Gepest omwille van zwangerschap.

MarjoleinD
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Re: Gepest omwille van zwangerschap.

#16 , 07 mar 2019 13:29

Beste,
ik vraag geen andere job. Ik maak nog steeds de bereidingen die mogen, ik til nog steeds lichtere dozen en ik sta nog steeds recht. Ik vroeg enkel redelijkheid, ik ben niet de eerste zwangere vrouw in die apotheek en zal niet de laatste zijn die het fysiek moeilijk heeft. Maar als er enkel gereageerd wordt met een vacature online te plaatsen, dan is het toch normaal dat ik in paniek schiet.
Wel, hopelijk oordeelt de arbeidgeneesheer dat ik niet meer aan de slag kan tot na de bevallingsrust, weer een zwangere die 'niet wil werken'.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#17 , 07 mar 2019 14:43

Ik denk dat poster een sterke zaak heeft.uiteindelijk zal deze situatie wellicht eindigen met een verbreking van het contract,maar dan wel met de correcte voorwaarden waar ze recht op heeft. Er moet binnen de beroepsorganisatie voor pharmaceutica en labo vast een controlecel bestaan die over de veiligheid der werknemers waakt. Alleen ken ik die sector niet. De arbeidsgeneesheer kan je ook alvast zelf contacteren,dacht ik. Eens vragen aan je mutualiteit?

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#18 , 07 mar 2019 15:29

Het was absoluut niet de bedoeling u van streek te brengen, ik probeer enkel duidelijkheid te scheppen over het juridisch stelsel.

Er is m.i. een verschil tussen aangepast werk en het vermijden van risico’s. Uiteraard mag de werkgever u niet verplichten risico’s te lopen waaraan u als zwangere vrouw bent blootgesteld. Ik ben geen dokter noch apotheker, ik weet niet wat wel en niet kan en wat de (objectieve) normen zijn. De vrijstelling van deze risico’s impliceert niet aangepast werk (dat betekent het uitoefenen van een andere taak dan daarvoor. Nu oefent u dezelfde taak uit, gewoon met beperkingen).

Als de werkgever u niet wenst vrij te stellen van deze risico’s, dan is dat uiteraard af te keuren.

Volgens mij is er overigens in geen enkele reactie aan uw wil tot werken getwijfeld.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”