Verkeerd geleverd: niet ophalen, achteraf toch terugeisen

Tack
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verkeerd geleverd: niet ophalen, achteraf toch terugeisen

#1 , 12 apr 2019 17:41

Beste,

Volgend vervelend probleem doet zich voor:
1) Ik bestel op 31/1/19 bij een Duits postorderbedrijf een product wat ze tot 2x toe verkeerd leveren. Na 3e levering eindelijk in orde en ze vragen om verkeerd geleverde zelf terug te sturen. Ze gaan de verzendingskosten terug betalen. Omwille van aansprakelijkheid weiger ik dit en vraag hen zelf ophaling in te plannen. De transporteur is langs geweest, maar totaal niet op gevraagde tijdstip (wij werken zelf en kunnen niet heel de dag zitten wachten)

2) Op mijn uitdrukkelijk vraag om verzendnota met barcode (zodat ik deze zelf kan binnen brengen bij UPS point) krijg ik via email enkel een nr om zelf op de doos te noteren. Dus geen barcode, geen document voor ontvangst goederen, niets. Zelf contact opgenomen met UPS en volgens hen kan je dit afdrukken als je de zending hebt ingepland (dus Duits postorderbedrijf, niet ik) - email dd 11/3/19

3) Na een kwade email krijg ik op 21/3/19 een document met barcode, maar in het UPS point kunnen ze geen ontvangstbevestiging geven. Ze scannen enkel electronisch in. Daar de waarde meer dan 1000EUR betreft wens ik een bevestiging dat ik het pakket heb overgedragen. Daar ze me dit niet kunnen geven ging het pakket mee terug.

4) Aangezien er geen reactie meer komt stuur ik hen op 28/3/19 een laatste mail in duidelijk Engels met een ultimatum. Ik vraag een vergoeding van 20eur voor 2x rijden naar UPS en de tijd dat ik op transporteur heb gewacht, maar niet heb gezien. Ik had hen tot 5/4/19 gegeven om mij de gevraagde documenten te bezorgen en 20eur over te maken, met de duidelijke melding dat de spullen anders van mij zijn. Geen enkele reactie meer ontvangen

5) Nu ontvang ik op 12/4/19, dus 2 weken na mijn laatste email én een week na uiterlijke datum, een bericht van klantendienst met melding dat ik hun goederen dien terug te bezorgen. Ze komen niet tussen in onkosten, willen hun spullen terug of dienen klacht in. In bijlage opnieuw een document met barcode, zonder het beschikbare en voor mij noodzakelijke document voor overdracht goederen. Ze geven aan dat ze via transporteur de goederen niet heb kunnen recupereren.

Probleem: daar ik geen reactie ontving heb ik een doos cadeau gedaan aan familie, de andere aan een kennis.
Ik heb alle emails als bewijs, maar wat nu? De dozen zijn uitgedeeld en ook geopend ondertussen...
Dien ik na al de problemen ook nog op te draaien voor de kosten van de goederen? Kunnen ze mij nu verplichten om alles te betalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#2 , 12 apr 2019 17:48

Begrijp ik correct dat u de twee verkeerd geleverde producten hebt weggegeven?
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

cedric512
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 apr 2019 20:25

Beste

Wat bedoel je precies met verkeerd geleverd? Ik lees uit je bericht dat je weldegelijk 3 producten in je bezit hebt. Klopt dat?

Voor de rest lees ik nog wat tegenstrijdigheden in je verhaal, namelijk dat de firma jou een barcode geeft maar niet opdraait voor de verzendkosten?

Die barcode die ze jou geven is een prepaid label, waar zij al voor betaald hebben zodat je uit België naar Duitsland de 2 te veel geleverde goederen (jij hebt er 3 voor de prijs van 1 gekregen) gratis kan opsturen.

De barcode die je van het bedrijf hebt gekregen is trouwens geldig om het pakket te traceren van UPS, daarop kan je trouwens ook zien dat jij het hebt binnengebracht op een UPS Access Point. Dus geen nood aan een verzendbewijs of betalingsbewijs.

Het prepaid label (of het verzendnummer dat ze jou geven) hebben zij trouwens ook betaald, dus ik vraag me af waarom je 20 euro vraagt.

Om het vanuit de andere kant te bekijken: als bedrijf hebben ze al 3 x verzendkosten aan jou betaald om het op te sturen. Duitsland naar België kost zo’n 10-15 euro voor een getraceerde zending. Ze betalen jou daarboven nog eens de verzendkosten. Wat een service.

Nu zou ik graag even willen weten of jij niet helemaal snapt hoe UPS werkt, of ik hier verkeerde info aan het geven ben. Maar voor zover hoe ik weet hoe UPS werkt, ben ik redelijk zeker van wat ik zeg.

Ik zou je adviseren om alles terug te sturen naar het bedrijf, om niet in de problemen te komen.

Dat het bedrijf in Duitsland ligt, betekent niks. Het zou alleen heel erg lang kunnen aanslepen maar met nare gevolgen als je de spullen houdt.

Dat je ze hebt weggegeven, getuigt naar mijn idee toch enkel van geen respect naar een onderneming toe, die het beste met je voorheeft, maar die jij 2000 euro lichter maakt.

Hoe jij dit gaat oplossen is jouw zaak, ik kon je alleen maar dit advies meegeven, zelf ook als ondernemer zijnde met een webshop.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38607

#4 , 12 apr 2019 21:01

Volgens bezoek kan een gerechtsdeurwaarder zijn met een Duits bevelschrift.

Terug naar “Andere”