Herziening alimentatie

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Asterx
Topic Starter

Herziening alimentatie

#1 , 07 jun 2026 08:49

Ik vroeg 2 maanden geleden via mijn advocaat om aan de advocaat tegenpartij de nodige gegevens over te maken om een herberekening te vragen voor de alimentatie die ik ontvang voor mijn kinderen.

Na 2 maanden nog geen reactie mogen ontvangen van de advocaat tegenpartij.

Ik stel me nu wel enkele vragen zoals;

Bij een eventuele nieuwe berekening (hobin methode) van alimentatie voor kinderen, gaat men dan terug tot aan de datum van eerste vraag voor gegevens over te maken?

Indien niet; hoe zorg je ervoor dat de situatie doordat de advocaat tegenpartij niet wil meewerken, niet verder nadelig kan uitdraaien?
Dien je dan reeds een verzoekschrift te laten neerleggen zodat er tot aan die datum kan worden terug gegaan mochten ze het laten rekken?

Het is systematisch dat op elk verzoek van mijn advocatenkantoor aan het advocatenkantoor van tegenpartij zelden tot geen reactie teweeg brengt.
Het lijken wel vertragingsmanoeuvres te zijn waarvan zij steeds de vruchten plukken.

Mijn advocaat zou hen opnieuw berichten over deze materie.

Wat kan men doen om te voorkomen dat het uitstelgedrag langs hun kant nadelige gevolgen voor mij heeft?

basejumper

#2 , 07 jun 2026 13:41

Beste

Er is geen verplichting van tegenpartij om op uw vraag in te gaan. Ik begrijp dat niet iedereen op eenvoudig verzoek zijn boekhouding wil openleggen voor ex. Herziening alimentatie gebeurt enkel bij fundamentele wijziging. Bvb inkomstenverlies, wijziging verblijfsregeling, nieuw samengesteld gezin, belangrijke uitgavenwijziging (bvb hogere studies aanvangen). U kan altijd een verzoekschrift tot de familierechtbank richten die zal oordelen of er voldoende zwaarwichtige redenen voor herberekening zijn. En die gegevens zal opvragen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Asterx
Topic Starter

#3 , 07 jun 2026 16:23

De berekening gebeurt door de advocaten onderling zoals voorheen. Het is niet zo dat men de boekhouding aan mij zou bezorgen, dat zou absurd zijn.

Maar er zijn voldoende wijzigingen die aan de criteria voldoen.

Reclame

Terug naar “Stel een vraag”