(Krefel) Verplichte betaling voor ladderlift bij levering?

applebottomjeans
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

(Krefel) Verplichte betaling voor ladderlift bij levering?

#1 , 15 jul 2025 01:03

Hallo,

Ik zit met een vraag over mijn rechten als consument bij levering.

Ik had bijna twee jaar geleden een koelkast gekocht bij Krëfel. Die werkte sindskort niet meer goed (koelde niet voldoende), dus ik heb binnen de garantieperiode een vervanging gevraagd. Dat werd goedgekeurd.

Vorige week kwamen ze het vervangtoestel leveren, maar bij het naar boven dragen via de trap (ik woon op het tweede verdiep) is er schade ontstaan. (er zat een deuk in het toestel). Vandaag zijn ze opnieuw langs geweest voor een nieuwe levering, maar ze hebben geweigerd om het opnieuw via de trap te doen, uit schrik voor schade. Ze gaven mij het advies dat ik best een ladderlift inschakel ten kosten van (€99).

Om 99eu te betalen voor een ladderlift lijkt mij behoorlijk veel en zie dit niet echt als optie. Ik vermoed dat als een winkel iets moet leveren en installeren dat ze dit ook juist moeten doen. Waarom moeten zo’n kosten op mij vallen omdat ik op het tweede verdiep woon..?

Ze kwamen zelfs op het idee om mijn vorige koelkast mee te nemen omdat die wel in de gang past en dat ze de nieuwe koelkast beneden in de gang leggen en dat ik mijn plan maar moet trekken.

Iemand die kan uitleggen wat mijn rechten zijn omtrent dit situatie en wat ik best kan doen?

Krefel staat wat bekend voor zo’n shenanigans want de reviews online zijn niet alle tijden positief.

Alvast bedankt.

Thomas_AA

#2 , 15 jul 2025 06:01

Levering is bijna in alle algemene voorwaarden enkel op gelijkvloers, vaak tot aan voordeur of eerste trapje. Er is geen wettelijk verplichting om dat toestel ook in uw keuken te krijgen, alleen mogelijk commercieel, dus zie de voorwaarden.

Vraag omgedraaid: waarom moeten die kosten op Krëfel vallen omdat u op de tweede verdieping woont? Wie heeft daarvoor gekozen: Krëfel of u?

Blaatpraat

#3 , 15 jul 2025 10:32

Heeft u indertijd levering en installatie tot bij u in de keuken bijbesteld?

Reclame

applebottomjeans
Topic Starter

#4 , 15 jul 2025 12:03

Heeft u indertijd levering en installatie tot bij u in de keuken bijbesteld?
Toen hadden ze het wel door de trap kunnen krijgen want de frigo was net iets kleiner. Ze hebben het in mijn keuken kunnen plaatsen en zijn nadien vertrokken. De nieuwe koelkast is net iets te groot.

basejumper

#5 , 15 jul 2025 15:16

Opmerkingen hier zijn terecht. leveringsvoorwaarden zijn steeds voorzien gelijkvloers. Het is niet aan hen om extra kosten te dragen ingevolge uw woonsituatie. U had ook bij aankoop zelf kunnen inschatten dat afmetingen mogelijk problematisch konden zijn. Ladderlift is steeds voor klant.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Lanox

#6 , 15 jul 2025 17:33

Leveringsvoorwaarden, algemene voorwaarden, ..., kunnen op geen enkele wijze de wettelijke garantie uithollen. Kosten die voortvloeien uit herstel of vervanging van een goed binnen de wettelijke garantie dienen gedragen worden door de verkoper.

Blaatpraat

#7 , 16 jul 2025 09:25

Leveringsvoorwaarden, algemene voorwaarden, ..., kunnen op geen enkele wijze de wettelijke garantie uithollen. Kosten die voortvloeien uit herstel of vervanging van een goed binnen de wettelijke garantie dienen gedragen worden door de verkoper.
Vallen leveringen op verdiep ook onder de garantie?

Mijns inziens blijft mijn bovenstaande vraag nog steeds van tel:
Als TS heeft bijbetaald indertijd voor levering en installatie, valt het inderdaad ook onder garantie dat ze de vervanging ook moeten installeren.
Als dit niet was, en ze hebben dit toestel er gewoon geplaatst, dan lijkt het mij nu voldoende dat ze het nieuwe toestel tot aan de dorpel brengen.

Terug naar “Consumenten Koop”