Fiscaal voordeel kind omzetten naar fiscaal co-ouderschap

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Anneleen1986
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Fiscaal voordeel kind omzetten naar fiscaal co-ouderschap

#1 , 04 jul 2025 13:27

Beste juristen en beheerders van kennis inzake recht,

Ik ben mama van een dochtertje van 7j, officieel gescheiden in 2022. De notaris maakte destijds het voorstel zo op dat mijn ex-partner het belastingvoordeel alsook de domicilie van ons dochtertje heeft. Ik zou dan de gestorte bijdragen op de kindrekening die we openden kunnen aftrekken. Hier zijn echter overeengekomen om te stoppen met storten op die kindrekening omdat we elk apart voor haar sparen en de gemeenschappelijke kosten delen. De verblijfskosten, kleren en andere zaken zijn apart. In het vonnis is dit ook zo opgenomen, hoe kan ik dit laten aanpassen daar we de kindrekening geschrapt hebben en ik hier ook een ondertekende overeenkomst toe heb van ons beiden. Het zou fijn zijn mocht ik onze dochter ook fiscaal zou kunnen inbrengen en dus ook de bijhorende kosten zoals kinderopvang en meer.

Alvast bedankt,

Anneleen

basejumper

#2 , 04 jul 2025 16:19

Beste

Hier zal u duidelijke uitleg terugvinden
https://www.perspectieven.be/blog/fisca ... -werkt-dat

To do

onderlinge overeenkomst maken en deze laten registreren door familierechtbank

OF een onderlinge overeenkomst die geregistreerd wordt of goedgekeurd door een rechter uiterlijk op 1 jan van het aanslagjaar waarin uitdrukkelijk wordt vermeld dat de huisvesting van de kinderen gelijkmatig verdeeld is en dat je als ouders bereid bent om de toeslagen op de belastingvrije som voor de betrokken kinderen te verdelen
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Anneleen1986
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 jul 2025 17:12

@basejumper

Hoe stellen we dit het beste op en wat als mijn ex-partner hiermee niet akkoord wilt gaan? Wat kan ik dan doen?

Alvast bedankt!

Reclame

Terug naar “Stel een vraag”