Aanmelden secundair onderwijs Gent in co-ouderschap.

five
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Aanmelden secundair onderwijs Gent in co-ouderschap.

#1 , 17 apr 2019 10:46

Beste,

Sinds 1 april 12u t.e.m. 26 april 12u kan men zich aanmelden via de website: https://meldjeaansecundair.gent.be/ voor uw zoon/dochter. Het tijdstip van aanmelding heeft geen invloed op de verdeling van vrije plaatsen. Je meldt je zoon/dochter aan voor alle scholen die je voorkeur hebben. Er is geen limiet. Er moet goed nagedacht worden over alle scholen die je aanduidt, niet enkel over je eerste voorkeur. Soms zijn er meer aanvragen dan plaatsen, dus de andere scholen op je lijst zijn even belangrijk.

Wij zijn feitelijk gescheiden ouders in een co-ouderschap (week om week) en zijn reeds vorig jaar begonnen om een voorkeurslijst van scholen te bekomen en dat verliep niet altijd van een leien dakje aangezien we nogal verschillen van mening over bepaalde scholen. Onze zoon had zijn voorkeur van scholen in volgorde al gemaakt. Over de eerste plaats zijn we het eens, mama, papa en zoon. Echter over de tweede plaats is de mama totaal niet eens maar zoon en papa wel. Derde plaats wil mama op de tweede plaats terwijl zoon en papa het daar niet eens met zijn omdat dit ons minste voorkeur is en onze zoon dat absoluut niet ziet zitten.

Het weekend voor de start van aanmelding krijg ik een bericht van mijn ex om samen af te spreken op maandag 1 april om die aanmelding te doen en samen met onze zoon definitief voorkeurslijst vast te leggen. Ze stond er op om dit op maandag 1 april te doen omdat ze een dag verlof had genomen maar ik kon echter niet omdat ik een begrafenis had en later op die dag een afspraak bij de tandarts en maakte haar duidelijk dat het tijdstip van aanmelding geen invloed op de verdeling van vrije plaatsen heeft en we nog tijd hebben t.e.m. 26 april. Daar had ze geen oren naar.

Ik stelde voor om onze wissel op zondag te vervroegen zodat we een overeenkomst konden komen en vroeg nogmaals haar voorkeur van lijst.
Zij wou een school met mindere kansen om binnen te geraken op de tweede plaats zetten zodanig de kansen te vergroten voor de eerste plaats. Ik vond dat absoluut geen goed idee omdat uw tweede keus even belangrijk is als de eerste.
Tijdens de wissel liep het opnieuw fout, onze zoon bleef bij zijn 1ste voorkeur maar de mama was niet akkoord.
Ik stelde opnieuw voor om het aanmelden te verplaatsen naar een andere dag aangezien we er niet uit raakten en om het nog eens over te hebben met onze zoon en mij op de hoogte te houden dag nadien. Ik zou dan laten weten of ik kon langskomen tussen mijn twee afspraken om het er verder over te hebben.

Maandag 1 april om 12u24, nog voor ik vertrek naar de begrafenis, heeft mijn ex tegen alle afspraken in onze zoon aangemeld achter mijne rug. Ik heb geen inzage van die aanmelding, geen inlog gegevens, geen enkel idee welke scholen in volgorde, m.a.w. ik kan niet meer in discussie gaan of mijn mening geven.

In ons vonnis staat dat de ouders naar evenredigheid dienen te zorgen voor de opleiding en de ontplooiing van hun kinderen.
Kan ik klacht indienen tegen mijn ex aangezien ze mij volledig langs de kant heeft geschoven en zelf op eigen houtje zonder mijn mening onze zoon aangemeld heeft?

Welke stappen zou ik verder nog kunnen ondernemen?

Alvast bedankt voor jullie feedback.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38603

#2 , 19 apr 2019 12:34

Ja dat kan - voor de burgerlijke kamer familierechtbank.
aan de drie voorkeursscholen laat u weten dat u en uw zoon een andere regeling hebben.
https://data-onderwijs.vlaanderen.be/ed ... ocid=13824
https://data-onderwijs.vlaanderen.be/ed ... ocid=13584
Samen met een kopie van uw EOT (vonnis rechtbank)

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”