Onterecht loonsbeslag Orange

RobinGoormans
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Onterecht loonsbeslag Orange

#1 , 16 apr 2019 19:51

Hallo ik zou graag informatie hebben voor ik een advocaat in handen neem omtrent een probleem met Orange het telecom bedrijf.

Sinds 2013 lig ik met Mobistar in conflict ivm een contract dat ik nooit getekend heb. Ik was in die tijd nog minderjarig en hebben ze daarom mijn moeder aangeschreven om dit te betalen, omdat zij niet reageerde zijn ze nadat ik dan wel meerder jarig was terug naar mij gekomen. Ik betaalde die rekening ook niet, dan hebben ze maar terug geprobeerd bij mijn moeder en nu hebben ze loonbeslag gelegd bij mij. Ontelbare keren heb ik contact opgenomen met Mobistar, maar telkens kreeg ik te horen dat ik moest betalen. In april 2015 heb ik uiteindelijk een klacht ingediend bij de ombudsdienst voor Telecommunicatie, maar die konden niets voor me doen zeiden ze. Vorige maand heb ik een schrijven gericht aan de Gerechtsdeurwaarder die ondertussen met de zaak belast is. Ik heb genoeg bewijzen dat er niets getekend is geweest en toch blijven ze ons verplichten te betalen. Omdat ik nergens nog terecht kan om van de hoge kosten (+- 1000€) van Orange af te geraken richt ik mij ten einde raad tot jullie.
Alvast bedankt om deze mail te lezen en hopelijk kunnen jullie mij bijstaan om komaf te maken van de absurde praktijken van Orange.

Groetjes
Robin

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12840

#2 , 16 apr 2019 19:57

Wiens handtekening staat er dan wel op het contract? Was er op een andere manier een overeenkomst? (mondeling, gebruik van het abonnement?)

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 apr 2019 20:01

Werd het loonbeslag gelegd door een gerechtsdeurwaarder (= beslag onder derden).
Uitvoerend of bewarend beslag?
Is er een vonnis?
Het antwoord vind je in het beslag onder derden waarvan u van de gerechtsdeurwaarder een kopie ontving (=aanzegging).

Reclame

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#4 , 16 apr 2019 22:35

zou mij raar lijken dat de ombudsman niks zou kunnen doen in die tijd.

als er geen contract tussen uw moeder of u zelf zou zijn, had orange dit moeten toegeven of aan de ombudsman de nodige bewijzen moeten geven (kopie contract met handtekening), voor een oplichter is het immers rap gedaan om een naam en adres te misbruiken en er een krabbel op het contract te zetten.

zelfs al zou u zelf in die tijd een contract getekend hebben, u was minderjarig en als u onder de 16 was (als ik mij niet vergis) heeft het zelfs geen waarde aangezien u onder die leeftijd geen contract kan tekenen

RobinGoormans
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 apr 2019 14:23

LeenW er is nooit een contract getekend. Ze beweren van wel maar als we bewijzen vragen dan zijn die er nooit. De gerechtsdeurwaarder heeft in een mail toegegeven dat er geen contract te vinden is met mijn handtekening.

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#6 , 17 apr 2019 15:12

LeenW er is nooit een contract getekend. Ze beweren van wel maar als we bewijzen vragen dan zijn die er nooit. De gerechtsdeurwaarder heeft in een mail toegegeven dat er geen contract te vinden is met mijn handtekening.
als er geen vonnis is, dan treed de deurwaarder op als incasso en kan hij buiten wat dreigen en aandringen niks doen.

stuur de deurwaarder een aangetekend schrijven waarin u verwijst naar de communicatie met hem en het ontbreken van enig bewijs van het afsluiten van een contract

artikel 1315 BW: Hij die de uitvoering van een verbintenis vordert, moet daarvan het bestaan bewijzen

bij gebrek aan bewijs door orange of de deurwaarder en bij blijvend lastig vallen dat u een klacht zal indienen wegens belaging

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 17 apr 2019 15:24

zou mij raar lijken dat de ombudsman niks zou kunnen doen in die tijd.
1 van de mogelijke redenen daarvoor, is dat er een juridische procedure loopt ...
Dan stopt de bemiddeling door de ombudsdienst Telecom

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 apr 2019 15:38

Heeft er ooit een gsm bestaan bij orange die jullie gebruikten ?

Zo ja was dit een prepaid of een abonnement ?
en nu hebben ze loonbeslag gelegd bij mij
Als ze daar een vonnis voor hebben (loonbeslag) dan moeten ze toch sterk in hun schoenen staan me dunkt .

En hoe kan je bewijzen dat er niks getekend is ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 17 apr 2019 16:31

als er geen vonnis is, dan treed de deurwaarder op als incasso en kan hij buiten wat dreigen en aandringen niks doen.
Er is loonbeslag gelegd ...

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#10 , 17 apr 2019 16:38

als er geen vonnis is, dan treed de deurwaarder op als incasso en kan hij buiten wat dreigen en aandringen niks doen.
Er is loonbeslag gelegd ...
als ik mag afgaan wat er op het forum gezegd word, hoeft daarvoor niet altijd een vonnis te zijn, het kan en mag in een overeenkomst staan dat er loonbeslag gelegd kan worden bij (ik vermoed) wanbetaling.

maar als de deurwaarder zelf al zegt dat er geen enkel bewijs is dat topic starter een contract heeft (of had) bij orange . . .

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 17 apr 2019 16:43

En hoe kan je bewijzen dat er niks getekend is ???
Je draait hiermee de bewijslast om :!:
Het is de telecomaanbieder die moet bewijzen dat er een contractuele overeenkomst bestaat.
Niet de consument die de ontstentenis daarvan moet aantonen ...


Vandaar ook de vraag van scorpioen aan Robin
- of er een vonnis is
- welk soort loonbeslag er gelegd is

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 17 apr 2019 19:05


Je draait hiermee de bewijslast om :!:
Het is de telecomaanbieder die moet bewijzen dat er een contractuele overeenkomst bestaat.
men moet de boel niet omdraaien, enkel wat TS schreef

Dit schreef TS !!!!
Ik heb genoeg bewijzen dat er niets getekend is geweest
Dus ik stel de vraag hoe kan je bewijzen dat er niks is getekend !!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#13 , 17 apr 2019 19:21

Als Robin beweert dat hij geen contract getekend heeft, dan moet Orange bewijzen dat hij wel getekend heeft. Robin moet niet bewijzen dat hij niet getekend heeft.
Maar .... de vraag is nog steeds of de grond van de zaak nog ter sprake kan komen. Er is loonbeslag gelegd. Het zou dus best kunnen dat er een definitief vonnis is. Maar dat weten wet niet. De vraag op grond van wat loonbeslag gelegd werd blijft onbeantwoord.

RobinGoormans
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#14 , 18 apr 2019 21:40

Het komt hier op neer, wij hadden een prepaid kaartje van Orange (toen nog Mobistar) waar wij een rekening van ontvingen van iets in de 80euro.
Dit kon niet en zijn wij dus een aantal keren naar een Mobistar winkel gegaan om dit probleem op te lossen. De verkoper (heel vriendelijk trouwens) heeft ettelijke keren met Mobistar zelf gebeld maar helaas kon ook hij hier niets aan doen. In December 2014 is er blijkbaar een verzoek verstuurd om voor de rechtbank te komen maar mits dat wij in December 2014 verhuist zijn en deze brief niet ontvangen hebben op ons nieuw adres ook niet aanwezig zijn geweest. Wij hebben aan iemand van Orange gevraagd om de details te mailen waarop de brief verstuurd was waarop duidelijk was dat deze verstuurd is geweest naar ons oud adres, terwijl wij al op ons nieuw adres woonden. Wij hebben ook een mail waarop wij aan de deurwaarder een bewijs vragen van het zogezegd getekende contract, waarop de deurwaarder heel duidelijk heeft geschreven dat er geen enkel bewijs te vinden is van een onder getekend contract. Nu zou ik wel getekend hebben in die tijd, dan zou ik minderjarig geweest zijn en bij mijn weten is een handtekening van een minderjarige niet geldig?

Kunnen wij hier tegen nog iets doen? Kunnen wij een klacht indienen, of moeten we een rechtszaak aan gaan?

Alvast hartelijk bedankt voor jullie reacties!!!

RobinGoormans
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#15 , 18 apr 2019 21:43

+ niet te vergeten. Het gaat hier om een prepaid kaartje waar je eerst geld voor moet opladen voor je het kunt gebruiken en waarvoor geen contracten getekend moeten worden.
Maar Orange wel een rekening voor stuurde...

Terug naar “Consumenten Koop”