familie rechtzaak uithuiszetting huurachterstal zonder huurovereenkomst

ANNOUCK
Topic Starter
Berichten: 8

familie rechtzaak uithuiszetting huurachterstal zonder huurovereenkomst

#1 , 15 mar 2019 13:59

ik probeer de situatie te schetsen : in 2013 is mijn vader overleden, mijn erfdeel staat gelblokeerd bij de bank met vruchtgebruik op van mijn moeder.
na meer dan 2 jaar wordt mijn moeder ziek en moet ze gehospitaliseerd worden, nadien voelt zij zich niet meer in staat om alleen de grote ouderlijke woning te onderhouden, mijn moeder stelt een huizenruil voor, ze wil verhuizen naar mijn woning, waar zij nota bene 100% vruchtgebruik van heeft en ik 100% blote eigenaar van ben , deze woning heb ik het jaar ervoor volledig gerenoveerd ( nieuwe chaufage, vloeren , badkamer ,keuken,...) en zelf betaald.
ik moet aan mijn moeder maandelijks 500€ huur betalen voor deze woning, wat ik ook doe.
wij hadden een mondelinge afspraak gemaakt dat ik geen huur moet betalen in de ouderlijke woning en dat ik KI en volledige brandverzekering ging betalen.
Dat laatste was onmiddelijk gebeurd zelfs voor de verhuis .

De ouderlijke woning is blijven stil staan in de jaren 80 en heeft ook een opknapbeurt en veel onderhoud nodig, dus mijn moeder is akkoord dat om de erfenis van mijn vader die geblokeerd staat op de bank DEELS vrij te geven om de nodige verbouwingen aan de woning te doen.wat dan ook zo is gebeurd.
tijdens een groot deel van de werken blijft mijn moeder daar wonen , nadien als het te stofferig wordt neemt zij haar intrek bij mij (wij wonen dus meer dan 1maand samen ) , eens de werken gedaan , verhuis ik naar de ouderlijke woning zonder meubels omdat ik deze in heb laten staan zodat mijn moeder geen nieuwe moet kopen, ook de amerikaanse frigo en afwasmachine , haar "oude meubels / keuken/ alles wat ze niet meer wou zijn op de container gegaan) ik heb de ouderlijke woning leeg gemaakt (en er was heel veel) en alles nieuw bemeubeld.
de verhuis gebeud in novemer , tot nu allles prima de feesdagen samen doorgebracht alles prima , tot 6 januari ik telefoon krijg van mijn moeder met de vraag waar de huur bleef ? ik was natuurlijk verrast en vertel over onze afspraak --> zij heeft hier geen oren naar en dreigt met te zeggen, ik citeer " ik ben vruchtgebruiker en ik ik heb recht op huur en ik moet en zal dat hebben en jij gaat dat betalen of ik pak mij een advocaat" dit heeft een week geduurd met dagelijks er naar te vragen , de brandverzekering heeft ze terug gestort en uiteindelijk ben ik maandelijks terug 500€ beginnen te betalen (zoals vroeger) om alle miserie te vermijden MAAR 10 maanden later in oktober ontvang ik een aangetekend schrijven van de advocaat van mijn moeder dat ik achterstallige huur heb en dat de afspraak is 950€ maandelijks te betalen , ik kon het niet geloven maar toch , natuurlijk was ik niet akkoord omdat deze afspraak niet gemaakt is!
ik neem ook aan advocaat , elke verzoening die ik en mijn advocaat geprobeert hebben is door mijn moeder weerlegt , ze moest en zou 950€ hebben.
resultaat ze gaat naar de vrederechter en vraagt de uithuiszetting om zelf terug in de ouderlijke woning te komen wonen en ja dat gebeurd zelf ZONDER OVEREENKOMST omdat ik de goede naieveling op de overschrijving maandelijks van 500€ steeds huur vermelde en dat wa volgens de plaatsvervangende rechter voldoende om mij en mijn gezin uit huis te zetten . ineens hadden wij 5 weken de tijd om te verhuizen en mijn andere woning die ik verbouwd heb (waar ik 100% blote eigenaar ben ) wordt verhuurd aan derden waar mijn moeder een huur opstrijkt van 900€.
daarboven op heeft ze nog een klacht tegen mij ingedient wegen diefstal , ze zegt dat ik de lusters, haagschaar, sierluiken heb gestolen , terwijl deze op de container liggen waar zij weet van heeft , u zal begrijpen dat een verzoening niet meer kan nu .
MAAR hier stopt het niet ze eist ook de achterstallige huur die volgens haar 11.000€ is
wij vragen een expert om de gedane werken terug te kunnnen vorderen , dit gebreurd en de meerwaarde van de woning is 30.000€ deze eisen wij
intussen huur ik een andere woning.
u moet dan weten dat we intussen bijna 1.5j verder zijn en dat mijn moeder al enkele maanden gehospitaliseerd is en dus niet in de ouderlijke woning verblijft
blijkbaar zijn de termijnen verstreken maar haar advocaat heeft volgende gevraagd aan vrederechter : MAG IK VERZOEKEN ZE THANS TE WILLEN VASTSTELLEN OP GROND VAN ARTIKEL 747§2 Gew.W.Ze werd inderdaad sine dia verdaagd met behoud van voormeld artikel.
hier was ook brief vredegerecht bij waar volgende instond
de kennisgeving doet de termijnen , bepaalf in het eerste en derde lid van artikel 747§2 van het gerechtelijk wetboek ingaan.

Wie kan mij helpen om mij te zeggen wat ik moet doen?
ik vraag mij af of er mensen zijn die dergelijke situatie meegemaakt hebben.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding