Kan mijn schoonvader zijn deel van onze woonst opeisen?

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Alaska
Topic Starter

Kan mijn schoonvader zijn deel van onze woonst opeisen?

#1 , 17 jan 2026 05:36

Situatie: Ik en mijn partner zijn wettelijk samenwonend, zonder kinderen. Mijn ouders zijn overleden, mijn partner heeft haar vader nog! Hebben samen een appartement dat inmiddelsis afbetaald is. Kan mijn partner haar vader een deel van ons oppartement opeisen bij haar overlijdenen zoja, welk deel. Ons testament is zo opgesteld dat we alles aan elkaar overlaten bij overlijden. En welk deel van de rest (geld op spaarrekeningen)?

Thomas_AA
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 jan 2026 06:25

Ouders zijn geen reservataire erfgenamen, dus zij hebben geen recht op een bepaald minimum.

Als zij bij testament alles aan u nalaat, kan dat en erft haar vader niets van haar.

Gezien u deze basisvraag stelt, kan het zijn dat jullie de testamenten niet door een notaris hebben laten opstellen. Dat hoeft niet, maar geeft voor een beperkt bedrag wel wat geruststelling dat alles duidelijk is opgesteld en op het juiste moment boven water komt.

Alaska
Topic Starter

#3 , 17 jan 2026 07:05

dat is dus nogal onduidelijk: volgens chatgpt zou haar vader wel reservataire erfgenaam zijn als we enkel wettelijk samenwonend zijn, enkel bij een huwelijk zou dit vervallen. Maar ik geloof niet alles van chatgpt, daarom dat ik het hier vraag! We moeten idd nog bij een notaris langs!

Reclame

Thomas_AA
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 jan 2026 08:19

Reservatair betekent net ongeacht testament, huwelijkse status, … Dat antwoord klopt dus niet.

Als je ChatGPT wil gebruiken, vraag dan links naar goede juridische artikelen waar dit wordt uitgelegd. Die zijn er op verschillende websites. Maar laat geen taalmodel een antwoord formuleren op iets met zoveel nuances.

bosprocureur

#5 , 17 jan 2026 08:34

Reservatair betekent net ongeacht testament, huwelijkse status, … Dat antwoord klopt dus niet.

Als je ChatGPT wil gebruiken, vraag dan links naar goede juridische artikelen waar dit wordt uitgelegd. Die zijn er op verschillende websites. Maar laat geen taalmodel een antwoord formuleren op iets met zoveel nuances.
Bedankt voor de tip ivm ChatGPT, Thomas_AA ; in deze zaken kan je daar beter naar "goede " links vragen, en daar dan voorzichtig opzoekingen doen.

Hoewel het in deze zaak m.i. voor een leek aan te raden is om eens een afspraak te maken met een notariskantoor. Die maken in elk geval minder fouten.

wanton

#6 , 17 jan 2026 09:24

Ouders zijn reservataire erfgenamen , maar door testament kan dit afgenomen worden. Eventuele onderhoudsplicht kan van toepassing zijn.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper

#7 , 17 jan 2026 11:07

Geachte

Inderdaad even bij notaris passeren. En lees ook even onderstaande brochure van federatie van notarissen.Kort samengevat. Bij wettelijk samenwonen krijgt de langstlevende vruchtgebruik over gezinswoning en inboedel. Bij huwelijk vruchtgebruik over ganse nalatenschap (dus ook gelden bvb)

Bij testament kan u zelf uw voorkeuren geven.
Mits huwelijk en huwelijkscontract en indien geen kinderen kan u bij overlijden alles nalaten aan langstlevende in volle eigendom.
https://www.notaris.be/sites/default/fi ... nwonen.pdf
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Stel een vraag”