Onbewoonbaarheidsverklaring huurwoning

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Asterx
Topic Starter

Onbewoonbaarheidsverklaring huurwoning

#1 , 05 feb 2026 16:47

Beste forumleden,

Volgende situatie doet zich voor;

Ik kocht een huis dat 5 dagen voor het verlijden van de akte door de burgemeester onbewoonbaar verklaard werd.
Huurder vs verkoper lagen onderling in onmin met elkaar.

Hierdoor kwam er bij de notaris net voor het afhandelen van de akte boven water dat vanwege de onbewoonbaarheidsverklaring het registratietarief werd opgetrokken tot 12% ipv 2.

De verkoper/koper kwamen onderling overeen elk 50% van deze last op zich te nemen, beide notarissen reikten aan dat je snel de gebreken in orde kan maken om de fiscus zo te tonen dat het enkel om kleine gebreken ging waardoor de woonst afgekeurd werd. Dit willen we dusdanig ook doen.

De huurder zelf heeft het zéér moeilijk qua communicatie met ons, omwille het feit dat hij niet echt de woning wil verlaten, zijn advocaat verwijst naar het rustige genot van de huurwoning van zijn cliënt in gedachten te houden, en we met hem moeten overeenkomen.

Hierdoor ontstaat het probleem dat we niet op korte termijn de gebreken kunnen aanpakken.
We willen het wel, maar we genieten geen medewerking door de huurder die in eerste plaats wel klaagt over de toestand.

De kans groeit met de dag dat zowel ik als de verkoper elks 20.000 euro zullen kwijtspelen aan verhoogde registratierechten.

Mijn advocaat geeft me weinig kans bij de vrederechter de ontbinding van het huurcontract te bekomen.
Doordat ik aandrong zal hij toch het dossier inleiden.

Wat in geval dat wij onze centen zouden kwijtspelen door het dwarsliggen van de huurder?
Ook kunnen we aantonen, zwart op wit dat deze huurder enkele keren een woning aangereikt kreeg door het immokantoor, die steeds voldeden aan alle noden, waarop de huurder dit telkens naar de prullenmand verwees, maanden voordat de woning onbewoonbaar verklaard werd.

De situatie is dat we het wel kunnen en willen oplossen, maar de huurder die ons tegenwerkt.

bosprocureur

#2 , 05 feb 2026 17:01

Wist u op het moment van de aankoop dat er een onbewoonbaarheidsverklaring zat aan te komen?
Indien u niet op de hoogte gebracht werd is dit een gebrek in de verkoop, en kan u m.i. zeker aan de eigenaar het surplus aan registratie vragen.

Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat de huurder bewust de nodige werken tegenhoudt, ofwel om de werken te vertragen, ofwel om via chantage een extra vergoeding van u te bekomen.

Dan zou ik u aanraden via advocaat toegangsuren (of manier van afspreken) te laten afdwingen bij het vredegerecht.
Succes!

Asterx
Topic Starter

#3 , 05 feb 2026 17:18

Wist u op het moment van de aankoop dat er een onbewoonbaarheidsverklaring zat aan te komen?
Indien u niet op de hoogte gebracht werd is dit een gebrek in de verkoop, en kan u m.i. zeker aan de eigenaar het surplus aan registratie vragen.

Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat de huurder bewust de nodige werken tegenhoudt, ofwel om de werken te vertragen, ofwel om via chantage een extra vergoeding van u te bekomen.

Dan zou ik u aanraden via advocaat toegangsuren (of manier van afspreken) te laten afdwingen bij het vredegerecht.
Succes!
Huurder weet niets af van de verhoogde registratierechten, en dat houden we zo om te voorkomen dat hij een extra drukkingsmiddel zou bekomen om nog meer centen te vragen.

Ik en verkopers wisten pas af van de onbewoonbaarheidsverklaring een week voordat de akte zou worden verleden.
Het onderzoek dat op voorhand plaatsvond wees vele gebreken aan, maar een onbewoonbaarheidsverklaring had niemand zien aankomen.
De inspecteur aangesteld door de advocaat van de huurder die de woning samen met ons bezocht zei ons allen, ook in het bijzijn van de advocaat van de huurder, dat de persoon van het woonloket die het verslag had opgesteld wel zéér streng geweest bij het uitvoeren van woonstcontrole.
De advocaat van de huurder wees dit van de hand doordat enkel het verslag opgemaakt door het woonstloket van tel is.

Ik tekende ook een addendum na heronderhandeling verkoopprijs, om een verborgen gebrek te kunnen herstellen, hierin stond ook dat de last van toekomstige problematiek veroorzaakt door de huurder niet meer op de verkopers zou rusten.

Dit valt er dus ook onder, vandaar dat ik blij ben dat deze mee wilden gaan in 50% te dragen van de verhoogde registratiekosten. Dit bindt hen ook aan het mee zoeken aan een oplossing. Op dit ogenblik is de verstandhouding tussen koper &verkopers goed.

Reclame

LennieK
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 feb 2026 09:37

Maar als je de woning zou aankopen aan 2% registratierechten, dan is het toch te bedoeling er zelf in te gaan wonen?
Waarom geef je dan de opzeg niet aan de huurder? Of een onderlinge overeenkomst tot verbreking van het huurcontract?
Dan kan je de werken uitvoeren, het conformiteitsattest aanvragen en er zelf gaan in wonen.
Zie ook hier https://www.vlaanderen.be/belastingen-e ... gen-woning

m-pox

#5 , 06 feb 2026 12:24

De reële toestand van het goed op de datum van het verlijden van de akte is doorslaggevend. Wanneer een woning officieel onbewoonbaar wordt verklaard, beschouwt Vlabel dit in de praktijk als een belangrijk aanwijzing dat het goed niet (meer) kwalificeert als "woning" in de zin van artikel 1.1.0.0.2, twaalfde lid, 6° VCF, met name een goed dat dadelijk, of na normale onderhouds- of herstellingswerken, hoofdzakelijk dient of zal dienen tot huisvesting van een gezin of één persoon. In dat geval is de toepassing van het verlaagd verkooprecht uitgesloten.

U bent als koper wettelijk de belastingplichtige tegenover de fiscus. Een eventuele schadevordering tegen de huurder wegens het tegenwerken van de werken lijkt mij zeer moeilijk te onderbouwen. Gelet op deze context kan in dit concrete geval worden overwogen om met de huurder een minnelijk akkoord te sluiten waarbij u hem een substantiële vergoeding aanbiedt om het pand op zeer korte termijn vrijwillig te verlaten. Een dergelijke pragmatische oplossing kan in de praktijk de snelste manier zijn om de noodzakelijke herstellingen uit te voeren en het fiscale risico te beperken.
Laatst gewijzigd door m-pox op 06 feb 2026 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.

KJ86

#6 , 06 feb 2026 12:42

Brief schrijven met de begindatum van de werken en de planning (ruim genoeg nemen), vervolgens duidelijk maken dat een huurder dringende herstellingen niet mag weigeren en niet mat tegenwerken. Afdreigen dat je de registratierechten zal verhalen op de huurder bij het minste verzet.
Als je al bewijzen hebt van het verzet (mails, gesprekken) mee in die brief zetten.

m-pox

#7 , 06 feb 2026 13:17

Brief schrijven met de begindatum van de werken en de planning (ruim genoeg nemen), vervolgens duidelijk maken dat een huurder dringende herstellingen niet mag weigeren en niet mat tegenwerken. Afdreigen dat je de registratierechten zal verhalen op de huurder bij het minste verzet.
Als je al bewijzen hebt van het verzet (mails, gesprekken) mee in die brief zetten.
De huurder is verplicht om noodzakelijke en dringende herstellingen te dulden mits deze op een redelijke wijze worden gepland en uitgevoerd en met respect voor het rustig huurgenot. Indien de huurder echter weigert mee te werken, zal de TS zich tot de vrederechter moeten wenden. In dit dossier is het echter aangewezen om te trachten de huurder zo snel mogelijk uit het pand te laten vertrekken, de werken uit te voeren en te voldoen aan de voorwaarden voor de verlaagde registratierechten. In dat kader kan het nastreven van een minnelijk akkoord met een financiële vergoeding, zoals geschreven, een praktische en efficiënte oplossing zijn.

Indien de huurder tegenwerkt, is het van belang juridisch zorgvuldig te blijven. Het expliciet dreigen met het verhalen van registratierechten op de huurder "bij het minste verzet" is lachwekkend. Registratierechten zijn een fiscale verplichting van de koper; de huurder is hier geen partij.

bosprocureur

#8 , 06 feb 2026 14:23

Neen, de huurder is hier een partij. Maar hij moet wel de noodzakelijke herstellingswerken faciliteren. En misbruik maken van rustig woongenot, daarvoor vrees ik dat de vrederechter weinig begrip zal hebben.

Ik hoor het graag als ik fout zit.

m-pox

#9 , 06 feb 2026 17:32

Neen, de huurder is hier een partij. Maar hij moet wel de noodzakelijke herstellingswerken faciliteren. En misbruik maken van rustig woongenot, daarvoor vrees ik dat de vrederechter weinig begrip zal hebben.

Ik hoor het graag als ik fout zit.
Hier moeten twee afzonderlijke rechtshandelingen worden onderscheiden.

Enerzijds is er de verkoop van het onroerend goed een overeenkomst uitsluitend tussen koper en verkoper waarbij de huurder geen partij is. Op deze rechtshandeling worden registratierechten geheven. Voor de heffing van registratierechten is de toestand van het goed (onbewoonbaar) op de datum van het verlijden van de authentieke akte doorslaggevend ongeacht de oorzaak van die toestand of de wil van derden. De toestand was gekend aan de TS én aan de notarissen. Die laatste hebben dus logischerwijs geoordeeld dat het algemene tarief van 12% moest worden toegepast. Het gedrag of de houding van de huurder is voor deze rechtshandeling irrelevant.

Anderzijds is er de huurovereenkomst. Door de aankoop van het pand neemt de TS de rechten en verplichtingen van de vroegere verhuurder over. Ook de huurder heeft rechten en plichten. Zo moet de huurder noodzakelijke herstellingen dulden die de verhuurder moet uitvoeren zelfs wanneer deze tijdelijk het rustig woongenot beperken.

Mijns inziens maakt het bestaan van deze twee onderscheiden rechtshandelingen het dan ook juridisch zeer moeilijk om eventuele registratierechten op de huurder te verhalen.

Terug naar “Stel een vraag”