Renteberekening op huurgarantie

Derk Jan HOEN
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Renteberekening op huurgarantie

#1 , 15 apr 2019 10:07

Wie kan voor mij uitrekenen hoeveel intrest € 438.77 huurgarantie cash betaald op 6 juli 1999 (niet gestort op een geblokkeerde rekening) aan gekapitaliseerde intresten opgebracht zou hebben tussen 6 juli 1999 en 31 oktober 2016 volgens de gemiddelde jaarlijkse intrestvoet van de financiële matkten ( gemiddelde marktrente ).Dus niet volgens de wettelijke intrestvoeten .
Indien een huurder geen geblokkeerde rekening op zijn naam heeft geopend bij de betaling van zijn huurgarantie en na 20 jaar - na aanvraag - nog steeds niet en de verhuurder de cash betaalde huurgarantie al die tijd zelf gehouden heeft , welke interesten zijn bij einde huur dan door de eigenaar/verhuurder verschuldigd : berekend volgens de gemiddelde marktrente of volgens de wettelijke interestvoet ?? En waar kan de eigenaar de gemiddelde marktrente van 1999 tot 2016 vinden ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 apr 2019 11:13

heeft u hem ooit in gebreke gesteld dat de waarborg niet op een geblokkeerde rekening werd geplaatst? Indien niet kunt u enkel de gemiddelde marktrente als intrest vragen.

Persoonlijk heb ik geen idee waar je hier info kan over terugvinden (een snelle google leverde niet meteen resultaat op). U kan altijd eens uw licht opsteken bij uw financiele instelling als ze daar wat info kunnen verschaffen.

Derk Jan HOEN
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 apr 2019 01:52

Dank voor Uw reactie. Ik ben de eigenaar .Bedoeld U dat ik als verhuurder , de huurder ook in gebreke kan stellen omdat hij nog steeds niet een geblokkeerde rekening heeft geopend en dat ik daarom voor de berekening van de interesten de gemiddelde marktrente mag gebruiken ??
De huurder heeft mij per aangetekende brief wèl in gebreke gesteld , maar pas op 1 november 2016 , daarom wil ik de gemiddelde markrente gebruiken vanaf de dag dat hij mij cash betaalde (6 juli 1999) tot en met 31 october 2016 en vanaf 1 november 2016 (de ingebrekestelling) tot vandaag de (als straf de hogere ) wettelijke interestvoeten gebruiken voor de interestberekening van 1 nov. 2016 tot nu . Is dit niet logisch ?? Het probleem is dat niemand - ook niet mijn bank - mij de gemiddelde marktrente kan geven van 1999 tot 2016.Als U iets bruikkbaars vindt op Google laat U mij dat aub. weten.In mijn bank hoorde ik dat de gemiddelde marktrente GEEN interestenpercentages heeft PER JAAR maar per gedeelte's van een jaar en dat daarom niemand die moeilijke berekening wil maken .Als ik maar de interesten van die jaarlijkse periode's kon krijgen , kan ik zelf aan het rekenen slaan .Die moeten toch nog ergens bekend zijn .Ik las (Droits quotidiens Asbl; région Wallonne): " La Banque Nat. de Belg. ne calcule pas ce taux moyen.La BNB recommande donc d'effectuer une recherche sur les taux appliqués par les différentes banques pour les comptes d'épargne , ou de s'adresser à FEBELFIN pour savoir quel taux utiliser " . Met dank voor een antwoord .

Reclame

Terug naar “Huren”