Houten schutting bij de buren op 20 cm van mijn afsluiting

Fanaat
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

Houten schutting bij de buren op 20 cm van mijn afsluiting

#1 , 19 apr 2019 03:38

Mijn vraag is als volgt ;

Er staat een houten schutting van ongeveer 2,80 m hoog en ik vermoed een 3 tal m lang , op 20 cm van mijn afsluiting , die net voor de erfgrens staat. Mijn wijlen Groot Vader was herkend landmeter en die gaf ons dat advies van , zet de afsluiting niet op de erfgrens want das vaak om problemen vragen. Maar mijn Advocaat zegt dan weer dat de echte erfgrens dan net voor de afsluiting ligt maw net voor de oude erfgrens (scheiding) ik hoop dat dit duidelijk uit gelegd is ? (oude scheidingslijn en 1 cm daar voor de afsluiting maw nieuwe erfgrens)

Dat wil zeggen dat mijn afsluiting niet gemeenschappelijk is dat was wat ons wijlen Groot Vader mee bedoelde met problemen , want de buren hebben stukken onder plaat gewoon weg gehaald maw pesten , en ik kan er niks tegen doen. Er wordt verteld dat schade ook komt door de jaren en er valt niks te bewijzen , maar de buren halen gewoon delen (stukken) weg van mijn afsluiting en ik sta machteloos. Terwijl het wel mijn " afsluiting " is en niet die van de buren of van beide. Das echt mensen pesten nog ik zulk gedrag , sorry.

Nu gaat het om de achter tuin , en mijn draad afsluiting staat dus net voor de scheiding - erfgrens , maar op iets van een 20 tal cm heeft de buurman aan zijn kant een houten schutting gezet die 2,70 m hoog en dat is iets minder hoogte van de palen die zijn 10 cm hoger dus 2,80 m. Maar ik vermoed dat de lengte van de schutting 3 a 4 m lang is ? en daar voor staat er nog een muur van 3 m lang en 2,80 m hoog dus muur en schutting samen is toch ongeveer 6 a 7 m lengte in totaal (gemeten met de natte vinger en geschat)

De tuin van de buren is richting Zuid-West (in de breedte gezien) want in de lengte is dat Noord-West. Mijn tuin ligt in de lengte ook Nord-West maar in de breedte Noord-Oost. Wat dus zoveel wil zeggen dat ik minder zon heb dan de buren sinds de schutting daar geplaatst is. Daarvoor had ik dus wel veel meer zon in mijn tuin. Sinds de schutting daar staat zijn later heel wat planten en struiken dood gegaan omdat ze géén zon meer te zien kregen.

Er natuurlijk wel een verschil dat bv de zon in de zomer veel hoger staat dan in de winter. En dan piept ze van aan de voorkant van de beide huizen (straatkant) , als de zon draait van Zuid naar Zuid - West in de latere namiddag , dan is dat de kant van die schutting en wordt ze tegen gehouden door die zelfde schutting. Maar ondanks dat heb ik toch een heel stuk meer schaduw en dus minder zon in de tuin ook al zit de zon bv in het Zuiden. Die houten schutting houd veel licht tegen ook. En ze is een grote doorn in mijn ogen.

Er is ook al een zeer erg lange buren ruzie gaande van pak weg een 15 tal jaar , en het is en wordt met de dag zotter. Een 2 tal weken gelden werd ik nog aan gevallen en geïntimideerd door een van de buren , terwijl het om mijn eigen planten ging. Veel wil ik daar niet over kwijt (de muren en de buren hebben ook oren en het zijn type mensen die graag alles willen weten , horen en zien. Snap je wat ik bedoel ?) Die schutting staat er al ik vermoed een jaar of 12 zo iets.

Mijn vraag is deze, kan ik die schutting doen verwijderen vanwege te weinig licht maw zon en te veel schaduw in mijn tuin of niet ?

PS Het stadium praten met buren is al lang niet meer aan de orde , want er valt niet meer fatsoenlijk te praten met dit type van mensen en mer wil ik niet kwijt.

Graag advies ? en als er vragen zijn stel ze gerust.

Tot horens ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 19 apr 2019 09:37

Ga een horen op uw gemeente wat de maximum toegelaten hoogte is van afsluitingen in de tuinen. 2.80 m lijkt me toch wat overdreven

Fanaat
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 apr 2019 11:51

Nava ,

Oei 2,80 m das een vergissing dat moet dus 1,80 m zijn. Ik zou zeggen bedankt om er me op de wijzen maw die fout dan , want ik zie het nu pas. Je hebt wel gelijk als het echt 2,80 m zou zijn dan is dat inderdaad heel hoog een muur is vaak wel zo hoog maar een schutting is er wel iets over.

Ondanks die fout , ga ik toch eens men licht gaan opsteken bij de stadsdienst die met tuinen enz te maken heeft. Een horen wat zij te zeggen hebben. Ik had daar nog niet aan gedacht dus bedankt voor je tip. Vaak denk je niet aan zaken als je bv ook nog met andere privé zaken druk bezig bent die heel erg van belang zijn , en als je dan hier een probleem voor legt en dan nog heel laat in de avond. Dan kan het gebeuren dat er een foutje sluipt.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”