Vragen i.v.m het in orde blijven na een wereldreis

Traveler50
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Vragen i.v.m het in orde blijven na een wereldreis

#1 , 08 jul 2025 21:49

Beste allen,

Ik zit al een geruime tijd met het maken van een wereldreis in mijn hoofd. Ik heb al zoveel proberen op te zoeken via het internet, maar ik zie niet echt een weg door het bos, alvorens mijn vragen te stellen, schets ik even mijn situatie:

1. Ik zou zelf ontslag nemen bij men werkgever, ik kan geen onbetaald verlof nemen voor deze lange periode.
2. Ik heb een eigen woonst waar ik mijn adres/domicilie zou houden, ik ga dit appartement dus niet verhuren.
3. ik plan een reis tussen 6 en 12 maanden.
4. Tijdens mijn reis neem ik een uitgebreide reisverzekering bovenop mijn mutualiteit.

Mijn vragen:
1. Als ik terugkom ben ik dan nog steeds in orde met mijn ziekenkas/mutualiteit.
2. Kan ik meteen genieten van een werkloosheidsuitkering en/of dien ik mij voor mijn reis reeds in te schrijven als werkzoekende, ik zal waarschijnlijk toch een schorsing ontvangen van de RVA aangezien ik zelf ontslag neem. Gaat deze schorsing dan in als ik terug kom?
3. Hoe zit het met mijn belastingsaangifte, aangezien ik een jaar geen inkomsten heb genoten.
4. Geeft dit problemen voor de gemeente, dat ik zolang niet aanwezig ben, of moet ik dit niet aangeven.

Alvast bedankt voor jullie eventuele antwoorden.

mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 jul 2025 08:40

Je zal u in ieder geval NIET kunnern domicilieren in dat leegstaande huis. Je moet er immers effectief ook wonen.

jefke007

#3 , 11 jul 2025 13:33

Met niets in orde, zelfs niet TIJDENS het verblijf in het buitenland omdat het zolang is.

( De bijkomende verzekering die je genomen hebt, betaalt normaal enkel de kosten die een ziekenfonds anders nooit zou terugbetalen, maar enkel in de veronderstelling dat je ziekteverzekering wel in orde is . Mensen die op reis gaan blijven normaal maar enkele maanden in orde met hun ziekteverzekering, en zeker als hun loon/vakantiegeld doorloopt).

Je zal als je terug naar België komt normaal een wachttijd van 6 maanden hebben, bij de ziekterverzekering in de verondestelling dan nog dat je daar in orde laat brengen. Wat voor mensen die niet werken en geen werkloosheidsuitkeringen of ziekteuitkeringen ontvangen ontzettend duur kan zijn.

Werkloosheid zal ook wel niet orde zijn enz.

Best nu al contact opnemen met het ziekenfonds en melden aan die bijkomende verzekering of je al dan niet in orde gaat zijn met je ziekenfonds.

Kans op leegstandsbelasting voor je woning zit er ook in. En wie gaat de brievenbus leegmaken enz?

Reclame

CityBird

#4 , 11 jul 2025 14:59

Heb heel lang in het buitenland gewoond.
1. Als ik terugkom ben ik dan nog steeds in orde met mijn ziekenkas/mutualiteit.
Die begint terug te lopen van zodra je weer een job hebt (of zelf de bijdragen betaalt, zoals in mijn geval) met in achtname van een wachttijd. Je kan die ook zelf betalen gedurende deze periode als ingezetene. Bijdrage is gebaseerd op je inkomsten. Vermits men die niet kent kan men nadien vragen om je belastingsaangifte binnen te brengen en eventueel een hogere bijdrage navorderen. Bij mutualiteit binnenspringen.
2. Kan ik meteen genieten van een werkloosheidsuitkering en/of dien ik mij voor mijn reis reeds in te schrijven als werkzoekende, ik zal waarschijnlijk toch een schorsing ontvangen van de RVA aangezien ik zelf ontslag neem. Gaat deze schorsing dan in als ik terug kom?
Niet zeker, maar ik denk dat je daar pas recht op hebt nadat je terug werk hebt gevonden. Tot dan moet je het met je spaargeld zien te redden. Lijkt mij ook logisch, je bent immers niet werkloos.
3. Hoe zit het met mijn belastingsaangifte, aangezien ik een jaar geen inkomsten heb genoten.

Blijft hetzelfde. Moet je nog steeds indienen, je woont immers in Belgie. Geen inkomsten = geen belasting.
4. Geeft dit problemen voor de gemeente, dat ik zolang niet aanwezig ben, of moet ik dit niet aangeven.
Jouw woonplaats blijft in België. Van leegstand is geen sprake. Je gaat uiteraard wel bepaalde rekeningen ontvangen, elektriciteit, Vlaamse zorgkas, afvalverwerking. Daar zal je een oplossing voor moeten vinden, ofwel digitaal als het kan, ofwel doet dit iemand voor je.

Terug naar “Administratief recht”