Dubbele overtreding

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Beenhouwer_Andre
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Dubbele overtreding

#1 , 11 jul 2025 20:12

Ik heb nogal een ongewone ‘zaak’ aan mijn been: in 2018 kreeg ik een €170 boete voor snelheidsovertreding tijdens vakantie in Italië. Een aangetekend brief, in het Frans die ik niet begreep (ik praat enkel NL en woonde altijd in VL), maar toch keurig betaald gezien een ‘klassiek’ overschrijvingsformulier was bijgevoegd.

Jaren later krijg ik een nieuwe aangetekend brief van zelfde kantoor, maar nu met een boete van €650. Tegelijk kreeg ik ook mailtje van een Italiaanse advocatenkantoor met de volgende toelichting: Ik beging een nieuwe overtreding, op Belgisch grondgebied, door mijn volledige persoonsgegevens niet te vertrekken aan dat kantoor na het betalen van de eerste boete. (schijnbaar een Italiaanse wetgeving). Ik probeerde te redeneren met de advocatenkantoor, tot op het punt waarop ze een lokale incassobureau hebben ingeschakeld. Deze incassobureau is helaas legitiem en weigert verendere discussie te voeren noch te bemiddelen, vraagt bovenop nog eens €100 aan onkosten.

Nu vind ik 2 claims waarop zowel het advocatenkantoor als het incassobureau berusten, vrij louche:
• Ik ben akkoord gegaan met het inhoud van beide aangetekend brieven en de gevolgen ervan door ze in ontvangst te nemen.
• Ik heb werkelijk een nieuwe overtreding van de Italiaanse wetgeving begaan, half jaar na mijn vakantie in Italië, op Belgisch grondgebied.

Incassobureau dreigt ondertussen met ‘verdere stappen’ en ik heb praktische geen geld voor een advocaat.

Drone

#2 , 11 jul 2025 21:21

zonder een vonnis kan noch het incassobureau, nog het "advocatenkantoor" ook maar iets doen in Belgie.

u heeft de boete voor de overtreding betaald en daar stopt het normaal bij, "advocatenkantoor" kan evengoed uw gegevens opvragen bij hun overheid aangezien men u de boete thuis heeft opgestuurd

Reclame

Terug naar “Stel een vraag”