Dubbele overtreding

Beenhouwer_Andre
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Dubbele overtreding

#1 , 11 jul 2025 20:12

Ik heb nogal een ongewone ‘zaak’ aan mijn been: in 2018 kreeg ik een €170 boete voor snelheidsovertreding tijdens vakantie in Italië. Een aangetekend brief, in het Frans die ik niet begreep (ik praat enkel NL en woonde altijd in VL), maar toch keurig betaald gezien een ‘klassiek’ overschrijvingsformulier was bijgevoegd.

Jaren later krijg ik een nieuwe aangetekend brief van zelfde kantoor, maar nu met een boete van €650. Tegelijk kreeg ik ook mailtje van een Italiaanse advocatenkantoor met de volgende toelichting: Ik beging een nieuwe overtreding, op Belgisch grondgebied, door mijn volledige persoonsgegevens niet te vertrekken aan dat kantoor na het betalen van de eerste boete. (schijnbaar een Italiaanse wetgeving). Ik probeerde te redeneren met de advocatenkantoor, tot op het punt waarop ze een lokale incassobureau hebben ingeschakeld. Deze incassobureau is helaas legitiem en weigert verendere discussie te voeren noch te bemiddelen, vraagt bovenop nog eens €100 aan onkosten.

Nu vind ik 2 claims waarop zowel het advocatenkantoor als het incassobureau berusten, vrij louche:
• Ik ben akkoord gegaan met het inhoud van beide aangetekend brieven en de gevolgen ervan door ze in ontvangst te nemen.
• Ik heb werkelijk een nieuwe overtreding van de Italiaanse wetgeving begaan, half jaar na mijn vakantie in Italië, op Belgisch grondgebied.

Incassobureau dreigt ondertussen met ‘verdere stappen’ en ik heb praktische geen geld voor een advocaat.

Drone

#2 , 11 jul 2025 21:21

zonder een vonnis kan noch het incassobureau, nog het "advocatenkantoor" ook maar iets doen in Belgie.

u heeft de boete voor de overtreding betaald en daar stopt het normaal bij, "advocatenkantoor" kan evengoed uw gegevens opvragen bij hun overheid aangezien men u de boete thuis heeft opgestuurd

Thomas Morus

#3 , 12 jul 2025 16:53

Welke italiaanse overheid beboet u voor een overtreding in België?
Alles lijkt ordinaire fraude.
Overweeg aangifte bij politie.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Thomas Morus

#4 , 12 jul 2025 16:57

Welke italiaanse overheid beboet u voor een overtreding in België?
Alles lijkt ordinaire fraude.
Overweeg aangifte bij politie.

"Ik ben akkoord gegaan met het inhoud van beide aangetekend brieven en de gevolgen ervan door ze in ontvangst te nemen.
Ik heb werkelijk een nieuwe overtreding van de Italiaanse wetgeving begaan, half jaar na mijn vakantie in Italië, op Belgisch grondgebied."

2 X ZEVER.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Thomas_AA

#5 , 12 jul 2025 18:44

Wacht eens even.

In Italië bent u op vraag van de politie wel degelijk verplicht om bekend te maken wie de bestuurder van de wagen was, die de overtreding beging. Enkel de boete betalen stelt u daar niet van vrij.

Doet u dat niet, is dat een aparte overtreding en de boete die wordt aangehaald is een reëel bedrag. Dat is de “tweede overtreding” waarvan sprake.

Dit zal allemaal in de brief gestaan hebben die u ontving. Geen idee waarom in het Frans (waarschijnlijk is maar 1 officiële taal aan elk land gekoppeld in hun database), maar ook deze uitleg in het Italiaans zou geldig zijn geweest.

Uiteraard steeds uitkijken voor fraude, maar ik zou dit toch maar niet negeren.

Issued

#6 , 12 jul 2025 18:47

https://www.anwb.nl/juridisch-advies/op ... nse-steden

Wel de Nederlandse interpretatie maar:
Gegevens opsturen
Bij bepaalde overtredingen worden er naast de boete ook strafpunten opgelegd. Hiervoor moet je de gegevens van de bestuurder opsturen. Dit kan door middel van een formulier en/of een kopie van het rijbewijs dat moet worden opgestuurd. Doe je dit niet, dan volgt een extra boete van rond de € 300,- voor het niet verstrekken van de gegevens.
Klinkt al minder zever.

Beenhouwer_Andre
Topic Starter

#7 , 12 jul 2025 19:28

Wacht eens even.

In Italië bent u op vraag van de politie wel degelijk verplicht om bekend te maken wie de bestuurder van de wagen was, die de overtreding beging. Enkel de boete betalen stelt u daar niet van vrij.

Doet u dat niet, is dat een aparte overtreding en de boete die wordt aangehaald is een reëel bedrag. Dat is de “tweede overtreding” waarvan sprake.

Dit zal allemaal in de brief gestaan hebben die u ontving. Geen idee waarom in het Frans (waarschijnlijk is maar 1 officiële taal aan elk land gekoppeld in hun database), maar ook deze uitleg in het Italiaans zou geldig zijn geweest.

Uiteraard steeds uitkijken voor fraude, maar ik zou dit toch maar niet negeren.
Ik was de bestuurder en alle boetes en communicatie was gericht naar mij. Dit impliceert toch dat ze de identiteit van de bestuurder reeds kennen. Of niet?
Ik vind het ook vreemd dat ze de bevoegdheid hebben om mij op Belgisch grondgebied een nieuwe overtreding aan te smeren.

Franciscus

#8 , 12 jul 2025 20:11

https://europadecentraal.nl/praktijkvra ... al-melden/

https://magazine.vab.be/op-weg/mobilite ... nd-wat-nu/
http://mobilit.belgium.be/nl/weg/rijden ... buitenland

In principe heeft IT uw gegevens gekregen via DIV - daar staat wel uw taalcode op.
Ik dacht dat er een afspraak was met EU landen dat men de correspondentie dan doorstuurt in het Nederlands. Niet de boete zelf maar wel de uitleg erbij (moet) in taal overtreder.
Dat zou een EU richtlijn .

Thomas_AA

#9 , 12 jul 2025 20:34

Ik was de bestuurder en alle boetes en communicatie was gericht naar mij. Dit impliceert toch dat ze de identiteit van de bestuurder reeds kennen. Of niet?
Nee, zo werkt het in België. Als er hier betaald is, is de kous af. Alleen als er een andere bestuurder was, moet u dat laten weten.

In Italië -en bij uitbreiding in landen met rijbewijs met punten- moet u altijd de overtreder doorgeven.

U mag dat als een overtreding “in België” zien. Dat is het mijns inziens niet.

Wat de taal betreft: aan u om te bepalen of u op basis hiervan wil betwisten. Franciscus heeft gelijk dat hierrond een EU-richtlijn is. Ik heb geen weet of boetes al ongeldig zijn verklaard omdat hier niet aan voldoen aan.

Al zeker niet omdat Frans ook een officiële landstaal is. Een boete in Wallonië zou u ook in het Frans toekomen. Daarvoor geldt die richtlijn dan weer niet.

Beenhouwer_Andre
Topic Starter

#10 , 13 jul 2025 18:13

Bedankt iedereen voor jullie reacties. Veel zaken geleerd die ik zelf niet begreep. Ik heb besloten om toch te betalen, gevraagd om het totale bedrag op te splitsen in een aantal termijnen.
Het is onwaarschijnlijk dat ik zonder een advocaat noch juridisch kennis, mijn slag thuis zal kunnen halen

Terug naar “Andere”