Lening, leasing of renting - hoe weet ik dit?

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Ramiske71
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Lening, leasing of renting - hoe weet ik dit?

#1 , 22 feb 2026 15:46

Hallo,

Ik ben sinds 1 jaar handelaar van jonge tweedehands personenwagens. Ik heb de fout gemaakt om 2 wagens aan te kopen van een bedrijf die me verzekerden dat de wagen op hun naam stond. Op het kentekenbewijs was dit ook het geval. Het origineel aankoopfactuur waren ze "kwijtgespeeld".

Zij hebben de rentings van de 2 wagens sindsdien niet meer betaald en nu komt de bank bij mij aankloppen omdat ik als derde medeplichtig ben aan contractbreuk. Ik begrijp dat de bank dit doet maar ik wil uiteraard dat dit nooit meer voorvalt.

Ik maak nooit meer de fout om een wagen aan te kopen zonder het origineel aankoopfactuur gezien te hebben, dat staat vast. Maar zoals ik begrepen heb staat niet altijd de naam van de bank op het aankoopfactuur.

Mijn 2 vragen:
1. Hoe kan ik verifiëren dat de wagen niet in bezit is van de bank (onder lening-, leasing- of rentingvorm)?
2. Is er een correcte, legale manier om mezelf hier compleet tegenover in te dekken (de melding "vrij van lasten" zou blijkbaar niet voldoende zijn in geval van een professioneel)?

Alvast bedankt!

m-pox

#2 , 23 feb 2026 11:52

Ik vrees dat er geen volledig waterdichte oplossing bestaat – althans geen die mij bekend is. U kan het risico wel aanzienlijk beperken door een vaste controleprocedure te hanteren:

1. Vraag steeds alle originele documenten op waaronder de oorspronkelijke aankoopfactuur en, indien het voertuig ooit gefinancierd werd, een officieel attest van de bank of leasingmaatschappij waaruit blijkt dat het volledig is afbetaald en vrij van lasten is.
2. Contacteer bij twijfel rechtstreeks de financier (bank of leasingmaatschappij) met vermelding van het chassisnummer om schriftelijke bevestiging te krijgen dat het voertuig niet meer onder leasing, renting of eigendomsvoorbehoud valt.
3. Controleer identiteit en eigendom zorgvuldig: verifieer het inschrijvingsbewijs (deel I en II) en andere originele documenten. Ga na of naam, ondernemingsnummer en overige gegevens overeenstemmen met de informatie in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO).
4. Beoordeel de kredietwaardigheid van de verkoper: raadpleeg de recent neergelegde jaarrekeningen (eventueel samen met uw boekhouder). Structurele verliezen, negatieve eigen vermogens of betalingsachterstanden zijn duidelijke waarschuwingssignalen.
5. Werk met een sluitende overeenkomst waarin de verkoper verklaart exclusieve eigenaar te zijn en het voertuig vrij van leasing, renting, pand en eigendomsvoorbehoud over te dragen, met een uitdrukkelijke vrijwarings- en terugbetalingsclausule bij foutieve verklaring.
6. Betaal pas wanneer het dossier volledig is en vermijd overhaaste transacties. Bij twijfel kan u werken met een derdenrekening zodat de betaling pas wordt vrijgegeven nadat bevestigd is dat het voertuig effectief vrij van lasten is.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 feb 2026 14:42

Wat de TS omschrijft als renting lijkt mij eerder onder lening te vallen. Bij zowel renting als leasing staat het verhuurbedrijf als eigenaar op het kentekenbewijs. Indien het toch om renting zou gaan, zou ik toch eerst eens opheldering vragen hoe de naam van de verkoper op het kentekenbewijs terecht is gekomen.

Reclame

m-pox

#4 , 24 feb 2026 10:13

Wat de TS omschrijft als renting lijkt mij eerder onder lening te vallen. Bij zowel renting als leasing staat het verhuurbedrijf als eigenaar op het kentekenbewijs. Indien het toch om renting zou gaan, zou ik toch eerst eens opheldering vragen hoe de naam van de verkoper op het kentekenbewijs terecht is gekomen.
Het is inderdaad merkwaardig dat de naam van de verkoper op het inschrijvingsbewijs voorkomt indien het voertuig gerent werd. Dat neemt evenwel niet weg dat het inschrijvingsattest op zich niet geen bewijs vormt van juridisch eigendomsrecht.

Misschien spelen er zakelijke rechten? Bv. voertuig bezwaard met een pandrecht. Of was er een geldig eigendomsvoorbehoud.

Jammer genoeg kan u zich mijns inziens niet absoluut indekken maar wel u kan uw risico beperken door de controles zoals in mijn vorige post geschreven toe te passen.

Ter verduidelijking is het nuttig de courante financieringsvormen te onderscheiden.
1. Bij een klassieke autolening is de koper (uw verkoper) zowel juridisch als economisch eigenaar van het voertuig. De bank beschikt over een schuldvordering ten aanzien van de kredietnemer en heeft in beginsel geen zakelijk recht op het voertuig. In die hypothese kan de bank zich in principe niet richten tegen een derde-verkrijger maar enkel tegen haar schuldenaar.
2. Bij financiële leasing blijft de leasingmaatschappij juridisch eigenaar. De leasingnemer is economisch eigenaar in die zin dat hij het gebruik, de kosten en de risico's draagt met een aankoopoptie op het einde van het contract.
3. Bij operationele leasing (renting) blijft de leasingmaatschappij zowel juridisch als economisch eigenaar. De gebruiker betaalt louter voor het gebruik van het voertuig via huurbedragen. Op het einde van het contract is er ook een aankoopoptie.

Terug naar “Stel een vraag”