Op 10 december 2024 is onze syndicus vervangen. Hij heeft zelf ontslag genomen nadat wij, de bewoners, een advocaat hadden ingeschakeld.
In 2019 ben ik veroordeeld en daarbij werden er dwangsommen opgelegd ten belope van €7.600, waarvan €5.000 aan effectieve dwangsommen. In maart 2021 heb ik dit bedrag via een deurwaarder betaald.
Tot mijn verbazing werd er in juni 2021 plots een bedrag van €5.700 toegevoegd aan mijn saldo voor de gemeenschappelijke kosten, zonder enige toelichting of voorafgaande communicatie. Vier jaar later, in 2024, ontving ik een factuur ten bedrage van €9.500, waarvan ik de oorsprong niet kon achterhalen. Bij controle van de rekeningen bleek dat het eerder betaalde bedrag van €7.600 (inclusief kosten?) alsnog als openstaand werd opgenomen op de jaarrekening. Blijkbaar is men vergeten dat deze dwangsommen reeds voldaan waren.
Ik heb de syndicus vervolgens per e-mail geïnformeerd, vergezeld van het betalingsbewijs. Hierop volgde geen enkele reactie. Drie maanden later ontving ik een brief van de oude syndicus, waarin werd gesteld dat ik €8.000 aan gemeenschappelijke kosten verschuldigd zou zijn. Opmerkelijk is dat het eerder toegevoegde bedrag van €5.700 uit 2021 in deze brief volledig verdwenen is, terwijl men nu dus opnieuw een ander, niet-onderbouwd bedrag eist.
Ondertussen is een gerechtelijke procedure opgestart. De syndicus weigert echter de jaarafrekeningen vanaf 2017 – het jaar waarin men beweert dat ik schulden zou zijn beginnen opbouwen – ter beschikking te stellen. In plaats daarvan heeft men de kosten van 2017 tot 2024 simpelweg opgeteld, zonder enige specificatie van renovaties, werken of andere uitgaven, en zo een globaal bedrag van €8.000 gepresenteerd. Kan dat zomaar? Kan iemand mij helpen.