Contractbreuk voor aanvang

froanc@gmail.com
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Contractbreuk voor aanvang

#1 , 17 mar 2019 13:26

Ik ben 64-jarig freelance-Ingenieur.
Na lang onderhandelen met een groot bedrijf, op 8/2/19, een contract getekend voor de duur van EEN jaar, ingaande op 18/3/2019.
3,5dgn/wk.
Mijn vooropzeg is 3 maand.
Twee weken voor 18/3/19 krijg ik telefonisch te horen dat het contract niet doorgaat op die dag.
HR-afdeling geeft toe dat ze TE snel het contract aangeboden en getekend hebben en dat dit amateuristisch is.
Mijn antwoord is, dat het voor mij geen optie is, gezien mijn leeftijd, om in het najaar mijn opdracht te starten.
De directie dient de juiste datum nog te bespreken en men bevestigd me dit in een email, zonder idee van een startdatum.
Aangezien dit een heel mooie uitdaging is en ik 64 ben en met een mooi project van minimum EEN jaar mijn professionele loopbaan kan eindigen, zeg ik andere aanbiedingen af.
Er wordt me gevraagd om dit alles met afgevaardigd bestuurder en CEO te gaan bespreken op 10/4/19.

Wat zijn mijn mogelijkheden ? Is hiermee ervaring ? Ik ben niet bereid nog maanden te wachten om aan te vangen. Ik heb alles hierboven schriftelijk.
De totaalprijs is rond de 75k€ voor het totale jaar.
Kan me iemand raad geven ? Dit alles geeft mij geen goed gevoel meer om daar te werken. Ik voel me bedrogen en misbruikt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ann45
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 mar 2019 07:51

Aangezien ze het contract verschuiven in datum hebben ze dus eigenlijk geen einde gezet aan het contract dus best overeenkomen voor een datum aanvang met argument inkomstenverlies door uitstel ofwel dading om einde te stellen aan de overeenkomst. Niet zelf opzeg geven want straks vinden ze nog iets uit dat je aan hen schadevergoeding moet i.p.v zij aan u. Lees uw contract nog eens goed na of er hieromtrent niets vermeld staat aangezien je van een opzeg van 3 maand spreekt. Normaliter is dit een dienstverleningscontract bepaalde duur en is de opzegvergoeding in verhouding met de looptijd bij vroegtijdige verbreking , als dit via gerechtelijke weg moet afgedwongen worden kan dat iets van lange duur worden...

froanc@gmail.com
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 mar 2019 13:17

Dag Ann, beste dank voor jouw feedback op mijn vraag. Sta me toe neer te schrijven over wat ik ondertussen bijgeleerd heb

Voor het tekenen van het contract werd uitvoerig besproken dat ik niet zou "blijven" werken, maar gezien mijn expertise op dit vlak was dit voor het bedrijf een ideale oplossing. Een jaar moet zeker volstaan om dit project te lanceren en op poten te zetten.
Een advocaat liet me weten dat een aanvangsdatum op een contract niet zomaar éénzijdig kan veranderd worden. Door éénzijdig te beslissen op papier dat mijn opdracht niet kan starten op 18/3, plegen ze eigenlijk contractbreuk. Daarbij komt nog dat er geen enkel (mondeling noch schriftelijk) uitzicht is op een latere datum.
Door het feit van mijn leeftijd en het feit dat ik na ondertekening van het contract andere opdrachten heb afgezegd, benadelen ze me financieel eigenlijk wel hard....
Op 10/4 zit ik met de CEO en de COO samen om het verder verloop te bespreken van de opdracht, dit echter zonder enig zicht op een aanvangsdatum.
Ik ga er van uit dat het opmaken van een contract, een zekerheid geeft voor beide partijen dat ze samen een akkoord hebben en zekerheid naar de uitvoering van de opdracht. Als één partij (opdrachtgever-die een contract van EEN jaar geeft) plots beslist dit te verplaatsen in de tijd, dan heb ik toch het gevoel dat de opdrachtgever zich niet aan het contract houdt en contractbreuk pleegt...nee ? Temeer er op papier geen zekerheid is omtrent een latere startdatum.

Nogmaals dank aan Ann en hopelijk zijn er nog ervaringen/meningen/kennis hierover.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”