vervorgen verbreken bij verkoop - muizen

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Brugge68
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

vervorgen verbreken bij verkoop - muizen

#1 , 27 mei 2026 19:24

Hallo,
mijn dochter heeft haar huis verkocht (Tienen) in augustus 2025 en nu eist de koper dat de verkoopsovereenkomst ontbonden wordt omdat er muizen zitten. Mijn dochter heeft 2 jaar in het huis gewoond en geen last gehad van muizen. Haar huis bevindt zich echter tussen 2 onbewoonde panden.
De koper beweert dat het huis onbewoonbaar is wegens de muizenplaag. Het huis heeft een tuintje dat omringd is door andere tuinen.
Kan zij hiervoor aansprakelijk worden gesteld en kan de verkoop ontbonden worden. Zij beweren het volgende:

Als verkoper rust op u een wettelijke informatieplicht. Door de historiek en de actuele staat van dit probleem actief te verzwijgen voor de koper, maakt u zich schuldig aan bedrog en kwade trouw

De koper heeft het pand een paar keer bezocht vóór de aankoop en ook de makelaar is regelmatig in het pand geweest, nooit is er een vaststelling geweest van een muizenplaag.

Drone

#2 , 27 mei 2026 20:10

tegenpartij moet bewijzen dat uw dochter op de hoogte was van het "gebrek"

dat is iets dat in dit geval redelijk moeilijk, zo niet onmogelijk zal worden, de plaag kan immers ook ontstaan zijn na de verkoop en op een andere locatie dan het voormalige huis van uw dochter, zoals in de leegstaande panden of in één van de aangrenzende tuinen

dan is het de verantwoordelijkheid van die eigenaars om de "plaag" op te lossen en/of te bestrijden

beste dat uw dochter kan doen is de nieuwe eigenaars via aangetekend schrijven de beweringen betwisten, vragen naar de nodige bewijzen dat uw dochter op de hoogte was van de "plaag" en verwijs naar het feit dat bij het bezoek van zowel zijzelf en de verschillende bezoeken van de makelaar geen enkele muis, laat staan een plaag werd vastgesteld

op het einde meld zij, dat als zij geen enkel bewijs voorleggen binnen de 14 dagen zij de zaak als gesloten beschouwd en dat bij verdere "claims" zij klacht zal indienen wegens belaging

Sirkii

#3 , 27 mei 2026 20:57

Geef ze een kat cadeau 😇

Ik kan me niet inbeelden dat een rechter daarvoor de verkoop ontbindt …

Reclame

LennieK

#4 , 29 mei 2026 11:25

Ik zou daar eerlijk gezegd zelfs niet op reageren. Als ze via de rechtbank willen zullen ze moeten aantonen dat het gaat om een moedwillig verborgen gebrek en dat lijkt me bij een muizenplaag quasi onbegonnen werk.

mava105

#5 , 30 mei 2026 09:23

Hoe lang stond het pand leeg tussen vertrek verkoper, en inhuizen koper? Een paar weken is al voldoende om die muizen hun gang te laten gaan.

mava105

#6 , 30 mei 2026 09:25

Hoe lang stond het pand leeg tussen vertrek verkoper, en inhuizen koper? Een paar weken is al voldoende om die muizen hun gang te laten gaan.

Terug naar “Stel een vraag”