Vrijgeven gps-tracker na afloop contract

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Gsn
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Vrijgeven gps-tracker na afloop contract

#1 , 07 jul 2025 15:01

Beste,

Enkele jaren geleden kochten we GPS-trackers aan, tesamen met een jaarlijks abonnement voor de live tracking service.
Het opzeggen van het abonnement is natuurlijk geen probleem.
Maar na navraag inzake de fysieke trackers zelf, bevestigen ze dat de trackers gekocht zijn en bijgevolg niet moeten worden teruggestuurd.
Maar toch worden deze softwarematig niet vrijgegeven door het bedrijf.

De fysieke toestellen zijn beveiligd met een pin-code die de verkoper niet wil delen wegens "veiligheidsredenen".
Mogelijks deels begrijpelijk, echter bieden ze ook geen mogelijkheid aan om het toestel door hen te laten resetten naar fabrieksinstellingen (al dan niet tegen een vergoeding).

Het toestel is niet langer bruikbaar zonder de pin code, ook een reset is niet mogelijk zonder de huidige pin code.

Bijkomende informatie:
- Het toestel wordt niet door hen vervaardigd, maar ze schaffen dit zelf ook aan en stellen deze in. De firmware op het toestel is ook niet door hen geproduceerd.
- Nergens in hun algemene en bijzondere voorwaarden is er een vermelding waardoor je dit op voorhand zou kunnen weten. Er staat enkel beschreven wat de contractuele voorwaarden zijn van het abonnement.

Wat is jullie mening, kan een verkoper dit zomaar?
Mij lijkt het een goede truc om klanten te overtuigen om niet over te stappen naar de concurrent. Maar of dit wettelijk zomaar kan?

Graag had ik andere mensen hun mening hierover gehoord.
Indien jullie bepaalde bronnen met informatie of precedenten kunnen delen, zou ik dankbaar zijn.

MVG,
Gsn

Franciscus

#2 , 12 jul 2025 13:02

Particulier of BtoB?

Rolstoel1

#3 , 12 jul 2025 19:13

Het is een klein beetje het zelfde verhaal als bij een satellietontvanger met harddisk. bij verlies van sim kaartje kan je met het toestel niets meer . Idem als je contract is afgelopen of opgezegd. kost wel veel geld bij aankoop. software om te hacken is ook niet te vinden.

Er zijn gelijkaardige verhalen met smartphones en gsm.

Zal men dat binnenkort ook doen met auto's? Er zijn nu al verhalen over tractoren en landbouwmachines. Aankopen betekend niet dat je ze zomaar kan herstellen of verder mee werken. In Amerika zijn er in verschillende staten al verschillende rechtszaken/ en wetten aangemaakt geweest. zonder eenduidig antwoord.

Juridisch kwestie of politiek kwestie?

Groeten,

Reclame

CityBird

#4 , 12 jul 2025 20:32

Dit geval doet me denken aan een pittige discussie die ik ooit had aan de balie van een autoverhuurbedrijf in Duitsland, bij het ophalen van mijn huurwagen.

Ik had de wagen online gereserveerd en betaald. Toen ik hem kwam ophalen, vertelde de dame aan de balie dat het in Duitsland vanaf oktober verplicht is om met winterbanden te rijden. De wagen die voor mij klaarstond, had die echter niet. Ze konden die dus ook niet meegeven. Toen ik vroeg waarom ze dat niet gewoon even regelden kreeg ik als antwoord dat dit volledig losstond van de huur zelf. Wel kon ik de winterbanden erbij huren, tegen een meerprijs van x euro per dag. Of wat had je gedacht.

Ik reageerde dat ze me dat dan toch op voorhand per e-mail hadden kunnen laten weten, zodat ik zelf winterbanden had kunnen meebrengen. De Zwitser die naast me stond, kon zijn lach niet meer inhouden en de dame kreeg het schaamrood op haar wangen.

Terug naar “Stel een vraag”