Opgelopen schulden door aanslepende moeilijkheden

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Hudyakova.y
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Opgelopen schulden door aanslepende moeilijkheden

#1 , 07 jan 2026 08:24

Korte schets van de gebeurtenissen waardoor ik de visa kaart bij KBC niet in 1 keer meer kan afbetalen.
2 jaar geleden ben ik uiteen gegaan met mijn ex en tegelijk mijn ontslag gekregen dus werkloos gevallen waardoor mijn inkomen ineens een stuk minder werd. Om maar te zwijgen van mijn emotionele toestand op dat moment kon ik dus plots een stuk van mijn kosten niet meer dekken( met mijn ex hebben we een grote lening lopen van 85000 euro dat een hergroepering was van al onze leningen samen toen we nog bij elkaar waren).
In die lening zit ook de autolening waarvoor er nog 30.000 euro moest betaald worden maar onderling afgesproken dat hij deze op zich neemt en de auto in eigen beheer neemt dus geen herziening van de lening maar deze zit gewoon bij in die 85.000 bij Cofidis. De maandelijkse aflossing gaat van zijn rekening, dit is 1165 waarvan ik hem vraag 550 euro per maand stort( we hebben de lening samen getekend dus geen ontkomen aan) zijn loon is bijna het dubbel van het mijn en is dus voor hem helemaal niet zo zwaar als voor mij. Nu ben ik stom geweest en heb ik een Mastercard aangeschaft om mezelf wat ademruimte te geven en deze word iedere maand van mijn rekening gedomicilieerd dus daar was alles ok omdat in een tijdelijke job had na een tijd. Tijdje geleden veranderde ik van werk en had redelijk wat geld kwijt waardoor ik de kaart niet meer volledig kon dekken dus m.a.w. leefde ik op die Mastercard om het helemaal af te maken heb ik bij KBC ook een visa gevraagd om mezelf weer wat ademruimte te geven wat mijn grootste fout is geweest… nu heb ik daar een openstaand bedrag van iets meer dan 5000 euro dat ik onmogelijk in 1 of 2 keer kan afbetalen. Ik belde naar KBC maar ze willen geen regeling treffen en waren zeer onbeschoft het ging zelfs zo ver dat de vrouw aan de telefoon zei van kijk mevrouw is u eigen fout daar moeten wij niet voor opdraaien en we gaan u melden aan de nbb komt u op de zwarte lijst terecht dan zult u het misschien wel leren… ik begrijp dat ze daarvoor niet moeten opdraaien maar het is niet aan de medewerkers om dit zo te zeggen vind ik. Nu ik heb geprobeerd om een lening aan te gaan zodat ik maar 1 bedrag moet betalen voor 1 lening maar door die grote lening met mijn ex en mijn inkomen van ongeveer 2800 euro wilt niemand het risico lopen natuurlijk. In ben ten einde raad en het blijft een vicieuze cirkel van kosten en lasten… weet iemand raad hoe ik dit best kan aanpakken?
Wie wilt zoekt een mogelijkheid, wie niet wilt zoekt een excuus...

Lanox
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 jan 2026 10:39

Lijkt mij het typische verhaal van telkens een nieuwe put graven om de vorige op te vullen.
Afhankelijk van hoe erg het probleem is, kan u budgetbegeleiding, budgetbeheer of schuldbemiddeling overwegen. Laat u hiervoor begeleiden door het OCMW.

Asterx

#3 , 07 jan 2026 14:02

U heeft echt wel een probleem met het beheren van uw centen.
Zoek hulp bij het OCMW zoals aangegeven door Lanox.
Indien u de mogelijk heeft om toch een extra baantje (flexi) bij te nemen zou ik je dat aanraden. Des te sneller u de achterstallige centen betaald, des te sneller de problemen van de baan zijn.

Je kan vragen aan het OCMW om je bij te staan bij het budgetbeheer, ook als alle achterstallige bedragen afgelost zijn. Dat is geen schande.

Houd altijd in het achterhoofd dat geld lenen ook geld kost. Het is niet gratis. Ze adverteren het alsof het soelaas brengt voor je problemen, maar in de realiteit is dat zelden de uitkomst.
Als je ziet waarvoor mensen soms naar de bank trekken om geld te lenen.... huwelijksfeest/reizen/gsm/huisraad/.... wat is er mis mee sparen en dan aankopen?

Reclame

Terug naar “Stel een vraag”