registratierechten 7%

lachertje
Topic Starter
Berichten: 273

registratierechten 7%

#1 , 24 mar 2019 22:32

beste

mijn dochter heeft een appartement gekocht in 2018.

de aankoop van appartement was € 165.000.00 met toen een groot beschrijf

de ondertekening van de akte was half juni 2018

de uiteindelijke ondertekening van de akte was op 26/07/2018

nu op dat moment zijn de registratie rechten van groot beschrijf over gegaan naar een beschrijf van 7%

nu blijkt dat de notaris mijn dochter als nog groot beschrijf heeft laten betalen, met gevolg een dat zij ongeveer een € 20.000 heeft betaald.

klopt dit? wij gingen er van uit dat zij onder het beschrijf van 7% viel en indien dit zo was kunnen wij het teveel van de notaris terug krijgen?

groetjes lachertje

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 24 mar 2019 22:35

Dat kan nooit 20 000 EUR teveel zijn.
10 percent van 165 000 is maar 16 500 EUR.
3 percent teveel = 4 950 EUR

Wanneer werd de compromis ondertekend? Het is die datum die het verschil maakt tussen 10 of 7 percent.
Bezat uw dochter al een onroerend goed?
Laatst gewijzigd door asperger op 24 mar 2019 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

lachertje
Topic Starter
Berichten: 273

#3 , 24 mar 2019 22:38

dit weet ik momenteel niet, ik laat het u morgen weten

hartelijk bedankt voor u snelle antwoord

lachertje

Reclame

lachertje
Topic Starter
Berichten: 273

#4 , 24 mar 2019 22:49

en nee dit was haar eerste eigendom en blijkbaar is de compromis op 06/06/2018 ondertekend

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 24 mar 2019 23:35

Wat zegt de notaris daarover?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

lachertje
Topic Starter
Berichten: 273

#6 , 25 mar 2019 11:20

het is berekend aan 7% maar omdat dit in overgangs- fase was, heeft er iemand een fout gedaan.
of wel heeft de notaris vergeten de korting van een 5000€ aan te vragen, ofwel heeft het registratie kantoor dit vergeten te vermelden. probleem is bezwaar kunnen wij niet meer wel ambtshalve ontheffing wel. de vraag is wie is hier in de fout gegaan? de notaris of het registratie kantoor. en hoe gaat het registratie er op oordelen? feit blijft wel dat mijn dochters een 5000€ te veel hebben betaald.
alle info welkom hoe wij dit kunnen oplossen. als het nog oplosbaar is. een nee hebben wij een ja kan men krijgen

groetjes lachertje

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 25 mar 2019 11:29

Bedoelt u dat de notaris die 7 percent verkeerd heeft berekend?
Dus een rekenfout heeft gemaakt?
In dat geval eenvoudig recht te zetten.
Wat zegt de notaris daarover? U hebt hem toch al ingelicht neem ik aan?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

lachertje
Topic Starter
Berichten: 273

#8 , 25 mar 2019 11:38

zie vermits dat men in een overgang was van 10% hoog beschrijf naar 7% dt is correct berekend. maar men kon men voor de kinderen een extra korting aanvragen omdat het appartement
onder de 200.000€ viel. normaal geeft het registratiekantoor een seintje aan de notaris, van is dit nodig? of de de notaris heeft dit niet aangevraagd en normaal doet men dit, dus wij hebben de notaris gecontacteerd, maar die persoon is dit dossier beheerd is verlof tot woensdag.
ofwel wist de notaris dit niet, ofwel heeft het registratie hier een fout gedaan, vrees gewoon dat de kinderen een speelbal gaan worden tussen de registratie en notaris, en verdorie 5000€ is veel geld.
daarom dat men vertelde ambtshalve ontheffing te vragen. maar wie moet dit doen? de notaris of kunnen wij dit zelf doen?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 25 mar 2019 12:37

zie vermits dat men in een overgang was van 10% hoog beschrijf naar 7% dt is correct berekend. maar men kon men voor de kinderen een extra korting aanvragen omdat het appartement
onder de 200.000€ viel.
TS schreef:
"nu blijkt dat de notaris mijn dochter als nog groot beschrijf heeft laten betalen, met gevolg een dat zij ongeveer een € 20.000 heeft betaald.

klopt dit? wij gingen er van uit dat zij onder het beschrijf van 7% viel en indien dit zo was kunnen wij het teveel van de notaris terug krijgen?"

Wat werd er nu eigenlijk aangerekend?
Uw uitleg is verwarrend.
Er is geen vermindering van registratierechten volgens aantal kinderen.
Enkel bijkomende vermindering voor bescheiden woning.

U zal deze vraag aan de notaris moeten stellen!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

lachertje
Topic Starter
Berichten: 273

#10 , 25 mar 2019 14:28

7% registratie

maar omdat het de eerste eigendom was en minder dan € 200.000 kwam
konden zij een extra korting van een € 5000 krijgen die niet aangevraagd is geweest.
de vraag is wie is hier in de fout gegaan, en kunnen wij dit zelf proberen te recupereren
of moet dit via de notaris?

hopelijk kunnen jullie er nu aan uit? gewoon bezwaar is uitgesloten, alleen ambtshalve.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#11 , 25 mar 2019 16:02

Wat zegt de notaris?
Beweert hij dat het anders is of wat?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#12 , 25 mar 2019 19:04

Hallo,

die aankoop is gedaan en ondertekend op 6/6/2018. Op dat moment was het tarief 7 % , sinds 1 juni. De datum van het compromis bepaalt het tarief. Zij heeft idd recht op een terugstorting.
Het aangekochte appartement ligt toch in Vlaanderen?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#13 , 25 mar 2019 19:25

Blijkbaar werd er wel correct 7 percent aangerekend en is er dus wel degelijk rekening gehouden met de datum van het compromis.
Het zou interessant zijn om van TS te vernemen hoe de notaris het niet toekennen van de bijkomende korting voor bescheiden woning rechtvaardigt.
Nu blijft het koffiedik kijken.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

lachertje
Topic Starter
Berichten: 273

#14 , 25 mar 2019 21:32

woensdag morgen ga ik meer weten,dan hebben wij een onderhoud bij de notaris, ik hou jullie op de hoogte.

lachertje
Topic Starter
Berichten: 273

#15 , 27 mar 2019 13:26

beste ik heb de dossierbeheerder aan de lijn gehad. zij geeft toe dat er een fout is gemaakt. en zal dit bespreken met de notaris.
wij hebben aangekocht aan 7% alleen zijn ze de extra vermindering, omdat de eigendom onder de €200.000 kwam aan te vragen. door deze fout hebben wij 4500€ a 5000€ te veel hebben betaald.
en dit is veel geld, wat kunnen wij doen zodat deze toestand recht wordt getrokken? en is dit wel mogelijk? is er zoiets als een verzekering dat de notaris kan aanspreken? of is het gewoon brute pech? en betaald is betaald? wij willen die centen terug zo simpel is dit, wij hebben geen fout begaan

Terug naar “Successie- & Registratierechten”