1 aandeel in bvba

diederich
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

1 aandeel in bvba

#1 , 09 apr 2019 15:17

Als ik 1 aandeel bekom van een bvba, onbezoldigd en ook geen zaakvoerder, kan ik dan problemen krijgen met rva?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 apr 2019 15:28

Als je geen zaakvoerder bent is dit voor de rva goed.

Het is niet omdat je werkloos bent je geen aandelen mag bezitten van een vennootschap zolang je er niet werkt of zaakvoerder bent .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

diederich
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 apr 2019 09:11

Dat heb ik ook rva gemeld, maar zij zeiden dat het niet mag "volgens de wet". Als ik een aandeel zou hebben, zou dit aanzien worden als bijberoep of als opleiding tot zelfstandige gedurende een jaar. Ik ben het gesprek dan maar gestopt, daar hierover niet te discussiëren viel. Ik haalde ook aan dat ik aandelen heb van bv KBC en dat dit toch ook geen probleem is...

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 apr 2019 11:22

Ik weet het de RVA doen zeer moeilijk over dergelijke zaken.

Het probleem zal zijn dat je u aandeel verkregen heeft tijdens de werkloosheid.

Normaal iemand die werkt en heeft een bijverdienste mag als hij werkloos word zijn bijverdienste verder zetten.

Het enige dat je kan is een stille vennoot worden, maar dit wil dan ook zeggen dat je zelfs geen brief in de brieven bus mag steken.

Wat ik niet begrijp is waarom je maar één aandeel heeft ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 10 apr 2019 14:57

Dus volgens de RVA mag men dan geen aandelen op de beurs hebben.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 apr 2019 15:41

Dus volgens de RVA mag men dan geen aandelen op de beurs hebben.
De laatste maanden hoor ik dit regelmatig, een drie tal weken geleden zelfs nog in mijn vrienden kring, heeft meer dan 5 jaar een zelfstandige zaak in bij verdienste, en werd werkloos en kreeg serieuze moeilijkheden met de RVA, gelukkig heeft deze vrouw snel werk gevonden.
10 jaar geleden maakten men daar geen zaak van !
De voorwaarden zijn .
1/U moet het bijberoep reeds hebben uitgeoefend tijdens uw tewerkstelling, gedurende ten minste 3 maand voorafgaand aan uw uitkeringsaanvraag.

2/U moet deze activiteit aangeven op het ogenblik van de uitkeringsaanvraag bij uw uitbetalingsinstelling

3/U mag deze activiteit niet overdag (tussen 7 en 18 uur) uitoefenen op dagen waarop u gewoonlijk tewerkgesteld bent in uw hoofdberoep.

4/Sommige activiteiten zijn verboden

a/de activiteit in een beroep dat alleen na 18 uur wordt uitgeoefend (bijvoorbeeld nachtwaker);

b/ in een beroep van de horecasector (hotels, restaurants en drankgelegenheden) of van de vermaakondernemingen

c/van leurder, reiziger (verkoop van goederen aan huis of op markten);

d/van verzekeringsagent of makelaar.

In principe kunt u uw bijberoep blijven uitoefenen en toch uitkeringen genieten.

Het recht op uitkeringen kan echter u worden ontzegd door de directeur van het werkloosheidsbureau, zelfs voor de dagen waarop u geen activiteit verricht, indien uw activiteit niet of niet langer het karakter heeft van een bijberoep doordat het aantal arbeidsuren dat u daaraan besteedt, of het bedrag van de inkomsten, te hoog is.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”