Huurder overleden

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Thomas Morus
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huurder overleden

#1 , 16 feb 2026 21:08

Mijn huurder is na 3 maanden huur kinderloos overleden. Huur werd deze maand niet meer betaald. Weet niet wie de erfgenamen zijn. Huurders erfgenamen moeten me huur februari, maart en 1 maand schadevergoeding.
Appartement zou leeg moeten zijn einde maart.
Hoe los ik dit op? Normaal gezien zou ik het appartement reeds te huur mogen zetten en bord plaatsen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Asterx

#2 , 16 feb 2026 23:48

Onderstaande link bevat een zeer duidelijke uitleg wat u te doen staat.

https://www.zimmo.be/blog/2023/02/13/wa ... overlijdt/

Thomas Morus
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 feb 2026 00:47

De regels ken ik wel maar ik weet van geen kanten wie de erfgenamen zijn.
Die hebben zich niet kenbaar gemaakt.
Weet dus niet wat hun intenties zijn.
Ik wil het appartement terug te huur zetten maar dat gaat niet want ik heb geen toegang tot het aopartement.
De erfgenamen zijn intussen verantwoordelijk voor betalen huur maar doen dat niet. Huurcontract stipuleert dat tijdens opzeg toegang moet worden verleend voor bezichtiging door kandidaat huurders, maar wie moet ik nu verantwoordelijk stellen voor het niet verlenen van toegang plus schadevergoeding voor de vertraging van het herverhuurproces?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Asterx

#4 , 17 feb 2026 00:59

https://vobis-law.be/woninghuur-wat-bij-een-overlijden/

Meestal stelt zich geen probleem en stellen de erfgenamen en de verhuurder in samenspraak een einde aan de huurovereenkomst. Wanneer de erfgenamen echter onbekend zijn of geen actie ondernemen, kan de verhuurder aan de Vrederechter vragen om een voorlopig beheerder (beheerder of bewindvoerder ad hoc) aan te stellen die de opdracht krijgt om als tijdelijk vertegenwoordiger van de nalatenschap de huur te beëindigen en het pand te ontruimen. Deze maatregel werd ontwikkeld in de rechtspraak omdat er weinig wettelijke bepalingen ter zake zijn. De toepassingsmodaliteiten verschillen dan ook al naargelang het kanton waar ze worden toegepast.

Terug naar “Stel een vraag”