beslissen om de zonnepanelen te ontkoppelen, hij heeft een huis verhuurd met zonnepanelen en moet zich daaraan houden tenzij jullie onderling een overeenkomst vinden.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 24 apr 2019 10:01

Onze productie volstaat dat is het hem net. Wij nemen praktisch niets af van het net. En dan nog moeten we zoveel betalen.
U betaalt dan amper of niets voor de weinige elektriciteit die u nog van het net haalt,
maar wel het prosumententarief per kW die de zonnepanelen van de eigenaar produceren ,
en die u uiteindelijk ook opgebruikt (doorgaans niet op het moment dat u ze produceert)

Dat tarief ligt vast per kW en per werkingsgebied
https://www.vlaanderen.be/prosumententa ... ntentarief


Op uw factuur en op https://vtest.vreg.be (prijssimulaties per leverancier) kan u zien wat u waarvoor betaalt
Bij u zal dat dan hoofdzakelijk prosumententarief en vaste kost zijn ...
Mogelijk loont overstappen van leverancier, doe de V-test eens

LennieK
Berichten: 1863
Juridisch actief: Nee

#12 , 24 apr 2019 10:14

Onze productie volstaat dat is het hem net. Wij nemen praktisch niets af van het net. En dan nog moeten we zoveel betalen.
U betaalt dan amper of niets voor de weinige elektriciteit die u nog van het net haalt,
maar wel het prosumententarief per kW die de zonnepanelen van de eigenaar produceren ,
en die u uiteindelijk ook opgebruikt (doorgaans niet op het moment dat u ze produceert)

Dat tarief ligt vast per kW en per werkingsgebied
https://www.vlaanderen.be/prosumententa ... ntentarief


Op uw factuur en op https://vtest.vreg.be (prijssimulaties per leverancier) kan u zien wat u waarvoor betaalt
Bij u zal dat dan hoofdzakelijk prosumententarief en vaste kost zijn ...
Mogelijk loont overstappen van leverancier, doe de V-test eens
opletten hiermee! Prosumententarief is bij iedere leverancier hetzelfde. Als je wisselt van leverancier, en die datum ligt ver van de jaarlijkse meteropname,doe je daar met een terugdraaiende teller meestal verlies mee! Zie hier voor duiding; https://www.vreg.be/nl/faq/verbruik-en- ... neigenaars

Meeboo
Berichten: 1488

#13 , 24 apr 2019 10:25

overstappen doe je best rond de jaarlijkse meteropname om zo min mogelijk productie te verliezen.
elk jaar overstappen loont want bij de meeste leveranciers krijg je een welkomstkorting.
Gezien je factuur enkel uit taksen en belasting bestaat is het daar dat je je korting moet krijgen

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 24 apr 2019 16:54

Sommige leveranciers rekenen ook een vaste kost.
Of een hoger bedrag voor de elektriciteit die je dan toch nog meer verbruikt dan de zonnepanelen leveren.

Overstappen moet je idd doen ifv je meterstand, als je zonnepanelen en terugdraaiende meter hebt - mik op nulverbruik / nulwinst tov vorige opname.

Terug naar “Huren”