Alimentatie

Ikke_3!
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Alimentatie

#1 , 14 jul 2026 14:26

Beste,
Dochter heeft haar diploma graduaat it behaald.
Maar nu wil ze verder studeren maar een hele andere richting verpleegkundige voor 4 jaar.
Ben ik verplicht om dan nog altijd onderhoudsgeld te betalen of niet?
Dank je wel voor de antwoorden.

basejumper

#2 , 26 jul 2026 15:06

Normaliter loopt de alimentatieplicht door tot ze een zelfstandig inkomen heeft (ook als is dat stempelgeld) maar in praktijk wordt bij deze vragen vooral gekeken of een eerste diploma gehaald werd met een redelijk vooruitzicht op de arbeidsmarkt. Indien de vervolgstudie een logisch vervolg is op het eerste diploma (vb een master na bachelor of een master na master) wordt dat als redelijk beschouwd en geenszins een reden om alimentatie te stoppen. In dit geval gaat de tweede studie een totaal andere richting uit terwijl de eerste studie ook al geacht kan worden perspectief te bieden op de arbeidsmarkt. Tegelijk is graduaat ook wel laatste in de rij na bachelors en masters. Je dochter zou her kunnen betogen dat deze nieuwe opleiding veel betere kansen biedt op de arbeidsmarkt. wat me redelijk lijkt. Indien dit voor een familierechtbank zou komen kan dit twee richtingen uit. U zou ook kunnen afspreken dat u het eerste jaar nog alimentatie betaalt op voorwaarde dat zij haar studieresultaten met u deelt. Indien het studieverloop ernstig is, zij de nodige inspanningen doet en mooie resultaten haalt zou ik de relatie met de dochter voorrang geven op het financieel element. Indien ze er met haar klak naar gooit zal je dat na het eerste jaar al weten en kan je nog beslissen om er mee te stoppen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”