Huurindexatie buitensporig – wat zijn mijn rechten?

Katia16
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huurindexatie buitensporig – wat zijn mijn rechten?

#1 , 18 jul 2025 14:18

Geachte,

Ik kreeg net een indexverhoging labal A van €101,93, wat me buitensporig lijkt maar toch juist blijkt. De indexmaanden ervoor of erna zijn minder als de helft.

Mijn situatie:

- Alleenstaande met ziekte-uitkering (€1550) Eigenaar is hier niet van op de hoogte.
- Huur = €880, eigenares wil naar €950, maar dat is nog steeds te veel! Ze zei zelf vorig jaar nog dat een verhoging van €50 toen te veel was, en hield het toen op de helft. Toen al aangegeven dat ik niet meer dan €900 kan betalen.
- Fysiek en financieel is verhuizen nu onmogelijk, ben net opnieuw verhuisd op 07/2022 door vorige verkoop en wou mij hier settelen voor 10tal jaar een redelijke prijs.
- Door ziekte ingeschreven voor sociale huur, maar wachtlijsten zijn uitzichtloos lang.
- Dan wacht er ook nog de mogelijkheid van prijsherziening in contract bij komende einde 3jaarcontract? En de toekomst... Waar stopt het.

Wat zijn mijn rechten hier?
Kan ik iets doen tegen deze verhoging?
En wat als het gerechtelijk gaat?
Zijn er andere opties waar ik niet van op de hoogte ben?

Alvast bedankt voor jullie advies.

Freec

#2 , 18 jul 2025 14:35

Vanaf wanneer is je huurcontract ingegaan? Welke startprijs?

Lanox

#3 , 18 jul 2025 15:01

Ik begrijp uit uw post dat het pand een EPC label A heeft, dat uw beginhuur op het contract 880€ is en dat de huur effectief gestart is in juli 2022.

Dan had uw verhuurder bij jaarlijkse indexatie in juli volgende bedragen mogen vragen:
2022: 880
2023:924,14
2024:959,26
2025:981,95

Indien de verhuurder dit niet gedaan heeft, is dat een gunst van hem naar u toe, maar belet hem niet om nu de correcte geïndexeerde huurprijs te vragen.

Dit kan hard klinken, maar de problemen die u aanhaalt geeft u geen extra rechten naar de verhuurder toe, met andere woorden, deze zijn zijn probleem niet.

Bij wanbetaling kan de verhuurder u voor de vrederechter dagen, die in het ergste geval uitzetting kan bevelen.

U gaat best in overleg met uw verhuurder en kijkt misschien beter uit naar een pand dat wel binnen uw budget past.

Mijn kennis over sociale vangnetten op de huurmarkt is beperkt. Ik laat dit over aan andere collega's om daarop te antwoorden.

Reclame

KJ86

#4 , 18 jul 2025 18:38

Er zijn alleen maar praktische oplossingen voor een dergelijk probleem. Op korte en middellange termijn zal je een sponsor moeten zoeken. In Vlaanderen wordt er veel gegeven door verhuurders. Je bent zeker niet de enige die al van die gunst heeft genoten maar eigenlijk moet uw probleem opgelost worden door uw familie. Er moet toch iemand (ouders, grootouders, broers, zussen of minnaars) zijn waarvoor honderd euro niks is.

Indexering gaat zeker uit de pan swingen in de toekomst, daar gaan de tarieven van Donald voor zorgen. De Europese en Vlaamse heffingen op gas en de vraag naar elektriciteit die gaat stijgen zonder dat het aanbod voldoende volgt. Iedereen heeft het door want de Vlaming koopt massaal vastgoed terwijl dat die woordvoerder van de notarissen al jaren een vertraging aankondigt. Theoretisch is de Vlaamse woning overgewaardeerd maar in de praktijk duidelijk niet.

Wonen is duur voor iedereen behalve voor de sociale huurder, je zal de pijn moeten verbijten tot dat het uw beurt is.

Terug naar “Huren”