Kikkers

Avacinda
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Kikkers

#1 , 03 jul 2025 15:40

Ik woon in omgeving Kasterlee /Turnhout. Wij hebben een ecologische tuin wat inhoud dat de beplanting inheems is , veel plekken voor beestjes enzo. Ik heb ook wat waterpartijen in de tuin en daar zitten nu kikkertjes in . Het is een beschermde soort namelijk poelkikkers. Deze mogen niet verplaatst worden nog leefomgeving aangetast. Nu loop onze buurvrouw te klagen over het kikker geluid . Ze kan er niet door slapen . Wij hebben onze tuin afgesloten met poorten vanwege de kleine van een wonen langs drukke weg . Nu kon ze niet langs komen om te praten en heeft ze de wijkagente gebeld. Die wil nu alles inspecteren bij ons
Mag dat zomaar ?
Wij willen dat niet ze oordeelt altijd en heeft altijd woordje klaar ze doet niet aardig en is altijd tegen ons
Wij hebben al nare ervaringen met haar dat ze niet luistert en ons onterecht beschuldigd

Freec

#2 , 03 jul 2025 17:01

Het juridisch advies zal wel zijn, dat je de politie enkel moet binnenlaten met een huiszoekingsbevel.

Mijn menselijk advies is.... werk mee, u hebt al problemen met veel mensen, zoals jeugdzorg, ocmw, politie en nu ook de buurvrouw. Ik heb het gevoel, dat u zich in de nesten werkt door altijd tegendraads te zijn.

Franciscus

#3 , 03 jul 2025 19:18

Er zijn meer redenen dat politie binnen kan dan met een huiszoekingsbevel.
Zij moeten zich wel kenbaar maken - zowel in uniform en in burger dienen ze zich met hun legitimatie kenbaar maken. Wordt dikwijls vergeten en 'kan' repercussies hebben inzake vaststellingen.
Ik heb trouwens in een ander van uw berichten al de uitleg gedaan.
Kunnen komen controleren inzake overlast - Voor die kikkers neem eens contact met natuurpunt om meer informatie zodat u juridisch sterk staat.
Nu om geluidsoverlast te weerhouden denk ik wel dat zoiets zeer moeilijk zal zijn
Hier al eens lezen
https://www.natuurpunt.be/soorten/amfib ... poelkikker

""
AI-overzicht
De poelkikker is een beschermde inheemse diersoort in Nederland en België. Dit betekent dat het verboden is om de poelkikker te vangen, doden, verstoren of te verplaatsen. De bescherming is vastgelegd in de Wet natuurbescherming in Nederland en in Vlaanderen geldt een soortgelijk verbod op basis van het Besluit van de Vlaamse Regering over soortenbescherming.
Waarom is de poelkikker beschermd?

Habitatverlies:
De poelkikker is kwetsbaar voor habitatverlies, doordat leefgebieden zoals vennen, hoogvenen en kleinschalige cultuurlandschappen verdwijnen of versnipperen.

Europese bescherming:
De poelkikker staat vermeld op bijlage IV van de Europese Habitatrichtlijn, wat betekent dat lidstaten verplicht zijn om zijn leefgebied te beschermen.
Vlaamse Rode Lijst:
In Vlaanderen wordt de poelkikker op de Rode Lijst als 'kwetsbaar' aangemerkt, wat een extra reden is voor bescherming.

Hoe wordt de poelkikker beschermd?

Beheer van leefgebieden:
Acties om de poelkikker te beschermen zijn gericht op het behoud en herstel van zijn leefgebied, zoals het creëren van plas-dras zones en het beschermen van oevervegetatie.

Voorkomen van verstoring:
Het is cruciaal om verstoring van de poelkikker tijdens het paarseizoen te voorkomen, evenals het vermijden van maai- en baggerwerkzaamheden in de periode van oktober tot februari.
Netwerk van poelen:
Het creëren van een netwerk van poelen in verschillende stadia kan gunstig zijn voor de poelkikker, omdat het hen de mogelijkheid biedt om te foerageren en te zonnen.

Wat kun je zelf doen?

Vermijd verstoring:
Probeer de poelkikker niet te verstoren, vooral niet tijdens het paarseizoen of in de buurt van zijn leefgebied.

Help bij leefgebiedherstel:
Ondersteun initiatieven die gericht zijn op het herstel van poelkikker habitats, zoals het aanleggen van poelen of het beschermen van oeverzones.
Vermijd het verplaatsen van poelkikkers:
Het verplaatsen van poelkikkers heeft vaak weinig zin en kan schadelijk zijn.

Door deze maatregelen en de inzet van natuurbeschermingsorganisaties en overheden kan de poelkikker in zijn leefgebied worden beschermd en kan zijn voortbestaan worden gewaarborgd.

Poelkikker - RAVON
Bedreiging en bescherming De poelkikker heeft de heeft in de Rode Lijst de status Thans niet bedreigd. Hij is ook opgenomen in de ...

RAVON
Kennisdocument - Poelkikker Rana lessonae - BIJ12
12 jul 2017 — De poelkikker is een beschermde inheemse diersoort als bedoeld in artikel 3.5 van de Wet natuurbescherming op basis van...
BIJ12
Poelkikker | Natuurpunt
De poelkikker geniet in Vlaanderen een wettelijke bescherming en mag niet worden gevangen, gedood, verstoord of verplaatst. Sinds ...
Natuurpunt
"""

Reclame

Terug naar “Milieurecht”