Aanpassing Onderhoudsbijdrage Kind door adreswijziging

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Lac
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Aanpassing Onderhoudsbijdrage Kind door adreswijziging

#1 , 06 jan 2026 13:10

Op dit moment hebben ik en mijn Ex een verblijfsregeling 70% bij Moeder en 30 % bij mij. Ik betaal 320 euro maandelijks.
Sinds Augustus 2024 is mijn Ex en dochter 50 km verder verhuist en wonen ze onofficieel samen in de villa van een welstellende zakenman. De school voor mijn dochter is gewijzigd. Officieel women mijn Ex en dochter dus nog steeds op het vorige adres wat volgens mij niet is toegestaan.

Ik heb de volgende vragen:
1. Kan ik aanspraak maken op een vermindering van de onderhoudsbijdrage aangezien haar situatie is veranderd?
2. Zo Ja hoe doe ik dit best?
3. Bijkomend heb ik vernomen dat het belastings voordeel voor onderhoudsbijdragen zal worden verminderd in 2026, kan dit ook als argument gebruikt worden om een aanpassing van het onderhoudsgeld en hoe moet ik dit doen?

Blaatpraat

#2 , 07 jan 2026 10:55

Een rechter houdt geen rekening met het vermogen van een eventuele nieuwe partner.
Deze heeft ook geen enkele verplichting om uw kinderen te onderhouden.

Ik zou in deze situatie zelfs oppassen, want mogelijk gebeurt het zelfs het omgekeerde:
Door de nieuwe situatie van uw ex heeft deze mogelijk nood aan minder eigen verworven inkomsten. Of anders gezegd: een lager loon (of zelfs geen inkomsten).
Dit omdat er een nieuwe persoon in het leven gekomen is die voor voldoende inkomsten zorgt.
Als dat het geval zal de rechter zelfs kunnen oordelen dat haar inkomsten verminderd zijn en dient u mogelijks meer te betalen.

Reclame

Terug naar “Stel een vraag”