Sociaal onderzoek leefloon

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Piranche
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Sociaal onderzoek leefloon

#1 , 03 mar 2026 12:57

Beste,
Door ongelukkige samenloop van omstandigheden moet ik een leefloon bij het ocmw aanvragen.

In de uitnodiging voor het sociaal onderzoek wordt gevraagd een aantal documenten en gegevens mee te brengen.
Hieronder zit bijvoorbeeld: bankkaart, kaartlezer en pincode. Rekeninguittreksels van 3 afgelopen maanden.
Hoever mogen ze hier eigenlijk in gaan?
Ik heb niks te verbergen, ze mogen weten hoeveel geld ik heb op alle rekeningen als dat nodig is, maar mag ik weigeren dat zij alles gaan doorspitten op mijn online bank, screenshots of dergelijke maken?
In hoeverre is dit een inbreuk op onze pivacy?
Wat mag ik weigeren en wat niet?
Mag zo'n gesprek opgenomen worden?
Mag er een advocaat mee op zo'n gesprek?

Sirkii

#2 , 03 mar 2026 13:10

Bij de afhandeling van uw aanvraag kijkt de ocmw-medewerker ondermeer de grootte van uw eigen middelen na. Als je “te veel” eigen middelen hebt zal leefloon niet toegekend worden. Zo ook is bv het hebben van een (afbetaald) huis een trigger om het toegekende leefloon te verlagen omdat je geen huur meer moet betalen. Ook inkomen van huisgenoten wordt in rekening gebracht. Enz.

Piranche
Topic Starter

#3 , 03 mar 2026 14:33

Bedankt voor de moeite om te reageren, maar dit is geen antwoord op mijn vragen.
Die gaan over wat een ambtenaar of sociaal werker met mijn bankkaart mag doen en de privacy-wetgeving.
Hoever mogen ze gaan? Ik wil niet zomaar mijn bankkaart en pincode uit handen geven.

Reclame

Sirkii

#4 , 03 mar 2026 14:56

Ik veronderstel,- zonder het te weten - dat ze in uw aanwezigheid eea willen nakijken. Zelf zou ik idd nooit afgeven. Wel bereid zijn om ze te laten meekijken.

basejumper

#5 , 03 mar 2026 18:49

Bedoeling is dat u hen zicht geeft op de meest actuele toestand van uw bankrekeningen en historiek van de afgelopen maanden. Primo om het actuele saldo te zien.maar secundo om zicht te vergewissen dat u zichzelf niet recent onvermogend maakte door bvb uw spaargeld naar pakweg uw kinderen of ouders over te maken om zodoende wel in aanmerking te komen voor OCMW steun. tertio om ook uw inkomsten allerhande te kunnen inschatten. U hoeft natuurlijk niets. maar het OCMW is ook niet verplicht dan steun toe te staan.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Franciscus

#6 , 03 mar 2026 19:54

Hier al eens lezen

https://www.mi-is.be/sites/default/file ... inzage.pdf

U krijgt tenslotte gelden van de gemeenschap.
Zij gaan inderdaad uw toestand na ... bij weigering van uw medewerking kan OCMW ook een weigering uitspreken.

Diegene die de controle doen hebben wel beroepsgeheim.

Te lezen op een zoeksite
""""
Ja, u mag zich laten bijstaan door een advocaat of een vertrouwenspersoon tijdens het sociaal onderzoek bij het OCMW. Hoewel het sociaal onderzoek in de eerste plaats een informele gespreksvorm is tussen u en de maatschappelijk werker, staat het u vrij om juridische bijstand of ondersteuning te vragen
.
Hier zijn de belangrijkste punten met betrekking tot uw rechten:

Aanwezigheid advocaat: U heeft het recht om een advocaat mee te nemen naar gesprekken op het OCMW. De advocaat kan toezien op uw rechten, helpen bij het formuleren van antwoorden en druk van de ketel halen.
Huisbezoek: Ook bij een huisbezoek in het kader van een leefloonaanvraag mag er iemand aanwezig zijn om u te ondersteunen.
Recht op inzage: U mag het sociaal verslag en het steunvoorstel dat de maatschappelijk werker heeft opgesteld, lezen.
Auditorium bij de raad: Als het OCMW een negatieve beslissing dreigt te nemen, heeft u het recht om uw situatie zelf (of via uw advocaat) te bepleiten tijdens een "auditie" (hoorzitting) bij het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst (BCSD).
Juridische bijstand: Indien u de middelen niet heeft voor een advocaat, kunt u beroep doen op gratis juridische eerstelijnsbijstand (via het justitiehuis of een lokale balie) voor advies.

Belangrijk: Een sociaal onderzoek is een onderzoek naar uw feitelijke toestand (inkomen, gezinssituatie, enz.) en het is belangrijk om eerlijk en volledig te antwoorden om uw recht op steun te waarborgen. De advocaat kan hierbij juridisch adviseren, maar kan niet in uw plaats antwoorden over uw persoonlijke feitelijke situatie. """

Terug naar “Stel een vraag”