Hey allen,
Korte versie: bij mijn bestelling van een op maat gemaakte PC zat onverwacht een extra scherm. Het leek een gratis extraatje, temeer omdat het een outletproduct is dat complimentair is met een PC waarin ik outletproducten opgenomen had als componenten. De firma heeft me nu gecontacteerd om het terug te sturen. Ben ik wettelijk verplicht dat te doen? Dit lijkt te vallen onder "ongevraagde levering".
Lange versie:
Onlangs heb ik een op maat gemaakte PC besteld met afhaling bij een fysieke winkel van een grote keten. Omdat ik met eco-cheques wilde betalen, heb ik daar speciaal een rit voor gemaakt van in totaal zo’n 4 uur (heen en terug) en dan nog eens een tweede maal voor ophaling aan 5 uur heen en terug tijdens het spitsuur.
Eenmaal thuis ontdekte ik dat er een extra scherm bovenop de bestelling zat, dewelke ik helemaal niet besteld heb. Voor context: bij een op maat gemaakte PC krijg je een hoop dozen mee van alle componenten, bijgevolg had ik dit niet onmiddelijk opgemerkt. Het scherm zat als nieuw verpakt in een heringepakte doos van de fabrikant. Vermoedelijk gaat het om een refurbished, B-stock of sterk verouderd model, gezien de vermelding “Windows 10 compatible”, wat op een scherm van grofweg 10 jaar oud wijst. Omdat ik enkele outletproducten had besteld als componenten van de PC, ging ik ervan uit dat dit een extra outlet-artikel was dat ze er bewust hadden bijgestoken waarschijnlijk omdat het onverkoopbaar is en ze liever iemand een kans geven er nog iets mee te doen dan het zomaar weg te gooien. Temeer gezien het gaat om een complementair product t.a.v. een op maat gemaakte PC;
De nieuw-waarde van het scherm is ongeveer 1/5de tot 1/7de van het totaalbedrag van mijn bestelling.
Context:
* Ik woon zelf ruim een uur van de winkel vandaan, maar verblijf tegenwoordig hoofdzakelijk bij mijn vriendin op twee uur rijden.
* Alle meegekregen dozen, inclusief het extra scherm, liggen nog bij mijn woning, omdat ik mijn vriendin haar woning niet wil overladen met mijn spullen.
* Ik heb dus alleen de PC meegenomen en ontdekte het scherm pas bij thuiskomst.
Ik kreeg nu een bericht van de winkel dat het scherm per ongeluk is meegegeven en dat men vraagt om het terug te brengen of terug te sturen. Daarom mijn vraag: ben ik wettelijk verplicht dat te doen? Volgens wat ik terugvind in de wetgeving:
Art. VI.38, lid 3 WER: "Bij ongevraagde levering van goederen is de consument vrijgesteld van elke verplichting tot betaling, terugzending of bewaring."
Dit gaat hier niet om een verkeerd of verkeerdelijk geleverd product, maar om een zuivere extra levering. In dat geval stelt de wet duidelijk dat ik niets hoef te doen?
Moreel zal men natuurlijk argumenteren dat het ‘correct’ is om het terug te bezorgen, maar praktisch gezien betekent dit voor mij:
* Terugrijden naar de winkel zie ik niet als optie.
* Terugzenden via de post: dan nog is het een rit van twee uur (heen en terug) enkel om het op te halen bij mijn eigen woning,
* Overigens zou ik dat zaterdag ochtend moeten doen aangezien ik op een werkdag te laat zou zijn om het te versturen via de post.
Voeg daaraan toe dat ik al regelmatig tijd en geld verloren aan fouten van bedrijven die in mijn nadeel speelden en waarvoor ik nooit een vergoeding of compensatie heb gekregen, daar waar het vaak niet waard was om veel tijd te steken om er achter te blijven zitten. Waarom zou ik dan telkens al het nadeel dragen voor fouten die volledig aan de kant van de verkoper liggen? Overigens had ik op mijn op maat gemaakte PC veel langer moeten wachten dan beloofd ondanks dat de componenten als "in voorraad" gemarkeerd stonden. Dan heb ik zoiets van, waarom zou ik steeds mezelf benadelen om alle moeite te doen om een fout op te lossen die voor een keer in mijn voordeel is?
Mijn vraag aan jullie: is mijn interpretatie van de wet correct? Mis ik hier een juridische nuance? Of is het inderdaad zo dat ik wettelijk tot niets verplicht ben?
Alvast bedankt en mijn excuses als mijn houding mogelijk niet helemaal moreel verantwoord overkomt