Kosten middagtoezichten

Filip001
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Kosten middagtoezichten

#1 , 11 mar 2019 15:54

Recent heb ik via gerechtelijke uitspraak een co-ouderschap met week/week regeling kunnen uitwerken. Betreffende het financiële luik, besliste de rechtbank dat de kinderbijslag en andere financiële tegemoetkomingen toekomen aan de mama. (Een kindrekening werd afgewezen).
Nu staat er ook in het vonnis onder andere letterlijk " zegt dat de kinderbijslag en andere uitkeringen bij voorrang zullen aangewend worden voor de betaling van de verblijfsoverstijgende en buitengewone kosten waaronder niet-limitatief begrepen worden: inschrijvingsgelden aan onderwijsinstellingen, schoolreizen, middagtoezicht, middageten schoolboeken, tijdschriften, abonnement voor trein/tram/bus, bijlessen ".
Nu stelt het probleem zicht dat mijn ex vrouw van het oordeel is dat de middagtoezichten niet door haar betaald hoeven te worden omdat deze volgens haar niet verblijfsoverstijgend zijn, omdat onze zoon in de week bij haar niet blijft eten op school. Echter ben ik niet in de mogelijkheid om mijn zoon elke middag naar huis te laten komen eten, omdat ik dan ben gaan werken en de afstand van mijn huis naar school 10km bedraagt.
Uiteraard gaat het hier maandelijks nu over een klein bedrag van +/-10€ of zo, maar op latere termijn zou dit kunnen oplopen als er bijvoorbeeld ook nog eens een treinabonnement en dergelijk bijkomen.
Ik heb hierover reeds proberen praten met haar, maar ze blijft bij haar mening...
Ik doe liever geen beroep op een advocaat, omdat ik het financieel niet breed heb en de nu bekomen gerechtelijke uitspraak reeds genoeg gekost heeft.

Iemand een advies of een mening?
Bedankt alvast voor de reactie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 12 mar 2019 10:59

Het probleem is dat het vonnis niet erg transparant is geformuleerd en eigenlijk tegenstrijdig. Want: bij een gelijk verdeeld verblijf zijn middagopvang en abonnementen voor schoolvervoer géén verblijfsoverstijgende kosten. Ze zijn immers pertinent gelinkt aan waar de kinderen op dat ogenblik verblijven. De kosten zijn enkel verblijfsoverstijgend als deze voor beide ouders/verblijven gelden. Er kan zich in de toekomst het volgende voordoen: dat kind X zich vanuit de woning van ouder A met busabonnement zal verplaatsen en vanuit de woning van ouder B met een treinabonnement. Dat zijn dus verblijfsgebonden kosten. Zo ook met de middagopvang: als ouder A dit niet nodig heeft, is het geen verblijfsgebonden kost. Indien het voor beide ouders nodig is: dan wordt het inderdaad een verblijfsgebonden kost.

Milo72
Berichten: 1016

#3 , 12 mar 2019 11:41

Ik volg eylis helemaal: in principe zijn dat geen verblijfsoverstijgende kosten.

Echter, door de letterlijke vermelding worden deze kosten onder de "verblijfsoverstijgende en buitengewone kosten" gerekend.
verblijfsoverstijgende en buitengewone kosten waaronder niet-limitatief begrepen worden: inschrijvingsgelden aan onderwijsinstellingen, schoolreizen, middagtoezicht, middageten schoolboeken, tijdschriften, abonnement voor trein/tram/bus, bijlessen
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Reclame

Filip001
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 mar 2019 14:24

Inderdaad, dat vond ik dus ook alles behalve een transparant vonnis. Om nog maar te zwijgen van de rest van het vonnis.
Zo gaat het trouwens ook met de hobby's. Aangezien de mama onze zoon niet kan (lees: niet wil) brengen naar de muziekles en turnlessen, wil ze niet tussenkomen in de inschrijvingsgelden, instrumentkosten, sportschoentjes... Mijn zoon is er het hart van in. Het enige waar ik me dan aan optrek is dat mijn zoon op later leeftijd zeker mijn inspanning zal appreciëren
Bedankt alvast voor jullie reactie en mening.

Terug naar “Echtscheiding”