Opzeg huurcontract

Ilpopi
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Verhuurder verlengd zonder verwittiging opzegperiode

#1 , 18 apr 2019 11:26

Ik heb een probleem met mijn ex-huisbaas:

- Eind oktober bel ik hem op om mijn opzeg te doen en dat ik er eind januari uittrek (3 maand opzeg). Hij zegt oké maar dat ik het ook per aangetekende brief moet versturen
- Ik verstuur mijn brief begin november aangetekend en vermeld in de brief: "Zoals telefonisch overeengekomen loopt de opzeg tot eind november"
- Ik hoor daarna niets meer van hem tot plots half december de immo belt om foto's te mogen komen nemen
- Half januari bel ik hem dan maar zelf op om een datum vast te leggen voor sleutels af te geven enzo.
- Eind januari geef ik mijn sleutels af en teken wij alle documenten
- Ik vergeet mijn huur op te zeggen en betaal per ongeluk nog begin februari
- Ik bel de huisbaas om dit te melden en hij antwoord dat hij het gaat onderzoeken
- Ik bel hem enige tijd later nog eens en hij antwoord: "je hebt te laat opgezegd, de opzeg is drie maand dus tot eind februari. Ik betaal u dit niet terug"

Mijn vraag is nu: kan dit zomaar? Hij heeft zijn mondeling akkoord gegeven en hij heeft op mijn aangetekende brief niet gereageerd om te laten weten dat hij met mijn vermeldde einddatum niet akkoord is.
Kan ik iets doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 18 apr 2019 12:22

Je hebt pas uw aangetekende opzegbrief verzonden begin november
De opzeg gaat dus pas in op 01 december. Drie maanden opzegperiode geeft ons dan een uitkomst op einde februari.
Een mondelinge opzeg is niet geldig .
Verhuurder heeft dus gelijk

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 apr 2019 14:28

Een mondelinge opzeg van de huurder is evenwel geldig als een schriftelijke.

Kunt u nog eens letterlijk overnemen hoe u dit hebt beschreven in uw aangetekende opzegging. Als daarin vermeld staat dat de opzeg is gegeven eind oktober en hij heeft dit toen niet tijdig betwist heeft hij geen poot om op te staan. Als er geen datumvermelding is kan er nog discussie zijn en is het aan jou om te bewijzen dat de effectieve opzeg tijdig werd gegeven.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3796

#4 , 18 apr 2019 23:37

Uw verhaal volgend heeft u volkomen gelijk.
Echter zal het er inderdaad van afhangen hoe u het verwoord heeft in uw opzegbrief om een rechter mee te krijgen.

Dus: citeer uw opzegbrief hier letterlijk.

Alsook een bijkomende vraag: was uw contract geregistreerd?
Indien niet, dan maakt een opzeg van 3 maanden niets uit, en zou zelfs een foutieve bewoording geen kwaad kunnen.

Blaatpraat
Berichten: 3796

#5 , 18 apr 2019 23:48

Je hebt pas uw aangetekende opzegbrief verzonden begin november
De opzeg gaat dus pas in op 01 december. Drie maanden opzegperiode geeft ons dan een uitkomst op einde februari.
Een mondelinge opzeg is niet geldig .
Verhuurder heeft dus gelijk
Waar in de huurwetgeving staat er dat een mondelinge opzeg niet geldig is?
Dit is, behoudens dat ik erover kijk, wel geldig.
Het probleem zit hem in de bewijslast, maar dat heeft TS gecoverd door naar zijn mondelinge opzeg te verwijzen, waarbij de schriftelijke enkel ter kopie is.
Deze is dus niet geprotesteerd door de verhuurder.

Maar zoals in het ander topic al aangehaald:
Wat was de exacte bewoording van de opzegbrief?

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 19 apr 2019 09:28

Dus ik zou zomaar een AS kunnen sturen naar de verhuurder en daarin zeggen dat ik de maand voordien al mondeling heb opgezegd. Dat geeft toch mogelijkheden tot bedrog. Welke verhuurder neemt nu zijn telefoongesprekken op om dat weerleggen of te bewijzen dat het niet klopt? Als de verhuurder volhoudt dat hij geen telefoon gehad heeft met een mondelinge opzeg, is het woord tegen woord.
Heb dergelijke zaken al meermaals voorgehad tijdens mijn 30 jarig pandenbeheer over bijna 1500 gebouwen.

Ilpopi
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 apr 2019 10:37

Na ons telefonisch contact op 18 oktober deel ik u nu ook schriftelijk mee dat ik de huurovereenkomst opzeggen die ik met u heb gesloten en die betrekking heeft op het appartement gelegen te xxx

De opzegtermijn bedraagt 3 maanden. De opzeg gaat in op 1 november 2018 om te eindigen op 31 januari 2019.

Blaatpraat
Berichten: 3796

#8 , 19 apr 2019 13:02

Dus ik zou zomaar een AS kunnen sturen naar de verhuurder en daarin zeggen dat ik de maand voordien al mondeling heb opgezegd. Dat geeft toch mogelijkheden tot bedrog. Welke verhuurder neemt nu zijn telefoongesprekken op om dat weerleggen of te bewijzen dat het niet klopt? Als de verhuurder volhoudt dat hij geen telefoon gehad heeft met een mondelinge opzeg, is het woord tegen woord.
Heb dergelijke zaken al meermaals voorgehad tijdens mijn 30 jarig pandenbeheer over bijna 1500 gebouwen.
Als de verhuurder dat zegt, dan is het aan de huurder om dit te bewijzen.
Het is immers de huurder die verwijst naar de mondelinge opzeg.

Maar hier heeft de verhuurder dus nooit weerlegd dat de huurder een mondelinge opzeg gegeven heeft.
Laatst gewijzigd door Blaatpraat op 19 apr 2019 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 apr 2019 13:07

Zoals hierboven aangegeven door blaatpraat werd dit nooit betwist door de verhuurder.

Natuurlijk om even advocaat van de duivel te spelen kan de verhuurder claimen dat hij dit mondeling heeft gedaan en dat de betaalde huur van februari een begin van bewijs hiervan is.

Terug naar “Huren”