Controle bedrijfsauto

Thomas_AA
Juridisch actief: Nee

Re: Controle bedrijfsauto

#16 , 18 dec 2025 11:09

Mensen die de planning maken, willen ook gewoon hun werk doen.

Als zij dit goedkeuren, krijgen ze achteraf gezeur van iemand die later doorgeeft verlof te willen. Als ze zeggen dat er moet gewacht worden tot iedereen zijn voorkeuren doorgegeven heeft, klagen mensen dat ze geld verliezen doordat ze niet met vroegboekkorting hun reis kunnen vastleggen.

Het is een job waarbij altijd wel iemand ontevreden is, waardoor ze ook maar pragmatische oplossingen zoeken. En dat is dan vaak “check zelf eens met je collega”.

puttemanp

#17 , 18 dec 2025 16:28

Ik vond het als werkgever zijnde altijd wel netjes om mijn mensen onderling even te laten polsen wie wanneer verlof wou nemen. Pas als er echt niet overeen gekomen werd hakte ik knopen door.
Heb dit in 23 jaar slechts 1x moeten doen.

P.

VerpleegkundigeSTVV
Topic Starter

#18 , 07 jan 2026 17:19

Ik heb opgebiecht aan mijn werkgever dat ik soms mijn werkauto gebruikte wegens een kapotte privé wagen. Kinderen moeten uiteraard naar school, ... Ik heb een andere wagen gekocht, maar hier zijn wel 3 weken overheen gegaan. Nu begint men alles uit te spitten, en moet ik mij verantwoorden voor verplaatsingen van 1,5 tot 2 jaar geleden. Verplaatsingen van 100+ km.

Uiteraard zijn dit geen privé verplaatsingen, maar nu moet ik in mijn weinige privé tijd uitzoeken waar dit allemaal was.

Reclame

Asterx

#19 , 07 jan 2026 18:06

In voorgaande post had u dit beter meteen meegegeven.

100+ km gemiddeld per verplaatsing of?
Lijkt me ook een onmogelijke taak, wie weet nog op welke dagen naar waar reed met de auto, anderhalf tot 2 jaar geleden? Op hoeveel km wil men nu duidelijkheid? Wat is uiteindelijk het doel van uw werkgever? U de privé verplaatsingen aanrekenen?

Maar, met al hetgeen dat u hier zelf neerschreef, is het dan echt geen mogelijkheid om elders aan de slag te gaan? De verstandhouding tussen u en uw werkgever is duidelijk niet meer wat het geweest is.

VerpleegkundigeSTVV
Topic Starter

#20 , 08 jan 2026 10:16

Ik heb gisteren een email ontvangen waarin te lezen staat dat ik mij moet verantwoorden voor een enkele rit van 175km, 93km, 142km, ... Zelfs voor 2km dien ik mij te verantwoorden. Gereden ritten van 2 jaar geleden tot een jaar. Collega's vertellen mij dat ze zich ook moeten verantwoorden voor een aantal luttele km's. Het lijkt erop dat onze werkgever er de kantjes vanaf aan het rijden is, en geld nodig heeft. Enfin, er is wel geld voor een externe firma qua controle orgaan. Maar voor eigen personeel kan er amper 15€ vanaf voor een teambuilding.

Sirkii

#21 , 08 jan 2026 12:13

Privé kilometers kunnen enkel als je VAA (voordeel alle aard) betaalt en de werkgever akkoor D gaat met VAA. Zelfs woon-werk is privé maar er zijn uitzonderingen die toelaten dat je van thuis naar je eerste klant/patient rijdt: dit vereist een dading met de fiscus.

Thomas_AA

#22 , 08 jan 2026 13:30

Zoals hierboven al door mij vermeld: de kost voor de werkgever zijn niet in hoofdzaak uw kilometers, maar de boetes als hij u de auto laat gebruiken zonder VAA aan te rekenen.

Hij is dus verplicht om in te grijpen als bewijs naar de fiscus dat hij dit niet oogluikend toelaat.

En inderdaad: zoek ander werk als er zoveel frustratie zit. U zit niet meteen in een sector waarin geen nieuwe job te krijgen is.

Terug naar “Andere”