BTW of niet voor vertaling niet EU inwoner

hugo55
Topic Starter
Berichten: 19

BTW of niet voor vertaling niet EU inwoner

#1 , 19 apr 2019 19:19

I woon sedert meer dan 20 jaar in Panama (Centraal America) en vroeg aan een vertalingsbureau in Belgie om mij een prijsofferte te laten geworden voor een gelegalizeerde vertaling, die in Belgie wordt gedaan. Deze prijsofferte vemeldt dat BTW wordt aangerekend. Volgens mijn opzoekingen in internet zijn B2C transacites niet onderworpen aan BTW voor niet EU inwoners , volgens Art 21, Par. 2. De factuur wordt gericht aan mijn adres in Panama.
Kan iemand mij dit bevestigen of ontkennen??
Volgens het vertalingsbureau is BTW niet aan te rekenen als het om B2B transacties gaat , wel wordt deze aangerekend voor Particulieren??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 19 apr 2019 19:37

Ik denk dat ze gelijk hebben, Artikel 21 geldt alleen voor B2B. B2C is Artikel 21 bis, waarbij §1 de hoofdregel is (plaats waar de dienstverrichter gevestigd is, BE dus 21% btw) en in §2 de uitzonderingen staan. In die paragraaf komt 10° in de buurt, maar vertaling staan er niet in.

Mijn conclusie is dan ook dat btw aanrekenen correct is.

Mathieu Rutten

#3 , 19 apr 2019 22:28

Beste,

Enkel diensten verricht door sociaal tolken en sociaal vertalers zijn vrijgesteld van Btw ingevolge art. 44, §2, 2de
Andere tolk- of vertaalprestaties, zelfs indien deze tegen een laag tarief worden verricht, kunnen niet als sociaal tolken of sociaal vertalen worden beschouwd en worden hier derhalve niet beoogd.

Thieu.

Reclame

hugo55
Topic Starter
Berichten: 19

#4 , 20 apr 2019 13:57

Leenw en Thieu, bedankt voor de nuttige info

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”