Aankoop/verkoop belofte

Dejosask001
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Aankoop/verkoop belofte

#1 , 17 apr 2026 13:00

Aankoop en verkoopbelofte werd opgemaakt ; namen van beide partijen; beschrijving van het vastgoed ; de prijs; en de koper schrijft( onder voorbehoud opschortende voorwaarden verkrijgen lening 1 week; en dat de compromis uiterlijk eind april zal getekend worden bij de notaris:
Koper heeft niets laten weten: na 8 dagen vraagt hij om de voorwaarden te verlengen tot eind april
Wij vermoeden dat ze willen annuleren net voor de compromis dient getekend te zijn
Is deze overeenkomst bindend ; er staat niets in over een eventuele schadevergoeding maar kan ik die vragen
Volgens de medewerker van het notariaat klopt mijn papier niet en ga ik beter akkoord met de verlenging omdat ze denkt dat de kopers echt willen kopen; ik denk dat ze er vanonder willen
De compromis zou doorgaan volgende week hetgeen ik ook wil

Asterx

#2 , 17 apr 2026 16:02

1 week als voorwaarde opnemen om het verkrijgen van een lening bij een bank te regelen lijkt mij een extreem korte periode te zijn.
Zeker als je het ene voorstel van de bank wil vergelijken met andere banken dien je dusdanig ook verschillende afspraken bij meerdere banken te maken om deze offertes te verkrijgen. Dat neemt toch ook wel wat tijd in beslag.

Ik verkocht mijn huis -> compromis werd 6 weken later getekend.
Ik kocht mijn nieuwe woning aan in augustus 2025. Compromis werd getekend begin oktober 2025.

Geen paniek dus, wat schelen 2 extra weken op een mensenleven?

m-pox

#3 , 18 apr 2026 13:15

Als een door beide partijen ondertekend document de partijen, het pand en de prijs voldoende duidelijk vermeldt, kan het een bindende verkoopovereenkomst zijn (art. 1583 oud BW). Daarom is een juridisch correcte en voldoende precieze tekst belangrijk: bij vaagheid of slordigheid kan discussie ontstaan of het slechts om een intentie ging.

In uw situatie is de opschortende voorwaarde “lening binnen één week” cruciaal. Vermits die termijn verstreken is, kan de overeenkomst niet tot stand komen wegens niet vervullen van de voorwaarde maar evenzeer kan de koper in fout zijn als hij niet te goeder trouw een lening probeerde te bekomen. Hoogstens kan u aantoonbare werkelijke schade vorderen, wat vaak moeilijk en tijdrovend is.

Praktisch: laat uw notaris snel een correcte compromis opstellen en leg een tekendatum vast. Bij een vraag om uitstel door de koper kan u uw goedkeuring koppelen aan de ontvangst van bewijsstukken (bv. binnen 48 uur) die aantonen dat de koper effectief een lening aan het aanvragen is. Zeg nooit eenzijdig op zonder eerst te overleggen met uw notaris.

Reclame

Terug naar “Kopen”